Vasárnap indul Párizsból a Peugeot Eco Cup. A fogyasztási versenyen négyféle autóval folyik a küzdelem, mindegyik 1,6 HDi dízelmotoros, a 18 résztvevő országból négy-négy csapat indul. Hazánkban a 207 vezetésére 129 pályázat érkezett, az 5008 egyterűre 207, 3008-ban 326 versenyző akarta megmérettetni magát. Legtöbben a 308-cal kívántak szerencsét próbálni, itt 326 pályázó közül választott az érintett zsűritag.

Sztárok a zsűriben

Voilá, Párizsba tartó magyar csapat és a zsűritagok

Voilá, Párizsba tartó magyar csapat és a zsűritagok

Voilá, a Párizsba tartó magyar csapat zsűritagok


Barabás Éva, Oroszlán Szonja, ifj. Tóth János ralibajnok és Szabó Győző a mottók alapján szemelte ki a résztvevőket, a nyertesek: Vámosi Péter-Fömötör Gábor (Szigetszentmiklós), Agócs Gábor-Agócs Sánta Noémi (Maglód), Zsólya Péter-Dr. Csepelyi Boglárka (Gyöngyös) és Kis-Kádi Gábor-Szilus Erzsébet (Zalaegerszeg).

Számukra a Peugeot importőre takarékos vezetési tréninget szervezett a Hungaroringen belül működő Allianz Vezetéstechnikai Központ részvételével. Egy Mogyoród környékén megtett, 22 kilométeres referenciakör után jön az elméleti oktatás, majd egy újabb kör a hallottak alkalmazásával.

Mi rontja a fogyasztást?
A képzés során konkrét számokat halottak a résztvevők arról, mi és mennyivel növeli egy autó étvágyát. Íme, az ott említett értékek:

Lehúzott ablak: 5% (80 km/óra felett)
Tetőcsomagtartó: 15% üresen, 30 százalék biciklivel
Alacsony légnyomás: 0,3 barnál nagyobb különbség esetén 5?-10%
Szélesebb gumiabroncs: 3-10%
Plusz 100 kg terhelés: 10%

Az autó akkor fogyaszt keveset, ha kellő követési távolságot hagyunk, így kevesebb gyorsítással és – a drágán megtermelt lendületet felzabáló – fékezéssel haladhatunk.

Érdemes városban 1,5-2, sztrádán 2-3 másodperc alatt befutott távolságot tartani. (100-zal haladva 28 métert tesz meg egy autó másodpercenként.) Kisebb forgalomban ez könnyebben megvalósítható, ergo éjszaka olcsóbb utazni. A légellenállás exponenciálisan nő, kis tempónál nem vészes, de 80-100 felett repesztve megugrik az üzemanyagigény.

Rögzíti a váltások számát is a fogyasztásmérő szerkentyű

Rögzíti a váltások számát is a fogyasztásmérő szerkentyű

Rögzíti a váltások számát is a szerkentyű


Fontos a gyors felkapcsolás 2000-es fordulat körül, mert 1-2-3-ban zabál igazán a motor. Lendületes gyorsítással hamar túlesünk ezen a részen, ezért nem érdemes tojás a gázpedálon módszerrel 20 perc alatt elérni az ötvenet, irritálva mindenkit mögöttünk.

Érdemes leállítani a motort, ha 20 másodpercnél többet álldogálunk, mert óránként 0,7-1,2 liter üzemanyagot fogyaszt. Energiát igényelnek az elektromos fogyasztók, az ablak- és ülésfűtés, főleg a légkondi nagy zabagép.

Ha nem kell, kapcsoljuk ki, de télen is járassuk meg kéthetente rövid ideig, hogy átkenje a tömítéseket! Az autó rendszeres karbantartása, legalább kéthavonta a légnyomás ellenőrzése és beállítása is hozzájárul ahhoz, hogy ne költsük utolsó fillérünket is benzinre.

A szén-dioxid miatt is fontos a fogyasztás

Nálunk 5,6 litert evett a 207 HDi

Nálunk 5,6 litert evett a 207 HDi

Nálunk 5,6 litert evett a 207 HDi


A fogyasztást a szervizcsatlakozóra dugott számítógép regisztrálta. Mi is kipróbáltunk egy fogyasztásmérővel kiegészített autót, jófajta kütyü ez! Regisztrálta az átlagsebességet, az állással töltött időt, a megállások és a sebességváltások számát, az átlagos fordulatszámot és a szén-dioxid kibocsátást. Mert az autók fogyasztásának lefaragása a kiadásainkkal párhuzamosan a globális felmelegedésért felelősség tett CO2-emissziót is csökkenti.

A fogyasztási versenyre jelentkezők már az első körben is öt literen belüli eredményt produkáltak, amiből a tanácsok hatására 3-4 decit tudtak lejjebb faragni. A városi és országúti kilométerek alapján 4,5 liter körüli átlag jött ki, nemcsak a 207-ben, hanem az 5+2 személyes 5008-ban is.

A cél: lemenni 3,7 liter alá

Mindegyiket meg lehet nyerni

Mindegyiket meg lehet nyerni

Mindegyiket meg lehet nyerni


A győzelemhez azonban a résztevőknek a el kell érniük vagy alul kell múlniuk Stéphane Sarrazin irányadó fogyasztási értékét. A tavalyi Le Mans-on második csapat tagja 3,9 literes átlagot ért el a Párizs-Genf útvonalon a 207-tel és a 308-ban, míg a 3008-ast és az 5008-at vezetve 3,7 litert.

Érdekes, hogy a versenypilóta a nagyobb légellenállású, terjedelmesebb homlokfelületű autókkal érte el a jobb eredményt, valószínűleg a forgalmon múlott. A három autó közül a 207-ben a 90 lóerős 1,6 HDi volt, a többiben a 109 lóerős változat részecskeszűrővel, mint a versenyben résztvevő autókban.

Négy autó a négy győztesnek

Négy autó, négy csapat. Hajrá magyarok!

Négy autó, négy csapat. Hajrá magyarok!

Négy autó, négy csapat. Hajrá magyarok!


A futam február 28-án, vasárnap reggel indul Párizsból, ezer kilométer megtétele után Annecy a cél. A Genf közelében, de a francia oldalon lévő városból a résztvevőket a Peugeot beviszi a Genfi Autószalon sajtónapjára, ahol Jean-Marc Gales, a Peugeot vezérigazgatója átadja a legtakarékosabban vezető csapatoknak a 207-est, 308-ast, 3008-ast illetve 5008-ast.

Reméljük, legalább az egyiknek egy hazai résztvevő örülhet majd. Versenyen kívül a futamot a vezess.hu is kíséri, nézzenek gyakran vissza, lementek-e négy liter alá a magyar csapatok!