Minden idegszálunkkal érezzük: forradalmi időket élünk. Megszállott autóbuziként persze most nem az unortodox gazdasági szabadságharcra gondolok, hanem arra, amelyik a kőolajalapú autózás rabságából való kitörésért zajlik.

Az oszlopon lévő telefonszám hívásával hat(!) perc csacsogás után aktiválódik a töltés, négy(!) perc, amíg a rendszer az újabb hívás után leold és az oszlop engedi kivenni a kábelt. Ennyi idő alatt egy benzines kocsi teljes tankolása megvan, kávéval, pisivel

Az oszlopon lévő telefonszám hívásával hat(!) perc csacsogás után aktiválódik a töltés, négy(!) perc, amíg a rendszer az újabb hívás után leold és az oszlop engedi kivenni a kábelt. Ennyi idő alatt egy benzines kocsi teljes tankolása megvan, kávéval, pisivel

Az oszlopon lévő telefonszám hívásával hat(!) perc csacsogás után aktiválódik a töltés, négy(!) perc, amíg a rendszer az újabb hívás után leold és az oszlop engedi kivenni a kábelt. Ennyi idő alatt egy benzines kocsi teljes tankolása megvan, kávéval, pisivel


Akkora ez a világforradalom, hogy még Magyarország sem képes kimaradni belőle. Igaz, hogy több gyártó is elhalasztotta elektromos autói bevezetését (a Renault például egy komplett tévé-kampány levetítése után mondta, hogy bocs, mégse), a kormányzati stratégia ide vonatkozó kiszámíthatatlanságára, sőt, teljes hiányára hivatkozva, de azért szerencsére nem csak a magyar államnak van beleszólása abban, mi hogyan történjen nálunk. Az elektromos szolgáltatók és a bátrabb autógyártók ugyanis, kormányzati töketlenkedés ide vagy oda, már több fővárosi pontra is kitűzték a forradalom zászlaját: a villanyautó-töltő oszlopot.

Bár egyelőre Budapesten több a töltőpont, mint az elektromos autó (tesztjárművünkből, a Peugeot iOnból eddig egy darab kelt el, azt is egy áramszolgáltató vette meg), azért mi megnéztük, hogyan tölthetné villanyautóját a fővárosi polgár, ha lenne neki. Fogadják tőlünk nagy szeretettel ezt a hangulatos kisfilmet:



Videónk elkészítéséhez ezúttal is Canon-kamerát használtunk.

Lábjegyzetek a videóhoz:

Adatlap

Egyelőre több a töltő, mint az autó

230 voltos konnektorról 6-7 óra alatt tölthető teljesen fel az iOn. A fővárosi töltőpontok ezért - a margitszigeti kivételével - ingyenes parkolóhelyek mellé kerültek
MotorElektromos
Teljesítmény67 LE
Nyomaték196 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)15,9 sec
Végsebesség130 km/h
Fogyasztás (vegyes)n.a.

Tesztautónk egy Peugeot iOn volt. A városi kisautó a Mitsubishi fejlesztése, de a francia PSA konszern márkái egy együttműködés keretében arculatukhoz igazítva saját modellként is árulják.

Vicces, hogy Magyarországon most 10,5 millió forint az eredeti Mitsubishi i-Miev, de a Peugeot iOn és a Citroen C-Zero olcsóbban, 8,5 millióért vihető haza.

Bár a kocsi egyértelműen városi használatra készült, a legális autópályatempót is megfutja. Gyakorlati hatótávolsága nem spórolva, vegyes használatban, emelkedőkön is űzve 100-110 kilométer körül alakult nálunk.

Persze nagyon-nagyon takarékosan hajtva akár 200 km feletti hatótáv is elérhető, míg a hideg télben sokat fűtve 70-80 km-re zsugorodik az egy feltöltéssel elérhető kör sugara.

Az emberek nagyon nézik, mindenki örül, hogy már nem sokáig kell szívni a belvárosban a füstöt. Nem érzik, hogy még évtizedekbe telik a váltás

Az emberek nagyon nézik, mindenki örül, hogy már nem sokáig kell szívni a belvárosban a füstöt. Nem érzik, hogy még évtizedekbe telik a váltás

Az emberek nagyon nézik, mindenki örül, hogy már nem sokáig kell szívni a belvárosban a füstöt. Nem érzik, hogy még évtizedekbe telik a váltás


Hol is vannak azok a töltőpontok?

Furcsa, de a triviális kérdésre nem is olyan egyszerű választ lelni. Az ELMŰ elektromos autózással foglalkozó honlapján, az E-Mobility program hivatalos kommunikációs felületén mindenféléről olvashatunk, követhetjük facebookon a szervezetet, csak épp lista nincs a töltőpontokról. A Kapcsolat menüpont alatt pedig telefonszámot nem, csak egy email-címet találtunk, amire írtunk is, de cikkünk megjelenéséig hiába vártuk a választ.

Azért aki elég kitartóan keres, még ezen a honlapon is talál. Az Elnevező játék menüpontban, ahol a magyarság a Megyeri híd elbukása után január 31-ig újra kiélheti Chuck Norrisszal kapcsolatos elnevezési vágyait, ott a lista. Ha nem is teljes; még két töltőponttal kiegészítettük az itt szereplő hetest:

Budapesti elektromos autó töltőpontok 2012 januárjában
OktogonA Burger Kinggel szemben, talán nem lesz elfoglalva a kijelölt parkoló
Istenhegyi út, MOL
(csak gyorstöltő!)
Szabadság-hegy, az új napelemfás MOL kút
Kempinski hotel (gyorstöltő is!)A szálloda előterében és garázsában
Istenhegyi útA Déli pu-tól nem messze
Berda József utcaAz autóklub-központba kell bekéredzkedni
Váci út 72-74.Az ELMŰ-székház előtt
Bajcsy-Zsilinszky 15.Az út mellett
MargitszigetAz Árpád híd mellett, a töltés ingyenes, de a parkolásért fizetni kell
Clark Ádám térNehezen észrevehető: a Lánchídtól (ha arccal Pestnek fordulunk) jobbra a parkolóban
Fő utca 44-45.A Markovits utcánál

A sima konnektor nem jó

Az iOnhoz adott töltőkábel sima, földelt 230 voltos csatlakozója nem passzol a töltőpontok hétlyukú konnektorába. A Mennekes nevű vállalat szabványa, egy Type2-es (teljes nevén VDE-AR-E 2623-2-2) kódjelű stekker kell bele, az átalakító négy méter kábellel további 250 eurós kiadás a villanyautó mellé.

A gyorstöltő pontokon viszont a kábel is a töltőoszlop tartozéka. A kétujjnyi vastag vezeték végén lévő erősáramú csatlakozó simán passzolt az iOn bal oldali konnektorába. Viszont a gyorstöltést nem tudtuk kipróbálni, mert az Istenhegyi úton lévő szép, napelemfákkal beültetett MOL-benzinkút, ahol elvileg félóra alatt 80%-ra tölthető az akku, még annyira új, hogy a töltőoszlop bekötésével még nem végeztek a kivitelezők. Pár napon belül helyezik üzembe a 120 amperes, 500 voltos konnektorokat.

A forradalom zajlik, a büdös-füstös autók felé már közeledik végzetük, a csendben surrogó, emissziómentes elektromos gyilkos. Már csak idő kérdése a váltás, még Magyarországon is.