Mi ez a DS dolog?

A világ autóipara 130-140 millió autót képes gyártani, ami a duplája a válság előtti legjobb évben eladott mennyiségnek. A túlkínálat miatt engedményekkel uralt piacokon szükség van valamire, amivel különlegesebb, érdekesebb lesz egy termék a hasonló színvonalú többinél.

Első a DS3, után jön a DS4 és a DS5

Első a DS3, után jön a DS4 és a DS5

Első a DS3, után jön a DS4 és a DS5


Kellenek azok az autók, amelyeket az emberek lelkesedésből vásárolnak, nem pedig a legmagasabb kedvezmény miatt. Amikor a szív dönt, máris javul a gyártó árrése, a vásárló kötődése erősebb lesz a kocsihoz.

Egyediség: ez a hívószó

Ha még a saját egyedi igényeit is megvalósíthatja egy eleve stílusos autóval, akkor egy jól eleresztett, főként nyugat-európai vásárlóréteg hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni kedvencéért.

Motorválaszték 1,4 VTi
1,6 VTi
1,6 THP
1,6 HDi
Max. teljesítmény, LE 95/6000 120/6000 156/6000 92/4000
Max. nyomaték, Nm 136/4000 160/4200 240/1400 230/1750
Gyorsulás 0-100 km/h / Végsebesség 10,6/184 8,9/190 7,3/214 11,3/182
Listaár, Ft 4 190 000 4 800 000 5 410 000 5 140 000
Átlagfogyasztás/CO2 5,8-5,9/134-136 5,9-6,0/136-138 6,7/155 4-4,1/104-107

Matricákkal dekorálható a tető, ha akarjuk

Matricákkal dekorálható a tető, ha akarjuk

Matrica és eltérő tetőszín is választható akarjuk


Ezt az igényt elégítik ki a DS modellek a Citroënnél, amelyek a normál szériák fölé belőve egészítik ki a választékot gazdag felszereltséggel, izgalmasabb formatervvel.

A név a műszaki alapokat adó testvérét követi, jelezve az autó méretét.

A C3-ra épülő DS3 áprilistól, a DS4 jövőre, a DS5 még később lesz kapható itthon.

Színpad a szalonban
Recepció fogadja a betérőt

Recepció fogadja a betérőt

Itt is recepció igazítja útba a betérőt


Felfrissíti hálózatát a Citroën. Az új koncepció jegyében a betérőt a recepciós pultnál eligazítja egy munkatárs. Ha új autót kíván venni, akkor a glédába állított modellek sorfala között jut el az értékesítőkig. Akár a márka teljes személyautó-kínálatát végignézheti, ha a márkakereskedőnek van pénze annyi demoautóra.

Leleplezés az átadóban

Érdekes az autó átadása is: az előkészítés és átvizsgálás után lepellel letakarva állítják be az átadóba, ahol a tulajdonos előtt, ünnepélyesen leplezik le a kocsit. Legalábbis ez a terv, reméljük, meg is valósul.

Ünnepélyes leleplezés jár az ügyfeleknek

Ünnepélyes leleplezés jár az ügyfeleknek

Ünnepélyes leleplezés jár az ügyfeleknek


Amennyiben a szervizesekhez érkezett a kuncsaft, a bordóra festett falfelület segít odatalálni, míg az értékesítés színe a fehér, kevés pirossal. A legfrissebb elvek szerint berendezett szalon harmadik zónája a Citroën Business Centeré, tehát a flottaértékesítésé.

Kiemelt hely az újdonságnak

Itt elsősorban haszonjárművekkel találkozik a betérő, Business Center csak a nagyobb márkakereskedésekben lesz. Jó ötlet a kiemelt terület, kvázi színpad, ahol egy fontos új modell állítható ki a főhelyre. Most épp a C3 vagy a DS3.

Kvázi színpadon a fontos új modell

Kvázi színpadon a fontos új modell

Kvázi színpadon a legfontosabb új modell


Az Európa-szerte egységes arculati elemek gyártását is központilag szervezte meg a Citroën, mert így tuti a végeredmény és olcsóbb is. Az értékesítő asztala például Törökországban, a totemoszlop Lengyelországban készül.

2012-re vége a megújításnak

Fontos kérdés, hogy a sokszor a tönk szélén egyensúlyozó, megugrott készletfinanszírozási kiadásokkal agyonnyomott kereskedőknek mennyibe kerül a szalonszépítés. Damien Luniaud, a Citroën Hungária vezérigazgatója a legújabb CI-javaslatok (corporate identity) szerinti átalakítás minimális költségét 10-20 ezer euró (2,7-5,4 millió Ft) közé tette, amiből az importőr is részt vállal.

Ezt a kiadást a szalon méretétől függően több lépcsőben, például a bejárat környékén egy nagy pilonnal 30-40 ezer euróra lehet növelni. Idén várhatóan kilenc márkakereskedés alakul át, 2011 végére a teljes magyarországi hálózat arculata megújul.


DS, de nem istennő

A Different Spirit rövidítése

A Different Spirit rövidítése

A Different Spirit rövidítése


A DS név ezúttal a Different Spirit (más szellem) rövidítése, de természetesen a DS dicsfényére alapoznak a franciák. 1955-ben a Citroën meglepte a világot a DS-sel, a korát évtizedekkel megelőző és valóban isteni autóval. (A név kiejtve dé-esz, a francia szó magyarul istennőt jelent.)

