Most éppen egész Magyarország zöld

Most éppen egész Magyarország zöld

Most éppen egész Magyarország zöld


Sakkozott már vasárnap délután a Balaton-parton azon, hogy mikor érdemes elindulni? Mikor kerekedik fel az autópályát ellepő autóshad a főváros felé? Induljon-e náluk korábban, vagy belefér még egy sör és csak este, sötétedés után vágjon neki az útnak? A többiek vajon hogyan okoskodnak?

Nyugodtan elfelejtheti a kávézaccból dugójóslást, az éves dugótérkép fejben történő memorizálását, hiszen van más megoldás. Kipróbáltuk – illetve jó ideje már folyamatosan használjuk is – a BestWay dugófigyelő rendszerét.

Gyors, egyszerű

A rendszer használata nem túl bonyolult. Akár otthonról, weben is megtekinthető az aktuális dugóhelyzet, de menet közben, egy netezésre alkalmas telefonnal is frissíthetjük az adatainkat, ha valamiért elavultnak érezzük az otthon látottakat. A BestWay felületén kedvenc, gyakran látogatott csomópontokat is meg lehet jelölni, és a grafikus megjelenítés mellett szöveges infót is ad az oldal.

Akár telefonról is megnézhető a dugóhelyzet

Akár telefonról is megnézhető a dugóhelyzet

Miért más, mint a többi?

A cég szakemberei szerint a lényeg a dinamikus adatok felhasználásában rejlik. Vannak ugyan más alapokon működő dugó-előrejelző módszerek is – ilyen például a TMC is -, amelyek azonban javarészt statikus adatokra alapoznak. Vegyünk például egy útfelbontás miatti útszűkületet. Ez csúcsforgalomban szinte biztosan megakasztja a közlekedést, hétvégén, éjszaka viszont az égvilágon semmiféle bajjal nem jár, ha arra autózunk. Míg a TMC a dugótól függetlenül megpróbál majd letéríteni az útfelbontás felé vezető útvonalról, addig a dinamikus rendszer azt mutatja meg, hogy akkor érdemes-e más felé kerülni, amikor éppen arra vezet az utunk. Nagy a különbség.

Jelmagyarázat

Ezt mutatta a rendszer az autópálya beszakadásnál

Ezt mutatta a rendszer az autópálya beszakadásnál

Ezt mutatta a rendszer az autópálya beszakadásnál


A BestWay térképen jelzett adatok értelmezéséhez nem kell hatalmas tudomány, csupán elég ránézni a különböző színűre festett útszakaszokra, hogy kiderüljön, mekkora rajta a forgalom. Feltéve persze, hogy nemrég járt arra olyan jármű, amely értékelhető adatot is küldött a környékről. Ha zöld az útszakasz, nincs baj, ha narancs, akkor várhatóan nem lesz gondtalan a környéken autózás, ha pedig piros, jobb, ha többnapi hideg élelemmel vágunk neki a dugóban rostokolásnak.

Persze a pontos forgalomjelzés legfontosabb része a temérdek adatot szolgáltató járműflotta. Mivel ezeket dolgozó emberek vezetik, így az igazán megbízható, nagy mennyiségű adat is nagyjából munkaidőben érkezik a rendszerbe. Reggel hattól nagyjából este tízig dől a felfoghatatlan tömegű információ a központba. A többi időszakban már nem is nagyon van rá szükség, hiszen a kivételes eseteken kívül ebben az időszakban nem igazán jellemzőek a közlekedési dugók.

Megbízható?

Így fest a Budapest térkép

Így fest a Budapest térkép

Így fest a Budapest-térkép


A rendszer egyik nagy előnye, hogy nem lódít. Ami adatot a térképen látunk, az valós, nem pedig mindenféle rafinált algoritmusok alapján saccolt érték. Ha egy útszakaszról éppen nincs adat, akkor ott őszinte módon szürke marad a térkép. Sokkal korrektebb dolog bevallani valamiről, hogy nem tudjuk, mint mindenféle áladatokkal kendőzni a hiányosságot. Ennek ellenére a térképet nézve szinte mindenről van adatuk, Budapest legkritikusabb pontjairól egész biztosan, de az ország főbb útjairól, fontosabb csomópontjairól szintén. A vidéki utaknál – főleg hétvégén a Balaton felé és vissza – aranyat érhet, ha tudjuk, mikor érdemes elindulni. Így ha egy-két órával elhalasztjuk az indulást, tetemes idejű dugóban állást lehet megúszni.

Szűrés, vágás

Adatok jönnek mennek

Adatok jönnek mennek

Adatok jönnek-mennek


A beérkező temérdek adatot még nem lehet rázúdítani a térképre. Előtte alaposan meg kell szűrni, hiszen a koordinátákat, sebességet rögzítő autók egy része talán éppen egy parkolóban áll, vagy éppen akkor rakodnak. Ehhez komoly informatikai háttérre van szükség, ugyanúgy, mint az oldalra látogatók információigényének kielégítéséhez.

Honnan van az adat?

Bár elsőre jó ötletnek tűnne a taxikba is hasonló adatgyűjtő berendezést szerelni, de a tőlük érkező adat nemcsak azzal rontaná a végeredményt, hogy rengeteget állnak – ezt még aránylag könnyű kiszűrni -, hanem a buszsávok legális használatával is. A cég ugyanilyen okból nem gyűjt adatot semmiféle megkülönböztető jelzést használó járműből sem.

A közlekedési adatok így leginkább nagy logisztikai cégek járműveiből, hipermarketeket ellátó kamionokból érkeznek. A több ezerre tehető autóflotta fele teherautó, kamion, egyik negyede furgon, másik negyede pedig személyautó.

Maga a dugótérkép megtekintése ingyenes, a fejlesztők legfeljebb annyit kérnek, hogy akinek bármiféle tapasztalata van a rendszerrel kapcsolatban, az írja meg nekik, akár itt a cikk végén is jöhetnek az észrevételek. Írják meg, hol vannak hibák, hol kevés az adat. Hiszen ezzel is nekünk, Önöknek, autósoknak lesz jobb, használhatóbb a szolgáltatás.