Ööö, harckocsi?

Ööö, harckocsi?

Ööö, harckocsi?


Ismét cserbenhagytuk az aszfaltot és vaskeréken égettük az éltető üzemanyagkészletet: kemencei kisvonatozással töltöttük a hétvégét.

A kisvasútnak amellett, hogy ez is közlekedési eszköz, van más autózáshoz kapcsolódó apró részlete is, ami nem más, mit a legendás Csepel motor. Ez a szörnyű – Csepel D350, D413 típusú – de elpusztíthatatlan motor hajtja a kisvasút egyik emblematikus járgányát, a P2-est. Aki valaha látott már Csepelt, annak teljesen egyértelmű lesz a mozdony és a teherautó közötti rokonság. Azonos szín, az orron trónoló alucsíkok is ugyanazok és a jellegzetes motorhang, és olajszag is azonos.

Ergonómiai különdíjas enteriőr

Ergonómiai különdíjas enteriőr

Ergonómiai különdíjas enteriőr


Találunk benne váltót és ami a legérdekesebb, kuplungot is. A tengelyeket hatalmas fogaskerekekkel és láncokkal hajtják meg. Mivel ipari környezetbe, nem ritkán túlterhelt üzemre tervezett járművekről van szó, találni rajtuk roppant érdekes megoldásokat is. Például összesen három lánc van egy mozdonyon, a motortól egy-egy a két tengely felé viszi a nyomatékot, de a két tengely is össze van kötve egy harmadikkal. Így akármelyik lánc is szakad el, a mozdony vidáman tovább tud menni.

Önkéntes ingyenmunka

Helyi humor

Helyi humor

Helyi humor


Tanulságos a kisvasúton dolgozók munkabeosztása is. Ők ugyanis teljesen önkéntes alapon, hobbiból húzzák itt az igát hétvégenként. Egészen addig semmi sem kötelező, amíg el nem vállalnak egy munkanapot, de ha már megtörtént, akkor nincs mese, azt le is kell dolgozni. Vagy a kismozdony hatvan fokos pléhkabinjában görnyedve, vagy a személykocsik fékállásában, vagy éppen súlyos csákánnyal, lapáttal a kézben a vágányok között, esetleg olajos vasak között, a szakinak segédkezve.

Mert a karbantartás fontos dolog, pláne, ha évtizedes, innen-onnan összeszedett tucatnyi járgányt kell mozgásképes, biztonságos állapotban tartani.

Kattintás után eláruljuk, mi a túrót is kerestünk mi itt. Még az is lehet, hogy hamarosan Önök is eljönnek. Részletek a túloldalon


Áznak, fáznak

A szabadtéri kiállításon számtalan vaskerekű csoda van. Egyik kedvenc a sújtólégveszélyes bányákban használt lendkerekes dízelmozdony a BM-50-es. Elektromos motor a szikraveszély miatt nincs benne, az indításhoz egy termetes lendkereket kell egy kurblival alaposan felgyorsítani, amely ideális esetben négy-öt főtengelyfordulat után életre kelti a dízelmotort. Ha nincs mázlink, indulhat elölről a bicepszprogram. A szakértőbbek szerint a kipufogó is hasonlóan ügyesen megoldás, bonyolult labirintusrendszeren és vízrétegen keresztül áramlik ki a füst, így a teljes gépezet robbanásbiztos.

Emellett elcsodálkozhatunk a bányászcsillék gonoszan magasra helyezett súlypontján, a száguldó, motoros villamosszéken, vagy éppen a mobil röntgenberendezésre hasonlító gyomirtókocsin is.  

Félpénzes

Az olvasószerkesztőnk szerint ezt másképp írják

Az olvasószerkesztőnk szerint ezt másképp írják

Az olvasószerkesztőnk szerint ezt másképp írják


Az egy százalékokból – hasonlóan a hétvégéken eladott vonatjegyek árából – nem céges autót, saját költségeket fizetnek ki, hanem üzemanyagot, fogaskereket és egyéb ronda vasdarabokat vesznek, amire éppen szükség van. Szükség pedig szinte mindenre van, hiszen az igen ritka szabvány szerint készült pályához még sínt, talpfát is kisebb művészet szerezni. A Magyarországon megszüntetett kisvasutakról – a különféle ipari létesítmények, bányák is ide tartoznak – rengeteg járgány kerül ide és néha síneket is kapnak. Általában ajándékként, kedvezményes áron vagy valami vasútőrült kitartó munkája, kapcsolatai révén jutnak alkatrészekhez, míg másokért kemény pénzeket kell fizetniük.

Mozgó fémek

Nem futamodik meg, az tuti

Nem futamodik meg, az tuti

Nem futamodik meg, az tuti


Kemencén szerencsére a színesfémérdekelt megélhetési bűnözők eddig nem okoztak gondot, de máshol nem ennyire felhőtlen az élet, akad, ahol még a mozdonyokat, kocsikat de a síneket is képesek ellopni. A környék szépen rendbetett elektromos kismozdonya biztonságosan üzemel, hiszen nem kell neki kísértést jelentő, csillogó vörösréz felsővezeték.

Óriási, durván egytonnás akkumulátorral üzemel, amit mindig magával hord, csak éjszakára, a töltés idejére szabadul meg terhétől. Cserébe jó nehéz, de a vasúton ez sosem okoz gondot. Sőt, a már említett bányászmozdonyt, a BM-50-est több helyen is két centiméteres lemezekből hajtogatták, – nem, nem a töréstesztek miatt – de ez sem volt elég, plusz vasdarabokat is kellett ráaggatni, hogy a föld mélyében üzembiztosan tapadjon és el tudja húzni, amit utána kötöttek. Igaz, hogy az így 6,5 tonnásra dagadt túlsúlyos jószágot nem lehet ráengedni a kemencei pályára, de az állomás környékén néha megjáratják.

Kisvasút napja

Hát nem kiköpött Csepel?

Hát nem kiköpött Csepel?

Hát nem kiköpött Csepel?


Kaptunk már vasutas témára építőjellegű olvasói levelet, hogy ha nem tudunk autókról írni, akkor inkább ne írjunk semmit. Szerintünk pedig sosem árt a változatosság, jó megismerni újabb kedves bolondokat, meg persze a szénhidrogének égetése és a füst, olajszag is közös pont. Nem mellékesen remek program családdal, kilátogatni Kemencére, kisvonatozni. Július 26-án pedig duplán jó móka lesz, hiszen a kisvasút napján további extra programok várják az odalátogatókat. A gyerekek kifogyhatatlan energiáját kézműves bemutatón és íjászaton lehet megcsapolni, és természetesen lesz vasútmodell kiállítás, koncert is, és a gumikerekűek rajongói is megtalálják majd a számításukat, mert öreg Ikarus busszal is lehet majd utazni.