Ezt az új garnitúrát nem is szabad termékcsoportnak nevezni, ez túl hideg és üzleties megközelítés volna. Bár az új C3 nem annyira nőies cukigép, mint elődje, a DS3 sokkal belevalóbb, vagányabb, férfiaknak is bátran vállalható autó. A választék felosztása egyértelmű, mert C3 csak ötajtósként készül, DS3-ból kizárólag háromajtós van.

Sportosabb futómű, mint a C3-ban

Elég erős a 95 lóerős 1,4 VTi

Elég erős a 95 lóerős 1,4 VTi

Elég erős hozzá a 95 lóerős 1,4 VTi


Elöl agresszívan villan meg rajta a nappali menetfényt adó, eges kiviteleken feláras LED-sor, futóműhangolása is sportosabb a C3-nál és hiányzik belőle a 60 lóerős 1,1 és a 75 lóerős 1,4 literes motor.

Vezetni még nem lehetett, de a C3-nál közvetlenebb kormányzás, a legalább 16 collos felni, a nagyobb átmérőjű, erősebb keresztstabilizátorok és a feszesebb lengéscsillapítás egyértelmű üzenet: a DS3 a sportváltozat. A Citroën rá is erősít erre, mert a zsinórban hat egyéni világbajnoki címet szerző Sébastien Loeb és Daniel Elena új raliautója is a DS3 kasztniját kapja.

Ízléses kiegészítő lehet egy DS3

Ízléses kiegészítő lehet egy DS3


Kedvcsináló a galériához

Nem kötelező a cicoma
Igényes anyagokat látni belül

Igényes anyagokat látni belül

Igényes anyagokat látni belül


Minden további nélkül megvehető a DS3 cicoma nélkül, a 38-féle színkombinációt kínáló színválasztásban is futhatunk egy biztonsági kűrt a teli ezüstmetállal, de az autó vagány formája és a sok ezer konfigurációs lehetőség kitörésért kiált az arctalan tömegből.

Például a szalonban látott sárga autó fekete tetővel, fekete felnikkel szerencsésen összerakott darab, de választhatunk akár halványkéket felül bordó fényezéssel, az egyszerű geometriai minták helyett izgalmas matricákkal a tetőn.

Kocsikulcs az autó színében

285 literes a csomagtér, nem kicsi

285 literes a csomagtér, nem kicsi

285 literes a csomagtér, nem kicsi


Megszabható a keréktárcsa közepén a porvédő kupak színe, fleniből van fehérre és feketére fújt is. Az ajtók alján a krómcsík szintén jót tehet az autónak, de a műanyag kilincs harsogó krómcsillogással már kicsit sok a jóból.

Nem egyforma a slusszkulcs sem, az autónak az a része, amely mindig velünk van, mégis kevés figyelem jut neki, a FIAT 500-ast és újabban a Punto Evót leszámítva. A kulcs rugóját erősebbre cserélte a PSA, ami nekünk a 3008-on tűnt fel először.

92 lóerős az 1,6 HDi dízel

92 lóerős az 1,6 HDi dízel

92 lóerős az 1,6 HDi dízel


gy a korábban lötyögő, félig gombnyomás nélkül is előfittyenő toll most németes határozottsággal ugrik elő a bicskakulcsból, ami máris sokat javít az autó minőségébe vetett hiten.

Három benzines, egy dízel

Jót tesznek a kisautók világában feltűnően igényes anyagok is az utastérben, a Citroën is belátta, hogy nem érdemes ezen spórolva silány benyomást kelteni az emberben. Az érzelemgazdag kisautó azért lehet sikeres, mert szép belső terével nem mutálódott használhatatlan divattárgyá, csomagtere például 285 literes.

Úgy tudjuk, 4,1 millió Ft lesz az alapára. A tető mintha lebegne a designerek szerint

Úgy tudjuk, 4,1 millió Ft lesz az alapára. A tető mintha lebegne a designerek szerint

4,2-5,4 millió Ft közötti a modellek alapára


Kétféle váltó van az autóhoz, a 156 lóerős 1,6 THP, tehát a turbós benzines vásárlói megússzák a franciásan lötyögő kart a többi modellből. Az ő autójukban az új, pontos és jól kapcsolható hatgangos váltó lesz.

Árak és konkurensek

Nehéz az árakat összevetni a C3-éval, mert az egyiké 2,8, a másiké 4,19 millióról indul, de DS3-ból hiányzik a két leggyengébb motor. Azonos motorral és összevethető felszereltséggel az árkülönbség körülbelül 200-250 ezer Ft. Egy Mazda2 árlistával a kezünkben a DS3 nem tűnik drágának.

Fő konkurens a MiTo, a MINI és a FIAT 500

Fő konkurens a MiTo, a MINI és a FIAT 500

Fő konkurens a MiTo, a MINI és a FIAT 500


Szerintünk motorból bőven elég a 95 lóerős 1,4 VTi, inkább az autó egyedi extráira érdemes költeni, amikor április elején elkezdődik a DS3 magyarországi bevezetése.

Méretben az Alfa MiTo hasonlít leginkább a C3-hoz, Punto Evo-alapú autóként műszakilag is ez a leginkább testhez illő ellenfél. Az Alfa abban is közös a DS3-mal, hogy egyik sem retroautó, szemben a versenytársként adódó, jóval drágább MINI-vel és a MINI Clubmannel illetve a kisebb és alacsonyabb árú FIAT 500-zal.