Már szinte mindent tudunk róla, főszerkesztőnk vezette is, gyártása ennek ellenére még csak most indult el. Legalábbis ünnepélyesen csak most. Az első Toyota Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) 2010. június 28-án gördült le a futószalagról, az angliai Burnaston-ben.

Mintegy 300 vendég előtt zajlott le az esemény, melyet a gyártócsarnok fekete függönyökkel lekerített sarkában tartottak meg. Hogy a hangulat ne hagyjon kívánnivalót maga után, a meghívott kiválóságok és újságírók mögé felsorakoztattak jó néhány dolgozót is, akik előtapsolva szintén őszinte lelkesedéssel fogadták az újdonságot.

Miért fontos az Auris HSD?

Didier Leroy,

Burnaston, Anglia. A Toyota Auris HSD otthona. Az öt legmodernebb Toyota gyár közé tartozó üzem a környezetszennyezés minimalizálását küldetésének tartja.
Burnaston, Anglia. A Toyota Auris HSD otthona. Az öt legmodernebb Toyota gyár közé tartozó üzem a környezetszennyezés minimalizálását küldetésének tartja.

Toyota Auris Hibrid: megkezdődött a gyártás

Toyota Auris Hibrid: megkezdődött a gyártás

Burnaston, Anglia. A Toyota Auris HSD otthona. Az öt legmodernebb Toyota gyár közé tartozó üzem a környezetszennyezés minimalizálását küldetésének tartja.
Zöld jövő
Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke
Dr. Vince Cable, államtitkár, aki rövid, de lényegre törő beszédet tartott
Katsunori Kojima, a Toyota Motor Manufacturing UK vezérigazgatója katonásan beszélt
Kisvártatva megjelent a nap főszereplője
Íme, az első Auris HSD (a gyártás hivatalos elindítása óta)
Fesztelen eszmecsere az újszülött mellett
Ha esetleg a munkások elfelejtenék, hogy mi is fog itt készülni
Ez az embléma csak a hibridnek jár
Ezt találhatjuk az Auris HSD motorterében
Ez itt a légkondicionáló kompresszora
Öröm, nincs szükség indítómotorra
A vezérlőegység
A figyelemfelkeltő színű drótokban áramlik a nagyfeszültség
Az erőátviteli egység
Az Auris HSD működését bemutató modell
Kihaltnak tűnik
Itt sem láttunk mozgást
Az ott fent egy igencsak félkész Auris
Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is
Leszállt közénk
E jegyzék alapján azonosítják be a dolgozók, hogy milyen alkatrészek kerüljenek az autóra
Feszülten figyelő alkalmazott
Lassan halad a futószalagon
A fényezés sérülését elkerülendő, a kényes részeket takarókkal védik
Egy Avensis csontváza
Nincs idő a lazsálásra, a szalag halad, az elvégzendő feladatokat időre meg kell csinálni. Ha valami probléma akad, annak megoldásáig az egész gyártósort leállítják.
A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet
Bekerültek a szigetelések
Itt már csaknem teljes a belső tér
Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon
Ilyen kis automata szállítóberendezések viszik a dolgozókhoz az adott autóhoz szüksége alkatrészeket
Csak úgy suhannak a magasban a félkész autók
Egy kész műszerfalat rejt a fénykép
Kábelek
Így néz ki az Auris első oldalablaka
Figyelmeztettek, hogy ne keresztezzük az útját
Mindenütt rend és tisztaság
Utaznak az ajtók, akárcsak a Szörny Rt-ben
A Kaizennek köszönhetően nagyon kis raktárral dolgoznak
Elsőbbsége van
Furcsán néz ki a lengéscsillapító
A hátsó futómű bent van, és éppen egy hővédő lemezt csavaroz fel a munkás
Érkezik a motor
A motor beemelése
Védd a környezetet!
A karosszériaüzemet e két hölgy vezetésével látogattuk meg
A robotot, mely az Aurisokat leemeli a magasból, Godzillának hívják
Pattognak a szikrák, hegesztenek a robotok
Itt végzik a nyers karosszériák minőség-ellenőrzését
Ez mintha nem lenne tökéletes
Fotó megosztása:
Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke

Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke

Didier Leroy, a Toyota Motor Europe elnöke


a Toyota Europe elnöke elmondta, hogy ezidáig mintegy 2,5 millió hibrid hajtású járművet értékesítettek világszerte, de az igazi növekedés még csak ezután fog beindulni. A 2010-es évek közepére évi egymillió hibrid jármű eladásával számolnak a gyártók, amelyből a Toyota természetesen nagyban szeretné kivenni részét.

A későbbiekben az egész modellkínálatra kiterjesztik a hibrid technológiát, ennek az Auris HSD bevezetése az első lépése. Ebből a modellből idén 14000, míg a 2011-es évben 30000 értékesítését tervezik.

Katsunori Kojima, a Toyota Motor Manufacturing UK vezérigazgatója örömét fejezte ki, hogy Európában elsőként gyárthatnak hibrid hajtású autókat.
Hangsúlyozta az autó azon különlegességét is, hogy nem egy új modellt alkottak meg, hanem egy csak bővítették az Auris palettáját. Így teljesedik ki a kínálat, aminek köszönhetően az Auris megvásárolható benzines, gázolajos és hibrid hajtással is.

Íme, az első Auris HSD (a gyártás hivatalos elindítása óta)

Íme, az első Auris HSD (a gyártás hivatalos elindítása óta)

Megszólalt Dr. Vince Cable államtitkár is, akitől az általam eddig hallott politikusi beszédek közül a legjobbat kaptam. Rövidre fogott volt mondanivalója, hosszabban köszöntötte a jelenlévőket, mint amennyi ideig a lényegről szólt: “A Toyota döntése, hogy Burnaston gyárát választotta – ahol a világon egyedüliként gyárthatják az Auris HSD modellt -, Angliát teszi a jövő autóinak bölcsőjévé.”

