9000-ig forgatható a Dangan ZZ-4 motorja

9000-ig forgatható a Dangan ZZ-4 motorja

9000-ig forgatható a Dangan ZZ-4 motorja


Húsz éve vonzanak a japán belpiacos törpeautók, amióta a Mitsubishi Minica Danganról olvastam a régen megszűnt Autó Extrában. A turbóról, töltőlevegő-hűtésről, hengerenként 5 szelepről, 9000-ig elengedett fordulatszámról és az állandó összkerékhajtásról minimum egy szénné tuningolt Nissan GT-R jutna eszembe, pedig a Minica Dangan ZZ-4 egy a Trabantnál kisebb törpeautó. Egy doboz, négy apró keréken.

Ezzel az arzenállal egy 549 köbcentis háromhengerest hergelte fel a Mitsubishi, mert a japán autógyárak egyre szofisztikáltabb és potensebb Kei-autókkal demonstrálták képességeiket a 64 lóerős törvényes maximumon belül.

Briliáns törpeautók Japánból
Gyakori a CVT fokozatmentes automata a kis benzinesekhez

Gyakori a CVT fokozatmentes automata a kis benzinesekhez

Gyakori a CVT fokozatmentes automata benzinesekhez


Japánban a gépjárműadó a kocsik motorméretétől és külső méreteitől is függ, ezért nem volt szélesebb az előző Toyota Corolla. A legalacsonyabb adósávba a sárga rendszámtáblás Kei avagy keijidosha autók tartoznak.

A név a könnyű autókra vonatkozik, legyenek személyautók vagy kisáruszállítók. A kategória a II. világháború után jött létre, a nagyobb autókat megfizetni képtelen lakosság kiszolgálására, a motorkerékpárok alternatívájaként. Az előírások az évtizedek során egyre nagyobb motort és méretet engedtek, ma 2,8 helyett a legfeljebb 3,4 méter hosszú és 660 köbcentis autók felelnek meg a kritériumoknak.

660 köbcenti, 340 centiméter

2,5-3 millió Ft a törpék alapára, erre jön a behozatal és a forgalomba helyezés összes költsége

2,5-3 millió Ft a törpék alapára, erre jön a behozatal és a forgalomba helyezés összes költsége

2,5-3 millió Ft az alapár, plusz a behozatal forgalomba helyezés összes költsége


A K-autók adóterhe egy súlyosabb és erősebb motorú kocsiénak a hatoda-tizede. Bizonyos kevésbé zsúfolt, vidéki lakóhelyeken megvásárlásukhoz a tulajdonosnak nem kell igazolnia, hogy rendelkezik parkolóhellyel, ami jelentős vonzerő a szerény fenntartási költségeken felül.

Hazánkban egyedül a Daihatsu Move és a Cuore volt kapható a japán belpiacra tenyésztett Kei-autók közül, de az ottaninál nagyobb motorral. A hazai Wagon R+ nem felel meg az előírásoknak. Az apróságok hazai importjának a problémás forgalomba helyezés és a jobbkormányos kivitel miatt nincs sok értelme, bár városban, ahol ritkán előzünk a szembejövő sávban, jobbkormányos autóval is boldogulni lehet.

A Suzuki az első

Magyarul nyuszit jelent a lapin (e: lápen) szó

Magyarul nyuszit jelent a lapin (e: lápen) szó

Magyarul nyuszit jelent a lapin (e: lápen)


A törpeautók királya a Suzuki a Wagon R-rel, de minden japán autógyár jelen van a piacon, még a Subaru is. Ha nincs saját termék, akkor egy konkurens modellen kell emblémát cserélni, amelyet a gyár a saját neve alatt értékesít. A Nissan például a Mitsubishitől és a Suzukitól is vesz át apróságokat.

Ebben a kategóriában az egyik kedvencünk a Suzuki Alto Lapin. A francia lapin magyarul nyuszit jelent, az autóból valóban hiányzik mindenfajta agresszió. Az aranyos törpejárgány a helyi szabvány szerint mindössze négy litert fogyaszt, fokozat nélküli automata váltójával dodzsemként vezethető.

Maradtak érdekes autók a második oldalra is, például egy a Lexusokat messze leköröző Toyota


Mikroegyterű tolóajtóval

Helykihasználásban a kockaforma kisbuszok a legkiemelkedőbbek. Mivel a kei-carok a minimálautótól jócskán eltávolodtak, még hátsó tolóajtós is készül belőlük, legalábbis a járda felőli oldalon. A válogatásba a tolóajtó miatt került be a Mitsubishi eK, illetve ikre, a Nissan Otti.

Tolóajtó hátul a járda felőli oldalon a Nissan Ottin, amely egy Mitsubishi termék

Tolóajtó hátul a járda felőli oldalon a Nissan Ottin, amely egy Mitsubishi termék

Tolóajtó hátul a járda felőli oldalon az Ottin amely egy Mitsubishi termék


Tavaly kipróbálhattam egy Ottit, különleges élmény volt. Az automata váltó fokozatválasztó karja fent van a kormány mellett, a rögzítőféket lábbal kell kioldani, így elöl egybepadot találunk, mint régen.

Otthon az autóban

Az autóból sugárzik a derű, a vékony oszlopok nem veszik el a kilátást, gyerekjáték a vezetése. A 659 köbcentis szívómotoron kifogtak az emelkedők, de nem szabad többet várni tőle és cserébe alig fogyaszt valamit.

