100 éve történt


Megfigyelték már, hogy a régmúlt hírességei, magas rangú politikusai mindig akkor szenvedtek autóbalesetet, amikor éppen kirándultak?
Csodálatos életük lehetett, ráadásul a hírek általában arról szóltak, hogy karcolások nélkül megúszták a szerencsétlenséget.

Akkoriban még nem létezett gyűrődőzóna, ami programozottan lassíthatta volna a karosszériát

Akkoriban még nem létezett gyűrődőzóna, ami programozottan lassíthatta volna a karosszériát

1911. augusztus 26.

“Brassóból érkezett távirat szerint Wied herceget, aki mint a román király vendége Szinajában tartózkodik, egy automobil-kiránduláson Törcsvárnál baleset érte. A herceg azonban nem sebesült meg és baj nélkül visszatért Szinajába.”

70 éve történt


1938-ban még csak

A Takarékkönyv

A Takarékkönyv

A Takarékkönyv


ünnepelték a Volkswagen Bogár megjelenését, de még senki sem juthatott hozzá, hiába érkezett rá 250 000 megrendelés.

Aki ekkor meg szerette volna vásárolni az ezer márkába kerülő járművet, kapott egy takarékkönyvet, amit elkezdhetett megölteni ötmárkás bélyegekkel.
Érdekes részletfizetés volt ez, hiszen azelőtt fizette ki autóját az polgár, mielőtt a kormány mögé ülhetett volna. A megelőlegezett vételárat a gyár felépítésére fordították.

Hiába készült el a gyár, autó azonban alig készült benne, hiszen 1939-ben kitört a II. világháború, a Volkswagen gyár pedig hadiüzemmé vált, valamint a szövetséges bombázók kedvenc célpontjává.
Így az első szerencsés vásárló csak a háború után juthatott hozzá a hőn áhított járműhöz.

1938. augusztus 2.

“Az I.G.Farben leverkuseni

Egy korai tervrajz

Egy korai tervrajz

Egy korai tervrajz


gyártelepének 75. éves fennállása alkalmából a gyártelepen ünnepi gyűlést tartottak, amelyen Ley dr., az “Örömből erőt” mozgalom birodalmi vezetője is megjelent.

Ley dr. ez alkalommal bejelentette annak a nagyarányu akciónak megkezdését, amely lehetővé kivánja tenni, hogy társadalmi állásra és vagyoni erőre való tekintet nélkül minden német gépkocsit szerezhessen magának. Az egybegyültek nagy lelkesedésétől kisérve üdvözölte Porsche dr-t, a kiváló gépszerkesztőt és feltalálót, aki az uj népkocsit tervezte.

Az uj népkocsi,

Hitler utasítására készült el a KdF-Wagen (Kraft durch Freude)

Hitler utasítására készült el a KdF-Wagen (Kraft durch Freude)

Hitler utasítására készült el a KdF-Wagen (Kraft durch Freude)


amelyből harminc darab már másfél éve kipróbálás alatt áll és ezek mindegyike több mint 100.000 kilométert futott, óránkint 100 kilométeres sebességgel tud haladni megfelelő uton és fogyasztása 100 kilométerre hat liter benzin. A léghütéses motor jól kapaszkodik, a Glockner-müuton 36 kilométeres átlagos sebességgel könnyen futott végig. A gépkocsiban egy egész család számára van hely, a felnőtteken kivül négy-öt gyermek elfér.

A megfelelő üzemszervezéssel, egyuttal az eladás, a biztositás, a garázsok létesitésével kapcsolatos szervezési teendőket a német munkafront végzi. Igy vált elérhetővé, hogy egy gépkocsi mindössze 990 márkába kerül. Ebben az évben 450.000 gépkocsi lesz készen, a jövő évtől kezdődően évente másfélmillió darabig fokozható a gyártás.

A színválaszték a T-modellt idézi

A színválaszték a T-modellt idézi

Augusztus elsejével megnyilt a nagy takarékossági akció a…-… kocsik megszerzésére. Minden német ember vásárolhat magának ilyen kocsit, ha kötelezi magát, hogy hetenkint legalább öt márka takarékossági részletfizetést teljesít. Ebbe már a biztositás költségét is beleszámitották. Megállapitandó idő múlva – a termelés haladása szerint – mindenki megkapja a KDF-kocsit. Az akcióra a német munkafront és az “Örömből erőt” szervezet minden hivatalos helyiségében, ugyszinten a különféle üzemek utján lehet jelentkezni.”

20 éve történt


Hazánkban még el sem kezdődött a Skoda Favorit értékesítése, miközben a gyár már javában tárgyalásokat folytatott a Volkswagennel.

Hamar megszületett

Skoda Favorit Silver Line, a '90-es évek elejének jól felszerelt keleti autója

Skoda Favorit Silver Line, a ’90-es évek elejének jól felszerelt keleti autója

Skoda Favorit Silver Line, a ’90-es évek elejének jól felszerelt keleti autója


a megállapodás, s már a Favorit ráncfelvarrott verziója is kapott a Volkswagen technológiából. Akkoriban a fél karom odaadtam volna egy Silver Line fantázianévvel rendelkező változatért (könnyűfém felni, központi zár, elektromos ablakemelők, lámpamosó).

A Felicia 1994-ben jelent meg, ami még a Favorit alapjait használta, ám az első igazi “Volkswagen Skoda”, az Octavia 1996-ban lépett színre. Ez a modell annyira kedvelt volt, hogy gyártása még csak idén ősszel fog leállni.

Egyértelmű siker az elmúlt 20 esztendő Skoda történelme. Mert míg a cseh gyártó sikert sikerre halmoz, addig a Volkswagen által korábban bekebelezett SEAT a túlélésért küzd.


1990. március 19.

“A nyugatnémet

Félig Skoda, félig Volkswagen: a Felicia büszkén viselte a VW system feliratot

Félig Skoda, félig Volkswagen: a Felicia büszkén viselte a VW system feliratot

Félig Skoda, félig Volkswagen: a Felicia büszkén viselte a VW system feliratot


Volkswagen a spanyol SEAT-tal létrejötthöz hasonló együttműködést kíván létrehozni a csehszlovák Skodával – értesült a Süddeutsche Zeitung című nyugatnémet lap.

A tárgyalások előrehaladottak és lényegük, hogy a nemrég piacra dobott Skoda-Favoritot  házasítanák össze a Volkswagennél alkalmazott modern műszaki megoldásokkal – nyilatkozta a müncheni lapnak Carl H. Hahn, a Volkswagen elnöke.

A csehszlovák gyárral kidolgozott közös elképzelések szerint a Skoda megőrizné jól bevezetett márkanevét, ahogy ez a SEAT esetében is történt. A nyugatnémet multinacionális vállalat vezetője szerint az együttműködés első fázisában a műszakilag fejlettebb technológia kihasználása viszonylag kisebb tőkebefektetéssel is gyors sikereket hozna a Skoda számára, ahogy az a SEAT esetében is történt. A VW elnöke prágai tárgyalásain a SEAT pamplomai üzemét mutatta be lehetséges modellként csehszlovák tárgyalópartnereinek.”