Pár éve nagyon jól ment
Itthon évekig aratott a Thalia

Itthon évekig aratott a Thalia

Itthon évekig aratott a Thalia


2004-ig nagyon jól muzsikált a magyar autópiac, és ezen belül a három francia márka is. A Citroën együtt nőtt a többiekkel, a Peugeot és a Renault azonban átlagon felüli növekedéssel tört előre.

A gyarapodásban természetes szerepe volt a friss kínálatnak. A még ifjú 206 mellé 2001-ben befutott az óriási sikert arató 307, a Thalia egyenesen lekaszálta a piacot az első években.

2002-ben debütált a Citroën C3, ősszel pedig megérkezett a Mégane II, a hódításban megtámogatva a kategória első ötcsillagos töréstesztjével, a gazdag választékkal és az Év Autója címmel.

Nincs ingyen a bővülés

2005-től azonban enyhén, majd meredeken esni kezdtek a magyarországi autóeladások, amiből nagyon rosszul jöttek ki a francia márkák. A visszaesést részben a piacvásárlás is előrevetítette. “A vásárlási szándék alapján a Renault természetes részesedése 6-7 százalék, ettől csak nagyon drágán lehet eltérni felfelé” – vázolja a helyzetet Maróthy Miklós, a Renault Hungária vezérigazgatója.

Betett a kisautók visszaszorulása az e téren erős francia gyártóknak

Betett a kisautók visszaszorulása az e téren erős francia gyártóknak

Betett a kisautók erős visszaszorulása is


Egy idő után azonban a kinti anyacég nem finanszírozta a kiugráshoz szükséges kampányokat, engedményeket. A hanyatlásban fontos tényező még a kiskategória esése, ami a francia gyártókat is erősen sújtja.

A visszaszorulásban része volt a húzómodellek elöregedésének, rosszat tett a darabszámoknak a kötelező európai árharmonizációval járó áremelés és a teljes piacot megrogyasztó regisztrációs adó bevezetése. Ráadásul a régebben abnormálisan kicsi hazai részesedésű Ford és a Toyota “alvó tengeralattjáróként” a felszínre emelkedett.

Bajok voltak a megbízhatósággal

Rosszul indult a Mégane II és az előző Laguna

Rosszul indult a Mégane II és az előző Laguna

Rosszul indult a Mégane II és a Laguna II


Súlyosbította a helyzetet, hogy a gyártók kiforratlan autókat kezdtek ontani. A problémás típusokból akkor fogyott a legtöbb, amikor a legrosszabbak voltak, tehát pályafutásuk elején, megtépázva az arculatot.

A Citroënnél például a C3 Pluriel, a C4 és az előző C5 nem az elvárt minőségben indult. A Peugeot 307-ben többek között az akkor bevezetett multiplex elektronikával és a magától lefittyenő indexkarokkal akadt elég gond.

A Laguna II ajtónyitó kártyájával vagy indítógombjával meggyűlt a tulajdonosok baja. A Mégane-ben szintén azok az alkatrészek okoztak galibát, amikben delej futkos és az 1,9 literes dCi-kkel kapcsolatos rémtörténetek is gyorsan terjedtek.

Késői gyógyulás

Minőségi ugrást ígér a három márka

Minőségi ugrást ígér a három márka

Minőségi ugrást ígér a három márka


Az egyre bonyolultabb autók közül nemcsak a franciák romlottak el, de a több hazánkfiában eleve meglévő fenntartásokat erősítették a trélerre pakolt fiatal autók.

A flottaeladásokat is megviselte a nehezen tervezhető, helyenként kiugró szervizköltség és a jellemzően gyenge értéktartás.

A minőségjavulásról már kevesebben tudnak, pedig egyértelmű a konstrukciós és gyártásbeli módosítások illetve a modellváltások kedvező hatása. Mindez a garanciális kiadások lényeges csökkenésén is lemérhető.

Folytatjuk a kereskedéseket érintő bajokkal és a szebb jövőt ígérő új autókkal


Új irány: havi 19 990 forintért

A kommunikáció változásaira a franciák későn reagáltak – állítja egy konkurens tömeggyártó marketingszakembere. A váltás óta a hirdetések zöméből az emelt használtautó-beszámítás és a 10 éves hitelre számolt havi törlesztőrészlet harsog.

Egyterűben erős a Citroën

Egyterűben erős a Citroën

Visszavett a Citroën a legdurvább akciókból


Az emberek elhitték, hogy másutt milyen sokat megspórolnak és potom pénzért új autójuk lehet, főleg az első években felezett törlesztőjű hitelkonstrukciókkal.

Ebben az ordibálásban egy limitált széria, például a Mégane Monaco ár/érték arányát nehéz átvinni.

