Na, mondja a taxis, várjanak csak, mindjárt mutatok maguknak olyan traffipaxot, hogy sose vennék észre. És tényleg! Ennyire sunyi, elvtelen, kizárólag a pénzbehajtásról szóló, értelmetlen sebességmérést már rég nem láttunk.

Megjöttünk az Audi A1 bemutatójáról, leszálltunk, megkértem egy kollégát, hogy vigyen ki utasként taxijában a reptérről a lakótelephez, ahol parkolni szoktam sajtóút előtt. (Alapvetően elvből, de Ferihegyen a napi hatezres tarifa miatt családetetési okokból sem parkolok szinte soha fizetős helyen.) Aztán a gyors kiugrás-beugrás-hazaindulás helyett némi újságírói terepmunka lett a ferihegyi minitranszfer vége.

Ahol a madár se jár – ötvennel

A piros x a kék Focus rendőrautó, reklámtáblák, bozótos árnyékában

A piros x a kék Focus rendőrautó, reklámtáblák, bozótos árnyékában

Budapestről az Üllői út legeslegvégén kigurulva még be kell mennünk Vecsésre – hivatalosan, kint van a fehér tábla -, hogy aztán a Shell kút előtt balra fordulva a 2×2 sávos, hamarosan autóúttá változó úton megközelítsük a kettes terminált. A Shell kút előtti lámpás kereszteződésnél egy sáv letér jobbra, az igazi Vecsés felé, kettő pedig elfordul Ferihegy felé, hogy pár tíz méterrel később egy Vecsés vége és egy 100-as tábla jelezze: ez már a 4-es főút csaknem-autóút jellegű szakasza.
Ablakok felhúzva, két rendőr szunyókál a kellemes, klimatizált utastérben. Nem is mehetne jobb helyre az adófizetők benzinpénze

Ablakok felhúzva, két rendőr szunyókál a kellemes, klimatizált utastérben. Nem is mehetne jobb helyre az adófizetők benzinpénze

Ablakok felhúzva, két rendőr szunyókál a kellemes, klimatizált utastérben. Nem is mehetne jobb helyre az adófizetők benzinpénze


Ez előtt a kereszteződés előtt 70-es korlátozás érvényes az úton, viszont a kereszteződésben ez ugye törlődik, tehát az ötsávos úton, az egyszámjegyű főút elején ezen a nagyon rövid szakaszon 50-nel kell menni. Elvileg. A gyakorlatban éppúgy nem megy itt senki 50-nel – főleg, ha épp zöldet kapott a lámpánál -, ahogy Budapest szemközti oldalán, az M1-M7 közös szakaszán, az Osztyapenkónál sem, az ugyanilyen indokolatlan véletlen 50-es lassítónál.

És mit tesz Isten, ahogy az Osztyapenkónál egy időben rendszeresen elbújtak mérni a rendőrök a veszélytelen, de jól fizető, biztos fogással kecsegtető rövid, értelmetlenül lekorlátozott szakaszra, hát itt is megtörtént ugyanez.

Reklámtáblák takarásába, bozót mögé rejtőzve, az út ívén kívülről, egy füves domb tetején megbújva áll rendszeresen itt a Szolgáló és Védő hatalom, hogy alaposan megbüntesse a társadalomra oly veszélyes bűnösöket. A taxis megkérdezte őket: a műszert 56 km/h-ra állítják. Még budapesti belterületi méréseken is 60, de inkább 70 szokott lenni a beállítás 50-es szakaszokon. De itt, ahol a könnyen elnézhető, 70-ről csak pár tíz méterig lelassított forgalom halad, na, itt ráálltak a tíz százalékos tűrés plusz egy km/h-ra. Ez aztán tényleg a veszélyes gyorshajtók kiszűrését szolgálja, nem pedig szimpla pénzbehajtás, ugye?

Nagyon veszélyes hely, indokolt az 50. (A mérőkocsi széle látszik jobbra fent)

Nagyon veszélyes hely, indokolt az 50. (A mérőkocsi széle látszik jobbra fent)

Megpróbáltam megkérdezni a rendőröket, ki küldte ide őket. Miután felriadtak a szunyókálásból, és kelletlenül letekerték a járó motorú, a kemény munkát működő klímával enyhítő Focus C-Max ablakát. Mondtam, hogy egy autós magazintól jöttem, mire a beszélgetésnek gyakorlatilag vége is szakadt. Nem mondhatnak semmit, forduljak a Monori Rendőrkapitánysághoz. Oda fordultam, onnan a Pest megyei kapitánysághoz küldtek. Innentől átadom a szót saját magamnak:

Az újságíró levele a Pest Megyei Rendőrkapitányság szóvivőjének:

Üdvözlöm; telefonon beszéltünk pár kérdéssel kapcsolatban, melyekre dr. N. G. úrtól (rendőr alezredes, a helyi közlekedésbiztonsági osztály vezetője, ő rendeli ki a traffikat – a szerk.) nem sikerült választ kapnom (ugyanis arra hivatkozva, hogy ő nem szokott telefonon szóba állni idegenekkel, és inkább beszéljünk személyesen, rám csapta a telefont, mielőtt mondjuk megállapodhattunk volna egy hol és mikorban).

