1. Frisset csak ésszel!
A modellciklus végén jobb a megbízhatóság

A modellciklus végén jobb a megbízhatóság

A modellciklus végén jobb a megbízhatóság


Amióta a japánok felhagytak a négyévenkénti modellváltásokkal, az európai márkák meg lecsíptek a 7-9 évből, az autók modellciklusa beállt 6-7 évre. Él egyfajta városi legenda, mi szerint a gyártás legeslegelején kell megvenni egy autót. Mögötte az az elv áll, hogy induláskor a márka jobban odafigyel a minőségre, később meg lazítanak.

Ennél ésszerűbbnek tartjuk várni pár évet, amíg kiforrottabbá, megbízhatóbbá válik a típus. Mindig kiderül pár apróság, amin változtatni kell, esetleg a gyár beszállítót vált, mert a használat évei alatt sok baj adódik mondjuk a gyújtótrafóval. Saját magunknak a 3-4 évnyi gyártás után esedékes modellfrissítést követően vennénk meg egy autót.

2. Adókedvezmény a kis fogyasztásért

Adóhátrányt jelent majd a benzinzabálás

Adóhátrányt jelent majd a benzinzabálás

Adóhátrányt jelent majd a benzinzabálás


Bár a regadó egyedi elbírálása és az egész avultatási rendszer azt sugallja, hogy a magyar állam nem enged a sarcokból, előbb-utóbb nálunk is érvénybe lép a károsanyag-kibocsátáshoz kötött gépjárműadó.

Ez EU-alapelv, tehát a kincstárnak a csekélyebb környezetterhelésű autók esetében be kell érnie alacsonyabb adóval. A környezetszennyezést várhatóan egyedül a szén-dioxid-emisszióval mérik majd, tehát a kisebb fogyasztású, kevesebb CO2-t kipufogó autókra lesz alacsonyabb a díj. Érdemes ezt szem előtt tartani új autót választva.

3. Jobb a nagyobb?

Alig drágább a Focusnál, de többet nyújt

Alig drágább a Focusnál, de többet nyújt

Alig drágább a Focusnál, de többet nyújt


Használtan a magasabb kategóriájú autók sokszor nem is drágábbak a kisebbeknél. Egy kombi Opel Astra G áráért Vectra B is akad, a Ford Focus pedig nem mindig olcsóbb a kényelmesebb, biztonságosabb és tágasabb Mondeónál, hogy két gyakori példát említsünk.

A középkategóriás modellek gyakori hátránya a cégesautó-múlt és a nagy futásteljesítmény, de a két kisebb is tipikus flottaautó, érdemes feljebb is körülnézni.

4. Drágul, de visszajön?

2012 után megdrágulnak az autók. Ez sajnos tuti, mert a szigorodó biztonsági és fogyasztási szabályoknak csak a fejlettebb konstrukciók képesek megfelelni. A menetstabilizáló elektronika kötelező beszerelésében egyetértés van a politika és az autóipar között, de ez csak az egyik tényezője a drágulásnak.

Egy igazán kemény érvágásnak csak a túloldalon maradt hely


Az árcédulákra a fogyasztáscsökkentéshez szükséges új technika, például a motort megálláskor leállító majd újraindító vagy a fékezéskor áramot visszatápláló rendszer is hat. Günther Verheugen német közlekedési miniszter autónként átlagosan 2000 euróra teszi az ESP, a csökkentett gördülési ellenállású gumik és az üzemanyagigényt leszorító fejlesztések többletköltségét.

A közel félmillió forintos árnövekedés nem egyik napról a másikra üt majd be, de érdemes számolni vele, mert az autógyártók biztosan továbbhárítják.

5. Túl a főáramon

Gondoljunk a ritkább autókra is!

Gondoljunk a ritkább autókra is!

Gondoljunk a ritkább autókra is!


Ne csak a leggyakoribb márkákban gondolkodjunk! Lehet, hogy egy kevésbé ismert, magától be sem ugró cég feltalálta a nekünk való autót. Mondunk egyenrangú példákat: Swift helyett Hyundai Getz, Opel Meriva helyett Honda Jazz. A Golfot jól kiváltja a SEAT Leon, a négyajtós Mégane-t a Mitsubishi Lancer és így tovább.

6. Mikor olcsóbb?

Ma egész évben dúskálunk az árengedményekben, de az akciózásnak létezik két klasszikus időszaka. Az előző évből megmaradt autók kiárusítása a tavasz beköszöntekor aktuális, az új modellév miatti készlettisztítás ideje szeptemberre tehető. Megesik, hogy egy márkakereskedésnek a bónuszhoz vagy a terv teljesítéséhez pár autó hiányzik, ezért év végén még nagyvonalúbbak, de erre nem érdemes bazírozni.

7. Értékvesztés: az igazi érvágás

Legyen szempont az értéktartás

Legyen szempont az értéktartás

Legyen szempont az értéktartás


Mielőtt új autót veszünk, szenteljünk figyelmet az értéktartásnak! Pár éve egy tapolcai olvasónknál két autó maradt fent a rostán: a Ford Mondeo és a Toyota Avensis.

Nem volt rest összevetni a használtak árait és lám: az újonnan hasonló árú, színvonalban egyenrangú modellek közül pár 3-4 év után a Mondeo egymillióval kevesebbet ér az Avensisnél. A használt piac bizonyos autókat jobban értékel, ami nem mindig reális és igazságos, de szél ellen vizelni közismerten nehéz.

8. Várjuk ki a végét!

Modellváltáskor híznak a kedvezmények

Modellváltáskor híznak a kedvezmények

Modellváltáskor híznak a kedvezmények


Minél újabb egy autó, annál vonzóbb az átlagos autóvásárlónak. Ez jól látszik az első években megugró, aztán eső értékesítésekből. Az újdonság erejének nehéz ellenállni, de megéri: modellváltáskor a kifutó autóra mindig óriási akciók érvényesek, nemrég 2.190.000 forintért adták a régi kombi Fabiát.

Ugyanannyiért sokkal jobb felszereltségű, erősebb motorú autót kapunk, esetleg belefér a dízel. A modellváltások közeledtéről hírrovatunkból értesülhet, a külföldi sajtóbemutatókról megjelenő tesztek még pontosabban jelzik, mikor érdemes bekopogtatni a kiforrott autóért.