Bosszú a gázolón

R.I.P., ismeretlen ízeltlábú!

R.I.P., ismeretlen ízeltlábú!

R.I.P., ismeretlen ízeltlábú!


Placcs. Újabb sárga paca a szélvédőn, körülötte megszáradt szárnyfedők, véres potrohok, szétlapult kitinmaradványok. Tavasztól őszig, országúton és autópályán százszámra kenődnek fel rovarok az elrobogó autók orrára.

Ezek az életükben oly ártalmatlan állatok halálukban bosszút állnak a gázolón és az életüket kioltó masinán. A kocsin elpusztulva kinevetik az ablaktörlőt. Még bőségesen spriccelve is csak akkor szedik le őket a lapátok, ha a becsapódás után azonnal reagálunk. Nincs a világon annyi ablakmosó, amennyi nyáron elegendő volna a folyamatos öblítéshez.

Mi landol a kocsi orrán?
A pete és a zsír fröccsen szét

A pete és a zsír fröccsen szét

A pete és a zsír fröccsen szét


Nehéz megállapítani, milyen állatok lelik halálukat a kocsi elején. Az éjszakai áldozatok majdnem mind lepkék, akik sokszor egyetlen hétig élnek, mármint repülő rovarként.

Életük nagyobb része hernyóként telt el. Lepkeként nem is táplálkoznak, hanem a felhalmozott zsírtartalékokból élnek, ami a bennük lévő petékkel együtt a látványos pacát hagyja az autón.

Sárga paca: virágpor lehet

Nappali forróságban többnyire legyek és darazsak landolnak a szélvédőn, a lámpán és az orron. A sárga paca talán a méhek után maradhat, az összegyűjtött virágportól.

A sárga talán virágpor lehet

A sárga talán virágpor lehet

A sárga talán virágpor lehet


A rovarok azért nem jönnek le, mert a felületre pillanatok alatt odaszáradnak a testükben lévő, erős ragasztó jellegű fehérjéktől.

Gyilkosok a levegőben?  

Jó hír a horrorfilmeken cseperedőknek, hogy a hazánkban élő rovarok nem okoznak karosszériasérülést és a szélvédőt sem törik be. Még a legnagyobb hazai faj, az agancsával együtt nyolc centisre is megnövő szarvasbogár hímje sem – nyugtat meg Merkl Ottó főmúzeológus, a Magyar Természettudományi Múzeum rovartárának vezetője. A lemez behorpasztásától vagy az üvegek betörésétől talán még az Afrikában élő góliátbogárral ütközve sem kellene rettegni, de ezt inkább nem próbálnák ki.

Ablaktörlő: szép volna

Időben le kell mosni a maradványokat

Időben le kell mosni a maradványokat

Időben le kell mosni a maradványokat


Mivel az ízelt lábúak pillanatok alatt rászáradnak a szélvédőre, az ablaktörlő általában szép ívesen elkeni őket, ami a szemből tűző reggeli fényben és naplementekor rendkívül zavaró.

A segítség a mégoly szutykos lében ázó kefe a benzinkutakon, bőséges vízzel és dörzsöléssel eltávolíthatók.

De a szélvédő még hagyján. Amióta láttam egy barbárt, aki a lapát élével kaparta a jeget a B 2500 ablakairól, rovaroktól nem féltem az üveget. A karosszéria nehezebb ügy.

A második oldalon a fényezésre leselkedő egyéb veszélyekről is szó lesz, amilyen a hányás és gyanta


Ne hagyjuk beleégni!

Aki a tetemeket hagyja beleégni a fényezésbe, annak egy idő után a profik sem tudnak segíteni, hiába a 190 baros víznyomás és a vegyszerek.

Mi rosszabb a rovarhulláknál?
A madárürülék nem tesz jót

A madárürülék nem tesz jót

A madárürülék nem tesz jót


A rászáradt tetemeket sem könnyű maradéktalanul eltávolítani, de egyes fák gyantája és a madárürülék veszélyes igazán a mai autók fényezésére. Létezik olyan gyantafaj, amely a fényezést mintegy összerántja maga alatt, megöregítve a lakkot. A matt folt akkor válik láthatóvá, amikor a dudort eltávolítják és alatta nincs fénye a kasztninak.

Ugyanilyen alattomos károkozó a madárürülék. Nem tudjuk, mit esznek a madarak, de agresszív ürülékük – a hányással együtt – a vízbázisú fényezés esküdt ellensége. A madárürüléket és a gyantát minél hamarabb el kell távolítani. Érdemes bekészíteni a kocsiba egy palack vizet, hogy a ronggyal vagy zsepivel ne csak kaparásszuk a fényezést.

Bő vízzel lejön

Bő vízzel lejön

Bő vízzel lejön


Kedvenc autómosónk tulajdonosa sokféle bogároldót kipróbált. “Csak egy igen agresszív anyag vált be a rovarok feloldására, amely normál kereskedelmi forgalomban nem is kapható. Használata előtt vizes borotválással le kell hűteni a karosszériát, elsősorban a króm részeket, különben megmarja őket” – meséli.

Az autósoknak csak azt tudja tanácsolni, hogy minél hamarabb távolítsák el a rovarhullákat a kocsi elejéről, például benzinkúti kézi mosóban.

Nagy nyomás és bogároldó: megoldás a profiknál

Nagy nyomás és bogároldó: megoldás a profiknál

Nagy nyomás és bogároldó a profiknál


Kevéssé életszerű, de aki biztosra megy, az a Balatonhoz érve lecsapatja az autót. Különben alulról a motor hője, felülről a nap szinte beleégeti a maradványokat a fényezésbe, főleg, ha tűző napon vár az autó a strandoló családra.

Ha az ízeltlábúaknak a teteme lejön, de a nyoma megmarad, az idő akkor is segít. A tapasztalatok szerint a téli rendszeres, egy-két hetente történő mosatás tavaszra eltávolítja a makacs nyomokat, akkor pedig kezdődik minden elölről.