Lapom nevében tehát a következő kérdéseket szeretném feltenni:

– személy szerint ki rendeli el a monori kapitányságon, hogy hova álljon ki a lézeres mérőberendezés sebességmérésre?

– mi indokolja, hogy – egy taxis hívta fel figyelmemet a jelenségre – a mai napon a ferihegyi reptérre vezető útnál, a Shell kút előtti megtévesztő, rövid szakaszra települtek ki mérni (egy kék Focus C-Max-szal), ahol a város felől érkezők egy hosszú 70-es szakasz után, egy 100-as szakasz előtt elvileg – szerintem forgalomszabályozási hiba, figyelmetlenség miatt – kénytelenek 50-re lassítani, teljesen indokolatlanul?

– Óberling József ezredes úr (az ORFK Közlekedési főosztályának vezetője – a szerk.) korábban személyes beszélgetésben úgy tájékoztatott, hogy a sebességmérések során a rendőrség hivatalosan kifejezetten kerüli a “lesből” való traffizást, az indokolatlan helyen való mérést. Azóta ezek az irányelvek megváltoztak?

– tudomásuk szerint volt-e már valaha gyorshajtásból eredő baleset ezen az útszakaszon?

– helyes, a rendőrségi szolgálati szabályoknak megfelelő-e, ha két rendőr egy mérőautóban órákon át járatja a motort, üzemelteti a klímát, hogy kényelmesebben szunyókálhassanak, ezáltal némileg pazarlónak tűnő módon fogyasztja az üzemanyagot és az állományi emberórákat?

– mi indokolja két rendőr jelenlétét a mérőkocsiban az elvileg teljesen automatizált objektív felelősségi sebességmérési rendszerben?

Válaszukat várva, üdvözlettel:

Rácz Tamás

A cikknek ezzel gyakorlatilag vége, hiszen a telefont lecsapó alezredes után egy nagyon kedves sajtóreferens kisasszony közbenjárására természetesen olyan semmitmondó, a kérdések 99%-áról tudomást sem vevő válaszlevelet kaptam, amilyet csak hatósági szerv tud írni:

A rendőrség levele az újságírónak

Tisztelt Főszerkesztő úr!

Köszönjünk érdeklődését, melyet a Monori Rendőrkapitányság munkája iránt tanúsított. Hozzánk intézett kérdéseire az alábbi összefoglaló tájékoztatást adjuk:

A Monori Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályán lévő sebességmérő készülék felállítási helyét minden esetben egy elemző- értékelő munka előzi meg, melynek során egy adott időszak baleseti helyzetét vesszük figyelembe. Ennek során a rendőrkapitányság területén lévő 18 település bel-, illetve külterületei balesetileg frekventált útszakaszain, a baleset-megelőzési tevékenység növelése és a szabálysértők kiszűrése érdekében visszatérően ellenőrizzük a gépjárművek sebességét. Kapitányságunk kiemelt feladatként kezeli a balesetek megelőzését, hiszen köztudott hogy a legfőbb baleseti ok a gyorshajtás.

Vecsés lakott területén található 4-es 400-as főút kereszteződése baleseti szempontból kiemelt jelentőséggel bír, mivel az ott bekövetkezett balesetek jelentős része gyorshajtás miatt történik. Kollégáink a sebesség ellenőrzését a hatályos jogszabályok betartása mellett, a szakmai elvárásoknak megfelelően végzik. A kérdésben említett mérési hely kiválasztása is ezen szempontok figyelembe vételével történt. Tájékoztatom, hogy a rendőrség által végrehajtott sebesség-ellenőrzés nem csak megkülönböztető jelzéssel ellátott gépjárműből történhet, ezen feladat rendőrségi jelleg nélküli gépkocsival is végezhető.

Monori Rendőrkapitányság

Pillanatnyilag ennyi.

De azért, azt hiszem, futok még egy kört. Megkérdezem az ORFK-t is, tényleg megfelel-e a szakmai elvárásoknak az 56-ra állított trafi, a két rendőrt hűtve altató benzinpocsékoló “munka”, meg persze a szokásos rendőri fából vaskarika: a gyorshajtásból eredő balesetveszélyt úgy hárítjuk el, hogy jól elbújunk, nehogy lassítsanak a veszélyes autósok.