Kamerasereg ellenőrzi majd a buszsávot

Kamerasereg ellenőrzi majd a buszsávot


Jogszabály-módosításokat tervez a kormány a közlekedésbiztonság javítása érdekében. A javaslatok Dr. Kondorosi Ferenc kormánybiztostól és stábjától származnak. Ők dolgoznak a kölcsönkamatok reális mértékben való korlátozhatóságán, a mozgáskorlátozottak parkolóhelyeit bitorlókkal szembeni keményebb fellépésen és a vasúti kábelt, szobrot meg bármi mást iparszerűen lopó színesfémtolvajok elleni fellépésen is.

Buszsávban, százezerért?

Budapesten néha még a buszsávon is dugó van a reggeli csúcsban. A tömegközlekedési járműveknek, mentőknek, rendőrautóknak, taxiknak fenntartott sáv jogtalan használata ezért bekerül az objektív felelősség hatálya alá.

Mi az az objektív felelősség?

A buszsáv megsértése is bekerül

A buszsáv megsértése is bekerül


Az objektív felelősséget az alkotmányosan védett értéket veszélyeztető magatartással szemben alkalmazza a jogalkotó. A közlekedési kihágások közül a természetvédelmi területet rongáló magatartás (erdőben motorozás, quadozás), illetve az emberi életet, testi épséget veszélyeztető cselekmények tartoznak az objektív felelősség hatálya alá.

Objektív felelősség esetén akkor is az üzembentartó viseli a járművével elkövetett kihágások következményeit, ha nem ő vezetett. A megoldás célja a feltétlen büntethetőség megteremtése. Az objektív felelősség hatásos, az idei első félévben 31 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma 2007. első hat hónapjához képest.

Önkormányzati feladat a közlekedésbiztonság, nemcsak a rendőrségé

Önkormányzati feladat is a biztonság


A buszsávon sietőket, helyesebben a kihágáson kapott jármű üzembentartóját keményen megvágják. Dr. Kondorosi Ferenc 50-100 000 forintban határozta meg azt a nagyságrendet, amivel a büntetés kellően elrettentő.

A szigorításnak csak akkor van értelme, ha az időt nyerők nem röhöghetnek a markukba, ezért sűrű kamerarendszert szerelnek fel az érintett területek ellenőrzésére. Sokkal sűrűbbre telepítik a kamerákat, mint az Erzsébet híd-Rákóczi út útvonalon.

A vezető pontos azonosítására alkalmas kamerák százmilliós nagyságrendű beruházást igényelnek, de az ígéretek szerint megtalálják rá a forrást. Az egymáshoz közeli kamerák segítségével pontosabban eldönthető, ki használja jogosan (lekanyarodás előtt) a sávot, és ki slisszol előre. Mivel a törvények nem lokálisan érvényesek, a szigor nemcsak a fővárosi buszsávokra lesz érvényes.

Folytatjuk a módosításokkal: többek között tilos lesz előzni az M0-on a kamionoknak


Elsőbbség a gyalogosoknak

Az egyik legfőbb cél a zebrák védelmének megerősítése, mert az autósok nem tisztelik a védtelenebbek elsőbbségét a gyalogátkelőhelyen. A szabálymódosítások érvénybelépésével kötelező lesz megállni, ha – a tervezet megfogalmazása szerint – a gyalogos megáll az átkelőhely közvetlen közelében. A módosítás révén talán többeknek elhatol az agyukig, hogy a gyalogosokat nemcsak illene, hanem át is kell engedni a kijelölt gyalogátkelőhelyeken.

Előzési tilalom kamionoknak

Az M0-n tilos lesz előzni a kamionoknak

Az M0-n tilos lesz előzni a kamionoknak


Rövidesen megszaporodnak a nehéz tehergépjárművek számára az előzést tiltó táblák az autópályákon. Az előzéskor hirtelen kivágó és percekig egymással vívó kamionok ritkulásával javul a sztrádák biztonsága.

A korlátozások konkrét helyszíneit a Nemzeti Közlekedési Hatóság jelöli ki a közeljövőben.

