Az autókon kívül szeretünk kipróbálni mindenféle egyéb járművet is, ha az elég érdekesnek ígérkezik. Ültünk elektromos kismotoron, permetezőhelikopteren, vasúti hajtányon, benzines rolleren és fekvőbringán is. Így nagy mellénnyel elkértünk egy pár napra egy különleges, hazai fejlesztésű monociklit is. Na, ezt nem kellett volna.

Kanyarban könnyen leérhet a pedál

Kanyarban könnyen leérhet a pedál


Az áttételes, láncos egykerekű ötlete öt évvel ezelőtt pattant ki a magyar feltaláló fejéből. Látva az egykerekűeken ugrándozó, de a játszótérig a hónuk alatt cipelt készséggel gyalogló fiatalokat, jött a gondolat, miért is ne lehetne közlekedésre is használni az egykerekűt.

A legtöbb egykerekű azért alkalmatlan a gyors haladásra, mert a hajtókarok közvetlenül a tengelyre vannak felszerelve, így a maximális sebesség elég hamar elérhető velük.

Csúfos kudarc a tesztjárművel 1

Áttétel

A láncon lóg

A láncon lóg


Egyszerűnek tűnik a megoldás, tegyünk rá áttételt, és máris kész az akár háromszor, négyszer nagyobb sebességre képes egykerekű. A technikai megvalósítás már keményebb dió volt.

Persze a világon már építettek mások is hasonlót, így van agyváltós, kanadai kísérlet is, de az jóval túl van a megfizethető kategórián.

Indulás

A képeket, videókat elnézve nem tűnt ördöngösségnek az egykerekűvel haladni. Ezzel szemben a próba teljesen mást mutatott, egy keréken szerintünk szinte lehetetlen megmaradni. Nagyjából akkora feladat ez, mint egy acélgolyót megállítani a másikon. Bátran rávágtuk volna, hogy ez lehetetlen, ha nem láttunk volna olyan embereket, akik simán, könnyed eleganciával mennek vele. Apró elégtétel, hogy maga a feltaláló és a fejlesztők sem voltak képesek megmaradni a nyergében.

Biztonság

Ért hozzá

Ért hozzá


Egykerekűn általában nem találunk féket. Lassításkor a fix pedállal kell küzdeni, így lehet lelassítani a járművet. Az áttételes monociklinél már indokolt a fékberendezés is, így a Huni-Rex is kap majd olajos, vagy bovdenes V-féket.

A 26 colos kerék köré épített járgány egyelőre még nem kapható, csupán néhány elkészült prototípust nyúznak azok, akik képesek vele közlekedni. Az első darabok furcsa módon csak őszre érnek ide, és nagyjából 110 ezer forintos áron lehet majd őket megkapni. Ha belegondolunk, hogy ez csak egy fél bicikli, nem is olyan olcsó. Igaz, ha azt a jópár különleges megoldást is nézzük, amelyet alkalmaztak a spéci aluváz, illetve a hajtás kialakításakor, akkor már érthető, mi is kerül ennyibe a magyar egykerekűn.

Bár mi még hozzácsapnánk egy készlet oldalra lehajtható kitámasztó-, tanulókereket is.