Sokszor van dugó az M7-en

A múlt szombati torlódás, baleset miatt


Amikor mi nyaralni megyünk, odafelé jobban viseljük a dugót, mint hazafelé, ezért foglalkozunk a vasárnap aktuális Balaton-Budapest szakasszal.

Nem azért, mert bunkó pestiek vagyunk, hanem mert vagy hárommillión élnek a fővárosban és környékén, ráadásul a sugárirányú úthálózat miatt ez a szakasz azokat is érinti, akiknek nem Budapest a végcél.

Déli part: fájdalmas a 7-es főút

Fizetni kell az autópályáért, négy napra 1530 Ft

Fizetős az autópálya, négy napra 1530 Ft


Ha nem M7, akkor az elsődleges alternatíva a 7-es főút. A cikk kedvéért kipróbáltam a hetest a déli part végétől, Balatonmáriafürdőről Budapestig: enyhe forgalomban is majdnem négy óra volt a főváros. A várható csúcsban ez akkora büntetés, hogy senkinek nem javasoljuk.

Osszuk el az utasok számával a négy napra 1530 forintos matricát: fejenként pár száz forintért megéri plusz két órát tölteni a kocsiban? Bár a Fejér megyei szakaszon a várható tömeg miatt az összes lámpa villogó sárgára lesz kapcsolva, a déli partról hazafelé nincs jobb ötletünk, mint autópálya, nyugodt zene és nagy követési távolság.

Északi part

Ha nincs baleset, az autópálya nyer, de ezt nem tudni előre

Az autópálya nyerne, kivéve ha baleset van


Aki a Balaton dombosabbik felén nyaral, annak az első dilemma, hogy kerüljön-e Keszthely és az M7 felé? A Szent György-hegyen bort termelő törzsolvasónk szerint Vonyarcvashegy-Balatonederics magasságában talán érdemes a déli autópálya felé indulni, onnan északra inkább a 71-es.

A 71-es úton az Akarattya és Fűzfő közötti 710-es elkerülőig csak cammogni lehet, onnan aztán hasíthatunk az M7-ig. De egy zsúfolt nyári hétvégén gyakran akad valaki, aki a sztrádán utoléri a másikat, ezért az autópálya gyorsasága erősen bizonytalan.

Baleset, torlódás: telefonon kiderül

Sűrű forgalomban is haladjunk egyenletes sebességgel és ne cikázzunk a sávok között. Úgyis mindig a másik megy jobban. Tartsunk nagy követési távolságot, a javaslat a kilométerórán látott szám fele, tehát 80-nál negyven méter. Bármilyen irreálisan soknak tűnik, ez a biztonságos. A megfelelő követési távolsággal legalább azt el lehet kerülni, hogy a kocsi elejét is lezúzzuk, ha már hátulról telibe ver egy kevésbé óvatos autós. Leállósávon előrevágni nemcsak gyomorforgató büdös féregség, de sokba is kerülhet. A rendőrség az objektív felelősség jegyében 150 ezer forintos csekkel honorálja a mutatványt, ha rajtakapják az ügyeskedőket.

Az autópályákat érintő torlódásokról, balesetekről az 1-436-83-33-as telefonszámon lehet tájékozódni az autópálya-ügyelet munkatársaitól. Érdeklődni lehet az autópálya-mérnökségeken is. Az M7-en a mérnökségek Martonvásár (22/460-009 vagy 22/466-672), Balatonvilágos (88/480-006), Fonyód (85/560-432) és Eszteregnye (93/575-900) közelében találhatóak.

Egy kerülőútről van szó a túloldalon. Biztosan lassabb, ha az M7-en nincs baleset, de ez sajnos nem zárható ki


A vezessnél kiszámíthatósága miatt preferáljuk az alábbi útvonalat, bár 10 kilométerrel hosszabb és 20 perccel lassabb is az északi parttól a fővárosig, mint autópályán. Viszont nem kell hozzá matrica, és ha az M7-en baleset miatt áll a sor, végképp nyerő lehet.
Autópályán biztonságosabb

Hazánkban a személyi sérüléses balesetek leggyakoribb oka mozgó járművek ütközése. A KSH adatai szerint a sérüléssel járó ütközések több mint fele tartozik ide. Ha nem jön szembe senki, a leggyakoribb veszélyforrás részben kilőhető, ezért is adódik arányaiban jóval kevesebb baleset az autópályákon. Igaz, a nagyobb sebesség miatt ezek gyakrabban végzetesek az átlagosnál. Ezzel együtt a sztrádák eredendően biztonságosabbak az országutaknál. A hazai gyorsforgalmi úthálózaton belül az M3 baleseti mutatói voltak a legrosszabbak tavaly, a legcsekélyebb veszély az M5-ön leselkedett az utazókra. Az M1 és az M7 számai a kettő között vannak.