A domborzattól és a lejáróktól függően 10-30 kilométeres szakaszokon számíthatnak előzni tilosra a nehéz teherautók. Az biztos, hogy az M0 teljes szakaszán tilos lesz 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű teherautóval előzgetni.

Rendszám nélkül ugrik a forgalmi

Rendszám nélkül ugrik a forgalmi. Mérlegelés nélkül elveszi a rendőr

Egy rendszám nem elég


A jövőben a rendőröknek mérlegelés nélkül el kell venniük a forgalmit azoktól az autósoktól és motorosoktól, akik rendszám nélkül közlekednek. Elég, ha az egyik rendszám hiányzik, de a szélvédő mögött tartott, olvashatatlanná görbült táblákért ugyanúgy ugrik a forgalmi, mint a motorosok felhajtott rendszámtáblájáért. “A rendszámtábla nem spoiler” – mondja Dr. Kondorosi Ferenc azokra a motorosokra utalva, akik a tábla felhajtásával kerülik el az azonosítást a traffipaxos felvételeken.

A forgalmi engedély elvétele után a kocsival vagy a motorral tilos közlekedni. A dokumentum visszaszerzéséhez végig kell szenvedni a forgalombehelyezési eljárást, ami költséges és időt rabló. Aki szívott már ennél kisebb dolgokért okmányirodában, annak ezt kár magyarázni.

Bukósisak bicikliseknek
 

Ennyire nehéz lenne megállni?

Ennyire nehéz lenne megállni?


Kötelező lesz bukósisakkal védeni a 12 éven aluli bicikliző gyermekeket. Mi ugyanezt javasoljuk az utánfutóban húzott vagy kerékpáron szállított porontyok esetében is. Gyermekbukósisakot mi 1000 és 9000 forint közötti áron láttunk különböző boltokban.

Próbajogosítvány fiataloknak

Ma az államok mindenütt szigorítják a vezetői engedély megszerzését. Magyarországon a kezdő vezetők korlátozása, például az éjszakai, az autópályás vezetés tiltása vagy az erős autók kizárása nemigen kapna társadalmi támogatást a javaslat kidolgozói szerint.

17-25 év között próbajogosítvány jár

17-25 év között próbajogosítvány jár


Ezért a 17 és 25 éves kor között érvényes próbajogosítvány lesz a megoldás. Szabálysértések esetén 6, 8 vagy 10 pontnál ugrana a jogosítvány Kondorosi Ferenc tervei szerint, bűncselekménynél (pl. ittas vezetés) azonnal, a delikvens kezdheti újra a tanfolyamot.

A jogsiszerzéshez meg kell felelni egy pszichológiai vizsgálaton is, amely nem teszt, hanem szimulációs játék lesz. Itt a kockázatfelmérés hibáit és az agressziót kívánják kiszűrni. A módosítások a Közlekedéstudományi Intézet kutatási eredményeit is tartalmazzák. Meglepődtek az intézet szakértői, amikor egy magas rangú politikus beállított hozzájuk tanácsért. Nem szoktak hozzá, hogy döntési pozícióban lévő emberek érdeklődjenek a munkájuk iránt.

Tervek vannak még

Nem lesz osonósáv a lámpák előtt

Nem lesz osonósáv a lámpák előtt


Egyelőre terv marad az a motorosokat segítő újítás, ami Svájc egyes kantonjaiból illetve Olaszországból ismert. A lámpák előtt a sávokból 40-60 centit lecsípve a motorosoknak volna egy folyosójuk, amin előreslisszolhatnak, majd a piros lámpa előtt felfestett területen egyfajta gyűjtőben várhatnák meg a zöldet.

Két ok miatt nem születik még szabály a tervezetből. A helyenkénti sávszűkítés az autósok együttműködését feltételezi, de a szélre történő kihúzódásukra kevés a remény. A másik a tulajdon védelme, mert ha a vezetők nem nyitják meg az utat a piroshoz érkezve, az előreslisszoló motorosok megsérthetik a kocsit, amivel sérül az autósok vagyonbiztonsága. Reméljük, hogy egyszer ebből az ötletből is lesz valami, csak egy kicsivel több türelem és figyelem kell hozzá egymás iránt.