Néhány hete megkeresett egy nemzetközileg ismert magyar élsportoló menedzsere (nevezzük őt M-nek), hogy olvasta a külföldi rendszámok használatával kapcsolatos cikkünket, segítség kellene neki.  Mások mellett az írásban szerepelt, hogy január 1-től az addigi 30 napos szabály helyett magyar lakcímkártyával rendelkező állampolgár gyakorlatilag csak 24 óráig használhat külföldi rendszámos gépjárművet idehaza.

A problémák számukra éppen itt kezdődnek. Menedzselt sportolójának (nevezzük őt S-nek) ugyanis a különféle szponzorai között megtalálható egy külföldi cég is, amely úgy támogatja S-t, hogy mindennapos használatra a rendelkezésére bocsát egy személyautót. Ez a kocsi a külföldi cég tulajdonában van, csak használatra kapja az élsportoló, ennek megfelelően külföldi rendszám található a kocsin.

Ennél összehasonlíthatatlanul szerényebb autóval jár a magyar sportoló - Képünk illusztráció

Ennél összehasonlíthatatlanul szerényebb autóval jár a magyar sportoló – Képünk illusztráció

S magyar állampolgár, magyar lakcímkártyával – és egy külföldi rendszámos autóval, amelyről érvényes szponzori szerződése van. Egyáltalán nem egyedi eset, számos külföldi egyesülethez igazolt magyar sportoló járhat hasonló járművel.

“Már tavaly is rendkívül bosszantó volt, hogy havonta mentünk közjegyzőhöz megújíttatni a papírokat, de naponta ezt képtelenség megcsinálni. Hiába fordultam eddig bárhová, nem sikerült megoldani a helyzetet. Még azt sem tudom pontosan, hogy mi történik majd, ha megállítja őt egy rendőr” – panaszkodott M.

Egyszerű kérdések

Segítséget ígértünk, ennek megfelelően hivatalosan megkerestük a Belügyminisztériumot (BM), valamint az ORFK-t. Levelünkben név nélkül leírtuk az esetet, és feltettünk néhány – szerintünk  egyszerűen megválaszolható – kérdést.

– Jogszerűen használja naponta ez a magyar sportoló ezt a külföldi rendszámos autót?

– Ha nem, akkor hogyan tudja jogszerűen használni az autót, merthogy továbbra is szeretné? Naponta kell papírt újítania? Milyen dokumentumot? Magyar rendszám kell rá? (ez kizárt, hiszen nem az övé a kocsi, csak addig használja, amíg szponzorálja őt a cég) Kérem, részletezzék.

– Mi történik, ha ezt a magyar sportolót ezzel a külföldi rendszámos autóval megállítja egy rendőr? Leszedeti a rendszámot?

A kérdések megválaszolására két napot adtunk, választ nem kaptunk. A határidő lejárta után hagytunk még időt, majd néhány nap múlva telefonon érdeklődtünk a BM, és az ORFK sajtóosztályán. Kis türelmet kértek, mert “még nincsenek kész a válaszok”, de annyit azért sikerült kideríteni, hogy egy helyről kapunk majd levelet.

Nincs érdemi válasz

Végül kilenc nappal a megkeresésünk után megérkezett a levél a BM-ből, a választ egy szűkszavú csatolmány tartalmazta. Ezt az ORFK jegyezte.

Úgy tűnik, hogy maradt csiszolnivaló a jogszabályon - Képünk illusztráció

Úgy tűnik, hogy maradt csiszolnivaló a jogszabályon – Képünk illusztráció

Úgy tűnik, hogy maradt csiszolnivaló a jogszabályon – Képünk illusztráció


“Tájékoztatjuk, hogy konkrét kérdésben nem áll módunkban érdemi tájékoztatást nyújtani. További kérdéseivel kapcsolatban kérjük, szíveskedjen  a rendőrség honlapján található tájékoztatót ismételten áttanulmányozni http://www.police.hu/nyitooldal/cikkek/orf20110909.html

A meglepő levél után kicsit tudakozódtunk, és minisztériumi forrásból ezt hallottuk: “az a döntés született az ORFK-n, hogy a külföldi rendszámos témában konkrét ügyekre nem válaszolnak, mert ha egyre reagálnak, akkor a többire is kell, és ez sok pluszmunkát adhat nekik”.

