Nemrég rábukkantunk egy mesés állapotú Honda CRX-re, amelyről nemsokára írni fogunk. Az érintetlen CRX fellelésének és hazahozatalának története bőven megért 500 kilométernyi utazást a tartósteszten futó CR-Z-vel, mert a fotóhelyszín Vas megyében volt.
Takarékosan, de mértékkel
A fővárosból a nyugati határszélig vezető utat kihasználtuk a minimumfogyasztás mérésére a hibrid kupéval, amely 6-6,5 liter közötti vegyes fogyasztásával elég takarékosnak ígérkezett.

Egy CRX-klub fórumában leltük ezt a mesés kupét, amely 23 éves és nincs benne 30 000 kilométer. Érte autóztunk el Vas megyébe
Megéri sietni?
Sokszor szóba kerül, megéri-e lassan, kevesebb üzemanyagból utazni vagy a poroszkálás alig hoz valamit, de aránytalan időveszteséget okoz. Nincs egyértelmű válasz, de ugyanazt a távot megtettük kétféle stílusban, az összehasonlíthatóság kedvéért végig Eco módban.
Elsőnek a döngetős sofőr vezetett. Autóúton 120 körüli tempóval, autópályán pedig 146-ra állított tempomattal 2 óra 10 perc alatt ért tette meg a 215 kilométeres utat, persze Németországban, hol máshol. A gyors kör után 6140 forintból lett tele a tank, a fogyasztás 6,69 liter százon.
Négy liter benzin vs. 22 perc
A ráérős sofőr 90 és 100 között tartotta a sebességet a kormányra szerelt kapcsolókkal és 2 óra 32 perc alatt gurult végig ugyanott. Ő kijött 4290 forintból, mert az autó csak 4,64 litert evett száz kilométeren. Hiába téptünk tehát, ekkora szakaszon alig lehet időt nyerni az előzgetéssel, a fogyasztáson viszont meglátszott a sebesség: 1850 forintot spóroltunk meg 22 percnyi időkieséssel.
Más a helyzet a stresszel, mert az országúton békés andalgás autópályán még csekély forgalomban is megterhelő. Mi azt javasoljuk, hogy aki a fogyasztás miatt száz alatt oson, ne a sztrádán tegye ezt, vagy legalább kukkantson a tükörbe és fontolja meg, mikor húz ki előzni ezzel a tempóval!
Ügyes az Eco üzemmód
Sport vagy Normál helyett végig Eco állásban autóztunk. A motor ilyenkor kimérten reagál a bokamozdulatokra, az egészen enyhe gázadást mintha figyelmen kívül hagyná lábtartási változásként, mélyebb gázra is vontatottan reagál és csak egy kis részét csillantja meg annak a tűznek, ami 5000 felett éled a 114 lóerős benzinesben.
A fogyasztást csökkenti a tempomat beállítása is, ami felold egy régi ellentétet. Aki nem figyel a lábára, sokat spórolhat az egyenletes sebességet biztosító automatikával.
Aki azonban ügyel a fogyasztásra, azt irritálhatja, ahogy a sebességtartó berendezés bőgeti a motort, mert hegynek fel is tartja a beállított tempót.

Bebootol az űrhajó. Balra vannak a váltásra figyelmeztető nyilak, mellettük a Sport, a normál és a legtakarékosabb Eco üzemmód visszajelzője. Fölöttük a Charge a visszatáplálás erősségét mutatja fékezéskor vagy gázelvételkor, a másik diagram a villanymotor rásegítését jelzi. A sebességmérő közepének színe is követi a beállítást, Sportban piros, Ecoban zöld, alapesetben kék

A Honda hibridtechnikája az 1,3-as, kehes benzinessel csalódás volt az Insightban, de a CR-Z-ben a 114 lóerős, 1,5-ös benzineshez kapcsolódik és sokkal vonzóbb. Az eredeti, 1999-es Insight óta ez az első Honda, amely hengerenként 4 szelepes motorral kombinálja a rásegítést, mert a Civic, a Jazz és az Insight benzinese kétszelepes
A négyhengeres motornak kell is a kímélet a takarékos működéshez. A hibridakkukból országúton és városban egy-egy gyorsításhoz erőt meríthet az elektromos motor, de hamar visszaesik a telepek töltöttsége és oda az erőtartalék a villanymotor maximum 78,4 newtonméterével.
Ráadásul nagyobb sebességnél a villamos gép rásegítése csurig töltött telepekkel sem elérhető, marad a kínlódás a magára hagyott benzinessel. Vagy a Sport mód, vissza kettőt és zubogjon a benzin, de most a takarékos körön vagyunk.
Assist-charge: rá lehet érezni
Némi gyakorlattal rá lehet érezni, melyik gázállásnál maximalizálható a rásegítés az elektromos motortól és miképp lehet úgy fékezni, hogy minél inkább a visszatáplálással lassuljunk, ne a fékek hevítésével.
Egyenletes sebességnél a pillanatnyifogyasztás-jelző kicsivel 5 liter feletti értéket mutatott, de a tankolás kijózanító szokott lenni.
Ezúttal mégis a benzinkúton örültünk, mert a vagány sportkupé 4,64 literes átlaggal hazajött a nyugati határszélről, ami nagyon szép eredmény a CR-Z-től.
Spórolás, egy 6,5 milliós kisautóval
Aki szerint ez smafu, mert az ezres Swiftnek két liter elég, pedig nyomja neki, az lazítson kicsit a szemellenzőn! Gondolja végig, hogy melyik autó mit nyújt, egyforma-e a kettes Swift GA és a CR-Z súlya, passzív biztonsága, kényelme és az autótótól kapott vezetési élmény? Nyilván nem, amit persze áruk is tükröz.
GT kivitelben 6,5 milliós listaárával a kicsi, sportos, vonzó kupét a gyermekvállalás előtti fiatalok jórészt képtelenek megfizetni, pont azok, akikhez eredendően passzolna. A nagyobb kupék törzsközönsége, a tehetős silver ager célcsoport is kiesik, mert deresedő halántékkal túl mély az üléshelyzet és idegzúzó a motor- és a szélzaj, amit a CR-Z autópályán produkál.
Maradnak még az egyedülálló, jól kereső hölgyek, akiknél a szépségápolási büdzsébe belefér az autó, esetleg ugyanők alsó tagozatos gyermekkel, mert amíg babülés kell, a hátsó ülés használhatatlan.
Ha már megvan, a CR-Z-ben nehéz csalódni: hibrid hajtásrendszerével megkapjuk a sportos kupék vezetési élményét vagy a legtakarékosabb kiskocsik étvágyát. Ugyanattól az autótól.
Adatlap – Honda CR-Z GT | ||
---|---|---|
Motoradatok | ||
Lökettérfogat | 1497 | |
Hengerek/szelepek | 4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 84/114/6100+10/14/1500 | |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 145/4800 +78,4/1000 | |
A hibridrendszer összteljesítménye 124 LE és 174 Nm | ||
Menetteljesítmények | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,0 | |
Végsebesség (km/h) | 200 | |
Fogyasztás | ||
Város (l/100 km) | 6,1 | |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,4 | |
Vegyes (l/100 km) | 5,0 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 117 |