8-as út Székesfehérvárig

110-zel szabad menni a 8-as több szakaszán

110-zel szabad menni a 8-as több szakaszán


A 71-esről Veszprém felé kell letérni a 73-as útra, Balatonfüredtől vagy Alsóörs magasságában. A Bakonyban kapaszkodósáv segíti a királynék városába tartókat, néhány jó kanyarnak is örülhetünk, mire beérünk Veszprémbe.

Innen a 8-as úton Székesfehérvárig hasítunk. Több szakaszon 100-as tempót engedélyeznek a táblák, amire figyelni is kell: előfordul radarozás. Az útvonal rákfenéje a várpalotai szűkület, ahol 2×2 sávból 1-1 marad irányonként. A várpalotai tölcsérben a jelzőlámpa a legszűkebb keresztmetszet az Agip-kútnál: gyakran lépésben ereszkedik le a sor a dombról a villanyrendőrig.

Várpalota a szűk keresztmetszet az M7-est kihagyóknak

Várpalota a szűk keresztmetszet az M7-est kihagyóknak


Röviddel a Vad Fruttikat elindító város után megint 2×2 sávos a 8-as, 110-es szakaszokkal. Csodás zöld elválasztóelemek akadályozzák meg, hogy a szembejövők reflektora vakítson, mehetünk az országúti fénnyel Székesfehérvárig.

Zámoly, Csákvár, Vértesboglár

Innen Budapest irányába háromsávos az autópálya. Megfontolandó váltani a sztrádára, de ha nincs matrica, oda se neki. A 8-as út egy körforgalomba torkollik, ahonnan Győr illetve a 81-es út felé kitérve, pár kilométer után megérkezünk egy lámpás kereszteződéshez. A Metro áruháznál balra kell fordulni, Zámoly felé.

Zámoly felé kell tartani Székesfehérvártól

Zámoly felé kell tartani Székesfehérvártól


Egyszer talán vége lesz az útfelújításnak errefelé és eltűnnek a rajtaütésszerűen támadó peremek az útfelmarások végén és elején. A Zámoly utáni körforgalomig semmi dolgunk, ahol az első kijáraton, Csákvár irányába visz tovább utunk Pest felé. Nyári estén pompás mezőillatban gurulhatunk Vértesboglárig, ahová főszerkesztőnk, Rácz Tamás tér meg naponta.

Vértesbogláron a jól belátható jobbkanyarban impozáns farolást lehet bemutatni, hogy a kocsma előtt kvaterkázók lássanak valami érdekesebbet a pohár fenekénél. A falu után azonban észnél kell lenni: sok róka és őz kóborol az út mentén, néha az országúton, ami Csákvár előtti szakaszra is igaz.

Életveszélyes úttorkolat

Itt jobbra. Sok lehet az őz és a róka

Itt jobbra. Sok lehet az őz és a róka


Hamar beérünk a 811-es útig, ahol életveszélyes az úttorkolat. A gyűrődéseken úgy pattog lefelé az autó, hogy egy tökéletlenül hangolt ABS alig enged fékerőt a kerékre, viszont elsőbbséget kellene adni a lejtő alján.

Érdemes korán, már a Szár-Újbarok elágazásnál rálépni a középső pedálra, hogy ne csússzunk be kétségbeesetten fékezve a kereszteződésbe. Sikeres elsőbbségadás után balra, Bicske felé tartunk, néhány kilométer múlva elérve az 1-es főutat, ahol tábla jelzi Budapestet. A főváros innen már alig több 30 kilométernél.

Mindenkinek balesetmentes autózást kívánunk, örömteli pancsolást a családdal és kellemes fröccsözést a barátokkal! Aki pedig tud okosabb útvonalat, írja meg bátran, hogy okosabbak legyünk!

Csattanás után

Amennyiben nincs személyi sérülés, de nem sikerül megegyezni az ütközésért viselt felelősségben, akkor sem kell blokkolni a forgalmat, amíg megérkeznek a rendőrök. Az érintettek rögzítsék rajzzal vagy fényképezőgéppel a baleset körülményeit, az autók helyzetét és kérjenek meg két tanút, hogy várják meg velük a rendőrség munkatársait. A jegyzőkönyvet utólag, a leállósávon is fel tudják venni a szervek.

Lehetőleg senki ne maradjon az utastérben! Az utazók álljanak az elválasztókorlát mögé és tegyék ki az elakadásjelző háromszöget. A népszokás dacára ne a kocsi mögé öt méterrel, mert így egy személyautónak sincs esélye megállni, nemhogy egy negyventonnás kamionnak. A háromszöggel 70-100 méterre kell elsétálni a vészsávban, persze fényvisszaverő mellényben. Hőségben, főleg idős, beteg utasokkal és kisgyermekekkel, ne induljunk útnak néhány üveg ásványvíz nélkül!