Több probléma is van mindezekkel. Kezdjük a levéllel. Ha az ORFK sajtóosztályának “konkrét kérdésben nem áll módjában érdemi választ adni”, akkor az baj. Egyrészt mert az újságíró többnyire konkrét kérdéseket tesz fel, másrészt, mert az állami szervek sajtóosztályainak az a dolguk, hogy konkrét kérdésekre válaszoljanak. Ezért fizetik közpénzből az ott dolgozókat.

Nézzük meg a minisztériumi információt. Szomorú, ha ez igaz, és valóban azért nem válaszolnak, mert attól tartanak, hogy emiatt újabb kérdéseket kapnak.

Márpedig naponta dönteni kell

Ennél sokkal lényegesebb, hogy van itt egy jogszabály, amit minden közutak mellett autósokat megállító és ellenőrző rendőrnek ismerni és alkalmazni kell. Ha például megállít egy német rendszámos autót vezető, de magyar lakhellyel rendelkező állampolgárt, akkor percek alatt el kell tudnia dönteni, hogy szabályos a járműhasználat, vagy nem. De ha még órákat szöszmötöl az út szélén álló kocsi mellett, akkor is döntenie kell.

A szigorítást nyilván a regadót megspóroló több ezer ügyeskedő ellen hozták - Képünk illusztráció

A szigorítást nyilván a regadót megspóroló több ezer ügyeskedő ellen hozták – Képünk illusztráció

Egy konkrét ügyben, konkrét kérdésekre kell választ adnia. Pont azokra, amiket mi is feltettünk. Jogszerű-e az autóhasználat, milyen dokumentumok kellenek, le kell-e szedni a rendszámot stb…?

Ezekre a kérdésekre az ORFK épületében is tudni kell választ adni legalább annyi idő alatt, mint amennyi az út szélén rendelkezésre áll. Ha kevés a levelünkben leírt információ, többet kellene tudni a válaszadónak a sajtó korrekt tájékoztatásához (például, hogy milyen dokumentumokkal rendelkezik S a szponzori szerződés mellett), akkor kérdezzenek vissza, mi bekérjük a szükséges infókat, és egy probléma megoldásával előrébb leszünk.

Kíváncsian várjuk, hogy mi történik, ha megállítják a rendőrök S-t

Kíváncsian várjuk, hogy mi történik, ha megállítják a rendőrök S-t

Kíváncsian várjuk, hogy mi történik, ha megállítják a rendőrök S-t


Igaz, ez mindenkinek egy kis pluszmunkával jár, de végre nyugodtan mehet edzésre, versenyre a sportoló a teljesítményét nemzetközileg elismerő szponzor kocsijával.

Természetesen nem feledkezünk meg a police.hu-ra felrakott, az ORFK által hivatkozott tájékoztató anyagról sem. Ez tisztességesen összegzi a járművel, a sofőrrel, az üzembentartóval kapcsolatos követelményeket, valamint azt, hogy az ellenőrzés során átadott iratok esetén milyen szabályokat kell alkalmazni.

A terjedelmes szöveg azonban ezzel a vastagon szedett mondattal zárul:

Tekintettel arra, hogy a fenti tájékoztatás nem minősül jogszabály-értelmezésnek – mivel a Rendőrség általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerve a hatályos jogszabályok alapján csak jogalkalmazó szerv – az ebben foglaltakra egyedi, konkrét rendőri intézkedéseknél hivatkozni nem lehet.

