A feladat az, hogy a legkevesebb üzemanyaggal a legmesszebbre jussanak el a műszaki szakközépiskolás és egyetemista/főiskolás diákokból álló csapatok saját fejlesztésű járműveikkel, miközben járművük károsanyag-kibocsátásának is minimálisnak kell lennie.

Ez a megközelítés talán még jobban tetszik, mint a Széchenyi Futamé, ugyanis evidens, hogy az új lehetőségek mellett a  meglévő erőforrások ésszerű hasznosítása is feladata a jövő szakembereinek.  Szerencsére mindkét dologban élen jár az utánpótlás, a tavalyi nagyszerű szereplés után idén is két magyar csapat indul a versenyen.

Hogy kerül ide a Shell?

Alternatívák, leplezetlenül

Alternatívák, leplezetlenül

Alternatívák, leplezetlenül


Persze azonnal felvetődik a kérdés, miként lehet, hogy egy ilyen jellegű verseny fő támogatója a Shell? Miért vágná maga alatt a fát, miért szeretné, hogy jó étvágyú V8-asok helyett a szinte visszatermelők lennének az uralkodók? Nyilván nem szeretné, de azt sem szeretné, hogy a túl jó étvágyúak idő előtt felfalnák a készleteket.

A hivatalos álláspont szerint: “A  fenntartható közlekedés – azaz az egyéni és közösségi közlekedés biztosítása az alapvető emberi és környezeti értékek megőrzésével – előmozdítása olyan társadalmi kihívás, amelyre a Shell elkötelezetten keresi a megfelelő megoldást.”  És ne feledjük, hogy ez reklámfogásnak sem rossz.

Prototípus és Városi Koncepció

Egy ország két koncepció

Egy ország két koncepció

Egy ország két koncepció


A diákok számára mindenképpen óriási lehetőség az ehhez hasonló megmérettetés. A Shell Eco-marathonon két járműkategóriában versenyezhetnek. A prototípus járművek többnyire igen áramvonalasak,  formában is futurisztikusabbak, a felhasznált anyagok is a jövőbe mutatnak.

A Városi Koncepció kategóriában a hagyományos utcai járművek kritériumának kell megfelelniük a járműveknek, miközben persze az űrtechnológiát itt is alkalmazhatják. Ezt a kategóriát például aktív és passzív biztonsági berendezésekkel, és lámpákkal is fel kell szerelni. A Széchenyi Egyetem napenergiát hasznosító járművével az utóbbi, a Budapesti Műszaki Főiskola csapata belsőégésű motorjával a prototípus kategóriába nevezett.

Győri Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszékének csapata

A világítás kötelező ebben a kategóriában

A világítás kötelező ebben a kategóriában

A világítás kötelező ebben a kategóriában


A csapat a  Városi Koncepció kategóriában a napelem energiaosztályban nevezett. Ebben a kategóriában már van tapasztalatuk, ugyanis a tavalyi Shell Eco-marathon nogarói versenyéről szerényen az első díjat hozták el. A mostani gép koncepciójában ugyan hasonlít a tavalyira, de szinte minden elemében átalakult.

Elsőre látszik, hogy egy kombi autó és egy helyi érdekeltségű vasút keresztezéséből született. A karosszéria teljes egészében szénszál-kompozit. A napelemek számát is megnövelték, és mivel idén már nem szabad kondenzátorokat, vagyis szuperkapacitást használni, csak akkumulátorral üzemel.

A kerekeket agymotorok hajtják, a fék hidraulikus tárcsás rendszer. Mivel kategóriájukban a verseny egész ideje alatt világítani kell, ezért a fényeket korszerűsítették, aminek következtében az egész rendszer nem fogyaszt többet 20 wattnál. Ha esetleg borúsra fordul az idő, akkor sincs gáz, ugyanis a napelemek nemcsak napsütésben, hanem még az éjszakai közvilágítás fényéből is töltenek. A tavalyi győzelem is borúsabb időben született.

A Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai karának csapata

A műjégpálya épülete a millennium idején, az ezredéves ünnepségekre épült

A műjégpálya épülete a millennium idején, az ezredéves ünnepségekre épült

A műjégpálya az ezredéves ünnepségekre épült


A kar hallgatói prototípus kategóriában, benzin energiaosztályban indulnak. Itt a jármű formája valóban futurisztikus kapszula, ahogy elnéztem, nem a vezető kényelme volt az elsődleges szempont. A formát számítógéppel tervezték, kompozit anyagokból és alumíniumból alakították ki.

Az egész jármű motor nélkül 15 kiló, vagyis alig több mint kétéves gyermekem. A járművet elvileg nyújtott kézzel ültethetném a gyerekülésbe, ha nem lenne benne a viszonylag nehéz Honda Dio motorblokk – de azzal együtt sincs fél mázsa. A futómű különlegessége, hogy szuperprecíziós csapágyakkal és speciálisan a Marathonra fejlesztett, kis futófelületű, 200 grammos gumiabroncsokkal szerelték. A járművet vezetőjével együtt egy ujjal könnyedén mozgatni lehet.


Az erőátvitelt saját fejlesztésű kuplunggal oldják meg, amiben nincs csúszó alkatrész. Felépítése egyelőre még titkos, valószínűleg szabadalmaztatni fogják. A motor majdnem gyári állapotban van, apróbb elektronikai változtatásokat, befecskendezési nyomást változtattak.

Ha beválik, jövőre valószínűleg bioüzemanyaggal fog működni. A jármű egyébként még nincs teljesen kész, a kormánya sem végleges, és a plexi tető éppen a bemutató idején formálódott alakra, és sajnos a reggeli teszt alatt a hajtóműszíj is elszakadt.

YouTube, a kémprogram

Nem tűnik nagyon kényelmesnek

Nem tűnik nagyon kényelmesnek

Nem tűnik nagyon kényelmesnek


A fejlesztés érdekes háttér-információja, hogy nemcsak a karosszéria kialakítására használták a számítógépet. A csapat YouTube-os videók segítségével modellezte le a németországi versenypályát, és annak segítségével határozták meg az autó magasságát. A csapat pilótája Vörös Vivien, akiről mint kiderült, nemcsak tapasztalata és súlya miatt alkalmas a feladatra,  hanem a fotósok is szívesebben kattintgatják irányába a kamerát.

Egykori robogóm, ami gyakorlatilag épp a Honda Dio kategóriája volt, soha nem fogyasztott három liter alatt százon, Kicsit faggattam a csapatot, vajon hogy tudják elérni, hogy a tervezett 4-500 kilométert megtegyék egy liter üzemanyag felhasználásával, ezzel a meghajtással. A járművön gázkar nincs is, impulzus üzemben működik, vagyis úgy 80% gázzal felgyorsul, majd kikapcsolja a motort és gurul, majd így tovább.

Rekordok
Az Európai Shell Eco-marathon üzemanyag-hatékonysági rekordját a belső égésű motorok versenyében a franciaországi Lycée La Joliverie tartja 2004-ben elért eredményével. A csapat járműve egyetlen liter benzinnek megfelelő energiával 3410 kilométeres távolságot tenne meg.

Az üzemanyagcellával működő prototípus kategóriában elért csúcs még lenyűgözőbb. Ezt 2005-ben állította be a svájci ETH Zürich csapata. Hidrogén meghajtású járművük egy liter benzin energiatartalmával elméletben 3836 kilométeres távolságra jutna.

Magyar delegáció

Magyar delegáció

Magyar delegáció


Mindkét jármű nagyon alaposan összerakott építmény volt. A legszebb mégis a csapatok lelkesedése. Három nappal a Széchenyi Futam után  öröm volt látni, hogy még ha csak egy játék kedvéért is, de sokan vannak, akik foglalkoznak a közlekedés újszerű lehetőségeivel.

Ha a sok ötletből és próbálkozásból csak egy apróság is elterjed a mindennapokban, akkor már érdemes volt. Kedvet is kaptam, lehet, hogy elnézek május 7-9. között Lausitzba, és zseblámpával támogatom majd a magyar csapat napelemes kocsiját.