A Citroën szívbaj nélkül kommunikálta a kedvezményeket, de náluk az irreális listaárakból adott 1-2 milliós engedményeket egy idő után nehezen hitték el az emberek. A Citroën irányt is váltott, a listaárakkal együtt az akciókat is a realitásokhoz igazította az importőr.

Szorításban a márkakereskedők

Csökkent a szalonok forgalma

Csökkent a szalonok forgalma

Csökkent a szalonok forgalma


Ma a kis és a kompakt autókon hajszálvékony az árrés, és ha nem fut végig a hitelkonstrukció, a pénzintézetek keményen visszatörlik a jutalékokat. Most csak a jól működő márkakereskedések maradnak állva. A szelekcióban a gyengébben teljesítő dealerek közül többen is tönkrementek, ami átvételek és szalonbezárások formájában érinti a három francia márka hálózatát is.

A Peugeot-importőrrel szemben ismétlődő kritika a márkakereskedők beruháztatása a Blue Box-létesítményekbe. “A Blue Box jól azonosítható és koncepcionálisan nem drágább más márkák szalonjainál. Mindenképp szükség volt valamilyen beruházásra, és az igen széles kínálat bemutatása is nagy teret igényel” – érvel az invesztíció mellett Szűcs Gyula, a Peugeot Hungária kereskedelmi igazgatója.

A szalon nem tartja el magát

Volt elég baj a régi C5-tel

Volt elég baj a régi C5-tel

Volt elég baj a régi C5-tel


A darabszámok zuhanása a márkaszervizek működésére is kihat. A helyzet 2-3 év múlva lesz aggasztó, mert a kocsik a garanciaidő lejárása után fokozatosan kikopnak a szakszervizekből, és egyre szűkebb a bázis. Márpedig a csillogó szalont márkától függetlenül a műhely tartja el. Ezért nem működnek a szerviz nélküli értékesítési pontok, a Skoda hálózatban is bezárt több, például Törökbálinton.

Érthető, hogy a francia márkák vezérképviseletei is a szervizforgalmat kívánják növelni különféle akciókkal. A cél a garanciaidőn túl is a szakműhelyekben tartani a tulajdonosokat. Ezt szolgálják a fix áras munkák, nyaralás vagy tél előtti átvizsgálások, a jutányos légkondi-tisztítás vagy olajcsere.

Új autók, jobb minőség, több eladás

Sokat vár az importőr a 308-tól

Sokat vár az importőr a 308-tól

Sokat vár az importőr a 308-tól


Mindhárom importőr magasabb piaci részesedésre vágyik. 5 százalékot kell elérnünk itthon – mondja Oros Attila, a Citroën marketingigazgatója. Szűcs Gyula a Peugeot számára 6-7 százalékot tart kívánatosnak, Maróthy Miklós 7 százalékot jelölt meg reális célként.

Akad a palettában néhány várakozáson alul teljesítő autó. A Citroën a C4 Pallastól várt többet, a Peugeot-nál az 1007 nem fogy a terveknek megfelelően, a Renault a Clióval szeretne előrébb tartani.

Jön az új Mégane, itt a Berlingo és megújul a 206

Igazi bővülést a pár éves és az egészen új modellek hozhatnak, erősen feljavított minőségben. A Peugeot célja ezért beültetni az embereket a kocsikba, akár falunapokra, fesztiválokra szervezett tesztvezetésekkel.

Erős az új Mégane-ba vetett hit

Erős az új Mégane-ba vetett hit

Erős az új Mégane-ba vetett hit


Sokan azzal szállnak ki a 207-ből vagy a 308-ből, hogy nem is gondolták volna, mekkorát fejlődtek. Az új Partnertől és a hamarosan megújuló 206-tól remél még sikereket a Peugeot.

Oros Attila szerint a C3-ból többet is ki lehet hozni, a már hét éves kisautó mellett a remekül induló új Berlingo, a továbbra is keresett Xsara Picasso és a C4 Picassók segíthetnek a kilábalásban.

A Renault az új Mégane-tól vár sokat, amely az embléma nélkül, normál ügyfelek és a vetélytársak bemutatásával megtartott értékeléseken a legjobb eredményt érte el az elmúlt 10 évben a márka újdonságai közül. A Daciával olyan rétegeket is elérhetnek, akik nem gondolkodhattak új autóban, amit a Nagycsaládosok Országos Egyesületével futó kooperáció is igazol.

Magyarországi piaci részesedés (%)

2000 2004 2008
Citroën 3,52 3,60 2,88
Peugeot 5,87 6,17 3,85
Renault 7,74 9,32 4,13

Magyarországi személyautó-értékesítések

2000 2004 2007
Citroën 4679 7539 4890
Peugeot 7798 12 930 6894
Renault 10 281 19 524 7505

Forgalombahelyezési adatok. Forrás: JATO Dynamics