A menedzser egyébként pont azzal hívott fel, hogy látta, olvasta az ORFK oldalán ezt a tájékoztatót, de ha a legjobb tudása szerint eszerint is jár el, sőt, kinyomtatná ezt a papírt, és a sportolója kezébe adná, akkor sem érne semmit. Ugyanis mint a rendőrség maga írja: konkrét rendőri intézkedésnél hivatkozni erre nem lehet.

800 ezres bírság, rendszámlevétel

Amint azt korábban is megírtuk, a januártól hatályos jogszabály-módosítás lényege, hogy a “magyarországi lakóhellyel rendelkező személy csak magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművel vehet részt a közúti forgalomban”. A külföldi rendszámos autót megállító rendőr ezért januártól ellenőrzi, hogy a sofőrnek állampolgárságtól függetlenül van-e magyarországi lakóhelye.

Érdeklődésünkre a BM még decemberben azt írta, hogy  “az ellenőrzést akkor is el kell végezni, ha az intézkedés alá vont személy nem ad át magyar hatóság által kiállított lakó- vagy tartózkodási helyet megjelölő igazolványt (lakcímkártyát)”. Ebből az következik, hogy minden külföldi rendszámos autót nálunk vezető külföldi állampolgár esetén leellenőrzik, hogy van-e bejelentett magyar lakhelye.

Amennyiben kiderül, hogy igen, akkor a sofőrnek a “mentesülési körülmények” valamelyikét ott helyben igazolnia kell az őt felszólító rendőrnek. A magyar lakhellyel rendelkező sofőr akkor jogosult kocsiján külföldi rendszámot használni, ha (hivatalos megfogalmazás következik):
  – rendelkezik bejelentett külföldi tartózkodási hellyel és ezt a tényt a külföldi hatóság által kiállított igazolvánnyal (közokirattal) igazolni tudja, vagy
  – rendelkezik az üzembentartó által kiállított, a birtokba adás időpontját megjelölő hozzájárulással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy a járművet Magyarországon egy napnál rövidebb ideig használja, vagy
  – rendelkezik a munkáltatója által kiállított olyan munkáltatói igazolással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy rendszeres munkavégzésének helye külföldön van. A rendszeres külföldi munkavégzés céljából használt külföldi rendszámú gépjármű esetén elsősorban a külföldi munkavégzés tényét, annak helyét, gyakoriságát, időtartamát kell igazolni, hogy a hatóság a maga következtetését a rendszeresség tekintetében levonhassa, és nem azt, hogy a járművezető a külföldi járművet rendszeres munkavégzés vagy munkába járás miatt használja.

Ezeknek a feltételeknek ránézésre nem felel meg a sportoló, hiszen magyar lakhelye van, de nincs bejelentett külföldi tartózkodási helye, a kocsit egy napnál jóval hosszabb ideig kívánja használni (hiszen azért kapta), és a rendszeres munkavégzési helye sincs külföldön (habár rendszeresen versenyez külföldön).

Jogos tehát a félelme, hiszen a jogszerűtlen használat miatt az intézkedő rendőr helyben elveheti a kocsi forgalmiját és az azonosítót is lecsavarozhatja, majd közigazgatási eljárást indíthat. A rendszámot és a forgalmit aztán nyolc napon belül tovább kell küldenie a vezető lakhelye szerint illetékes közlekedési hatóságnak. Mindezért cserébe a sofőr kap egy átvételi elismervényt.

Nem csak a használati idő szűkült januártól, hanem a vétkesek bírsága is duplázódik. Kétezer köbcenti alatti személyautó esetén 400 ezer, míg afölött 800 ezer forint lehet a büntetés, míg a többi járműnél 200 ezer. Ha természetes személy szegi meg a jogszabályt, akkor ezeknek az összegeknek a felét kell kifizetnie. De nem ússza meg ennyivel, akit nyakon csípnek. A rendőrök ugyanis megküldik a jármű tulajdonosának, az üzembentartójának, valamint a kocsinak az adatait a Nemzeti Adó és Vámhatóságnak.

A sportoló azóta is ezt a kocsit használja. Eddig még nem állította meg rendőr.