Kisebb szennyezés

A jövő vágyai pedig csak úgy

Zöld jövő

Zöld jövő

Zöld jövő


valósulhatnak meg, ha a jelenben lépéseket teszünk értük. Már az Auris HSD létrejötte is annak a törekvésnek köszönhető, hogy csökkentsék a légkörbe kerülő széndioxid mennyiségét.
Mivel egy előrejelzés szerint 2020-ra a forgalomban lévő gépjárművek száma 71%-kal fog emelkedni – eléri az 1,2 milliárdos mennyiséget -, további lépések szükségesek az emisszió megfékezésére.

A gyár elképzelései szerint minden kategóriában csökkenteni kell a kőolajszármazékokkal hajtott járművek számát, vagy mérsékelni kell azok fogyasztását – például a hibrid technológia segítségével. A legkisebb méretosztály, a kisebb szállító járművek elektromos hajtással fognak készülni. A személygépkocsik esetében a hibridhajtás, míg a nagy szállítójárművek, buszok esetében a hidrogénhajtás meghonosítása szerepel terveik között.

Harmóniában a környezettel

Az autó nem csak

A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet

A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet

A gyártósor mellett is a környezetvédelemre hívják föl a figyelmet


akkor szennyez, amikor halad, hanem gyártása során is keletkeznek a környezetre ártalmas anyagok. Az Auris esetében a Toyota ezt is megpróbálja minimalizálni, hiszen az angliai gyártóüzem egyike annak az öt Toyota gyárnak, amely kiemelkedően környezetbarát. A sajtóanyag szerint itt történik a legújabb tiszta üzemű autó gyártása, “öko gondolkodású” kollégák bevonásával, s a rendelkezésre álló erőforrások leghatékonyabb felhasználásával, harmóniában a környezettel.

Ennek érdekében ahol csak lehet, megújuló energiát használnak, csökkentve a széndioxid-kibocsátást, a vízfogyasztást. A folyamatok optimalizálásával meglepő eredményeket értek el.

Korábban a festési folyamat során 23 fokos és 70% páratartalmú levegő biztosítása volt a cél. Rájöttek, hogy van egy kis mozgási lehetőségük és 21 fok/60% és 25 fok/80% között, aminek fenntartása már jóval kisebb energiát igényel. Csak ezzel a megoldással 40%-al csökkentették a festés során keletkező széndioxid mennyiségét.

A fejlesztésekbe bevonják a gyár dolgozóit is, akik ötleteikkel segíthetik a vezetést. Büszkén hirdetik, hogy elkötelezett munkásaiknak köszönhetően 15000 tonnányi széndioxiddal került kevesebb a légkörbe.

Ha esetleg a munkások elfelejtenék, hogy mi is fog itt készülni

Ha esetleg a munkások elfelejtenék, hogy mi is fog itt készülni

A gyártás

Az első Toyota – egy Carina E – 1992. december 16-án gördült le az angliai futószalagról. Azóta hárommillió motort és autót gyártottak a szigetországban: a Corolla három, az Avensis két generációját, s az Aurist.

Tehettünk egy

Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon

Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon

Valószínűleg ők ülnek legtöbbet Aurisban az egész világon


sétát a gyárban – bár inkább futottunk vezetőnk nyomában, valamiért nagyon szaporázta -, hogy betekintést nyerhessünk, hol és hogyan készül az Auris és az Avensis, ugyanis a jelenleg gyártott két modellt ugyanazon a soron szerelik össze.

Az összeszerelő üzemben olyan tisztaság fogadott bennünket, mintha patikában lennénk. Valamint meglepő kihaltság, ahol csak néha húzott el egy-egy targonca. A gyártósor az épület közepén helyezkedik el, a kijáratokhoz közel, kisebb polcrendszereken alkatrészek sorakoznak. A raktárkészlet minimális, a just-in-time rendszernek köszönhetően.

Kísérőnk elmondta, ha a kereslet indokolná,

Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is

Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is

Ugyanazon a szalagon készülnek az Avensisek is

login.php

lehetőségük lenne arra, hogy 70 másodperceként gördüljön le egy-egy újonnan elkészült autó a futószalagról, de jelenleg ez az idő 100 másodperc.

Ami nemcsak leírva tűnik rövidnek, de ott a gyárban szinte egy pillanat volt, mert kénytelenek voltunk minden autó elkészültéről tudomást szerezni. Ugyanis az összeset megünneplik, egy borzasztóan idegesítő “szupermáriós” zenebonával. Engem záros határidőn belül ki lehetne vele kergetni a világból.

A futószalag mellett szó nélkül dolgoztak a munkások, ügyelve arra, hogy idejében elkészüljenek a rájuk kiszabott feladattal. Ha késés, vagy probléma van, az egész gyártósort le kell állítani. Szinte gépiesek a mozdulatok, amit támogatnak azok az automata szállítóberendezések, amik pontosan akkor érnek oda, amikor kell, rajtuk a beépítendő elemekkel.

Ez az embléma csak a hibridnek jár

Ez az embléma csak a hibridnek jár

A gyártósor végén alapos minőség-ellenőrzés vár az elkészült autókra. Ahol azoknak minden részét megvizsgálják, mert, mint megtudtuk, csak féklámpából nyolc különbözőt szerelhetnek be, attól függően, hogy melyik piacra készül az autó.

Mit bánom én, milyen féklámpával, de én már igazán szeretném, ha itt lenne egy, a magyar piacra készült darab, ugyanis nagyon kíváncsi vagyok, hogyan teljesít az Auris HSD hazai földön. Állítólag ősszel ez is kiderül.