Kétszemélyes, osztatlan pad van elöl

Kétszemélyes, osztatlan pad van elöl

Kétszemélyes, osztatlan pad van elöl


Meglepetés volt az állítható hátsó ülés, amelyet hátratolva a vékonydongájú egyterűben 190 centis emberek is elférnek. A helykihasználás csodái ezek a guruló dobozkák. Azért is tetszettek ennyire, mert a padlószőnyegre hasonlító ajtókárpittal inkább tűntek az otthon meghosszabbításának, mint hagyományos autónak.

Császári luxus Toyota

Szintén a japán belpiacra tartogatják a hazai autógyártók luxusmodelljeiket. Európában merőben ismeretlen a Nissan President, amely a hátsókerék-hajtású Infiniti Q45 testvére. Az elnöki limuzin V8-as motorja 280 lóerős.

A luxus csúcsa a V12-es Toyota Century

A luxus csúcsa a V12-es Toyota Century

A luxus csúcsa a V12-es Toyota Century


Japán autóiparától a luxus netovábbja a Toyota Century. Az őskonzervatív limuzin 1967-es bemutatása után 30 évig futott nagyobb változtatások nélkül. Mai változata egyenesen V12 hengeres motorral készül. 280 lóerős teljesítménye ellenére a szedán vonulásra termett, végsebességét 180 km/órára korlátozza az elektronika.

A légrugózású Century a japán autóipar csúcsa, nem technológiailag, hanem presztízsét tekintve. A Centuryt a Toyota jóval magasabbra pozicionálja a Lexus LS-nél, a Century Royal változata egyenesen a japán császári udvar autója.

Vibe-Matrix: Egy ágyban az ellenséggel

Ez a Pontiac Vibe, testvére a Toyota Matrix

Ez a Pontiac Vibe, testvére a Toyota Matrix

Ez a Pontiac Vibe, testvére a Toyota Matrix


A közös alapokra gyártott különböző modellek még ősellenségeket is egy fedél alá hozhatnak, ha a felek képesek racionálisan szemlélni a helyzetet. A Toyota és a General Motors az 1980-as években Kaliforniában hozott létre közös autógyárat, ahol a Corollán alapuló modellek készültek különféle emblémákkal.

A közös gyár hasznaként a Toyota a maga termelési rendszerét hozzáidomíthatta az amerikai munkakultúrához és adottságokhoz, a GM viszont élesben láthatta, hogyan működik a japánok költséghatékony termelési módja. Az üzem ma is működik, többek között a Toyota Matrix és amerikai testvére, a Pontiac Vibe készül ott.

Highlander: hibridként jó behozni

Hibridként jó behozni a Highlandert

Hibridként jó behozni a Highlandert

Hibridként 190 000 Ft rá a regadó


Tetszene a nagy vízen túlról a Toyota Highlander is, amelyből a hibridekre vonatkozó regisztrációsadó-kedvezmény miatt hazánkba is eljutott már néhány. Az új hibrid és az elektromos autókra ugyanis egységesen 190 ezer Ft a regadó, akkor is, ha a belső égésű motorjuk alapján a 3 207 000 forintos sávba tartoznának.

A lemezek alatt az 5 vagy 7 személyes Highlander a Lexus RX-hez áll közel. A hibridben a rendszer összteljesítménye 201 kW/273 lóerő, a benzines motor az RX-ből ismert 3,3 literes V6-os. Az első kerekekre behajtó, állandó mágneses villanymotor 123 kW-ot, 167 lóerőt tud.

440-464 literes a Swift csomagtere

440-464 literes a Swift csomagtere

440-464 literes a Swift csomagtere


Az autót a hátsó kerekek hajtásával 4×4-essé tevő, hátsó elektromos motor teljesítménye szerényebb, 50 kW. A nikkel-fémhidrid akkumulátorokban tárolt árammal az autó elektromos autóként is képes mozogni, persze az EV gomb megnyomása után néhány kilométerrel bekapcsol az akkukat töltő benzines.

Egy családi Suzuki

Indiából a Marutitól a Swift DZire-t irigyeljük. A fedőnév a lépcsőshátú Suzuki Swiftet rejti. A név az angol desire (vágy) szóra játszik, ami elég merész: aligha egy farputtonyos kisautó a vágyaink csimborasszója.

Gazdag felszereltséggel is megvásárolható a Swift DZire

Gazdag felszereltséggel is megvásárolható a Swift DZire

Gazdagon felszerelt a Swift DZire


A Swift szedán sokkal inkább racionális választás. A sajátságos farrész 440-464 literes csomagteret rejt. Kétféle motor van, az 1,3 literes 87 lóerős, a dízel 75 lóerőt és 190 Nm-t tud, többet, mint az itthoni Swiftben.

A MarutiSuzukinál nem alszanak a marketingesek. Az ötfokozatú kézi váltóra kiötlötték a selyemfinomságú erőátvitel (silk smooth transmission) címkét, így mindjárt menőbbnek tűnik. A kocsi egyébként is a szív autója, a szlogen szerint “The heart car”.

A Swift DZire csúcsmodellje gazdagon felszerelt autó, négy elektromos ablakemelővel, automatikus légkondicionálóval, lehajtható hátsó kartámasszal, könnyűfém felnivel. Érdekes olvasmány a távoli Swift katalógusa, amely letölthető innen.