Garmin Colorado 300
Ez csak illusztráció
Ez csak illusztráció

GPS kéne, de milyen?

GPS kéne, de milyen?

Ez csak illusztráció
Babzsákos
Itt még az üzletben
Egy régebbi iGO
A Limousine távirányítója
Hálózat
Alig látszik
Alkatrész
Hazai áru
Kézbeillő
Kicsit mégis más
Okos kis gép
Nem kell vele kesztyűs kézzel bánni
Kormányra került
Mi már nem tévedünk el, bibibííí!
Fotó megosztása:
Kézbeillő

Kézbeillő

Kézbeillő


Első alanyunk nem kifejezetten autós környezetbe tervezett készülék, így ha stabil autóstartóra és 12 voltos tápra van szükség, azt külön kell megvenni hozzá. Cserébe az átlagos kézi műszereknél megszokottnál nagyobb, jobb felbontású képet kapunk.

Hátránya, hogy nem tud beszélni, csak sikongat az útelágazódások (tudják, nehéz szó ez) közeledtével és a tartozék alaptérkép legfeljebb arra jó, hogy tudjuk, melyik országban is vagyunk.

A legutóbbi nagy leárazást követően 119 900 forintba kerül, plusz az autósszett, valamint a szükséges térkép. Ezért a borsos árért egy terepálló, egyéb játékokra is alkalmas kézi műszert kapunk. További részletek itt olvashatók róla. Egyszerűbb, kisebb tudású de jó szívvel ajánlható, érzékeny vevős, színes kijelzős gépek is megtalálhatóak a Garmin kínálatában, 54 900 forinttól.

Mio Moov 360

Okos kis gép

Okos kis gép

Okos kis gép


Az iGO-s szakítás után nagyot változott a Mio sorozata is. A pár országgal szegényebb térképet, hiányzó 3D-s grafikát hamar feledteti az egyszerűbben kezelhető menü és a gép ügyes extrái. Bluetooth kihangosítóként is működik, de az igazi királyság a fonetikus billentyűzetnek csúfolt dolog, amely akkor is megtippeli a keresett települést, ha képtelenek vagyunk hibátlanul bepötyögni. Zseniális ötlet. A 360-as modell 69 900 forintért kapható.

Garmin Nüvi 250W

Ez csak illusztráció

Ez csak illusztráció

Ez csak illusztráció


Sokkal racionálisabb választásnak tűnik egy másik Garmin-termék, amely már direkt autóba született. A nagyméretű, 16:9 arányú érintőképernyős készülék akár városi sétára is társunk lehet, mert az autó elektromos hálózatától elszakítva is jó öt órán keresztül bírja szuflával. Szépen beszél, nézegethetünk rajta fényképeket és még ezer más okos dolgot is tud.

Legnagyobb előnye mégis a 49 900 forintos árban rejlik, ugyanis ezért a pénzért teljes Európa-térképpel a fejében érkezik a GPS. Ár/érték arányban szinte verhetetlen. Technikai részleteket itt olvashatnak róla.

iGO 8 és Limousine

Hálózat

Hálózat

Hálózat


Ha autós navigációról van szó, akkor az iGO-ról sem feledkezhetünk meg. Itt a gépet – a GPS-vevővel felvértezett PDA-t – külön kell megvenni, maga az iGO mindössze a programot és a hozzátartozó térképadatbázist jelenti. Nagyon szeretjük az egyszerű működése miatt – bedugjuk az SD-kártyát a gépbe és már működik is – de aki szeret elveszni a beállítások erdejében, az is örülni fog neki, mert erre is van mód. Az iGO 8-as ára 39 900 forint.

Hátránya, hogy PDA kell hozzá, ami nem arról híres, hogy az ember legjobb barátja volna. Ezért az árért szép, háromdimenziós grafika, rengeteg szolgáltatás jár. A térképek egész Európát lefedik – 43 ország – természetesen ebbe Magyarország is beletartozik.

A mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!


Gyári mozi

Az egyik legelegánsabb megoldás a szintén a  Nav N Go által jegyzett iGO Limousine-rendszer. 159 900 forintos ára csupán elméleti, ugyanis boltban nem kapható, csak a szakszerű beszerelést is elvégző műhelyben lehet megrendelni a beépítését.

Alig látszik

Alig látszik

Alig látszik


Beszerelés után azonban ez az egyik legkényelmesebb megoldás, nem kell kiszálláskor lebontani a műszerfalról, magunkkal cipelni, kábeleket dugdosni a szivargyújtóba. Jár hozzá távirányító is, amellyel akár a hátsó sorból is állítgatható a berendezés, tudása, térképadatbázisa az iGO 8-éval szinte teljesen megegyezik.

Akár a gyári beépítésű, akár az utólag beépített monitort képes használni, így nem kell a szélvédőre nyálazott tapadókoronggal elcsúfítani a kilátást. Hátránya a relatív magas ár, és hogy szükséges hozzá a sokszor aranyárban mért gyári kistévé is. Egy korai tesztet itt olvashatnak róla.

Térképek

A Limousine távirányítója

A Limousine távirányítója

A Limousine távirányítója


Egy meztelen műszerrel még nem vagyunk kisegítve, szükség lesz térképre is. Garmin-készülékekhez itthon kétféle közül is választhatunk. Attól függően, hogy főként autózáshoz, vagy éppen gyalogtúrához, kerékpározáshoz használjuk a navigációt. Míg a NaviGuide az első, addig a TopoGuide a második csoportnak lehet jó választás. Mindkét térkép 19 900 forintba kerül.

Ha a határon túli területek térképeit is a műszerre akarjuk tölteni, további 35 000 forintot kell kicsenni a családi kaszából a Garmin Mobile XT Európa-térképéért.

Idehaza alternatív megoldásként a turistautak.hu oldalról ingyen letölthető térképpel is el lehet boldogulni, ha pedig a környező országokba visz az út, akkor a az innen letölthető térképek is sokat segíthetnek.

Garancia

Nem kell vele kesztyűs kézzel bánni

Nem kell vele kesztyűs kézzel bánni

Nem kell vele kesztyűs kézzel bánni


A GPS nem olcsó mulatság. A tengerentúl azonban, – hasonlóan a benzinhez, autóhoz és majdnem mindenhez – ez is jóval olcsóbb. Éppen ezért a bevállalósabbak – durván 60-70 százalékos áron – onnan is beszerezhetik a berendezést, de néhány kellemetlenségre fel kell készülniük.

Az alaptérkép hiánya miatt nem fognak rosszul aludni, kis utánajárás és hozzáértés után pedig a magyar nyelvű menüt is rábőrözhetik a kütyüre. De ha valami gond van vele, akkor a garanciális szerviz ügyében kezdődhet a készülék utaztatása és a reménykedés, hogy egyszer lesz még működőképes GPS a kocsiban. Hazai garanciával ez jóval barátságosabban megy. Szóval érdemes alaposan elgondolkodni rajta, hogy megéri-e a kockázatot a külföldi rendelés.

Mellékhatások

Egy régebbi iGO

Egy régebbi iGO

Egy régebbi iGO


Jobb felkészülni rá, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy a saját GPS-t feltöltöttük az ismerősök, barátok, üzletfelek koordinátáival, lassan, de biztosan megkezdődik az elhülyülésünk. Egyre kevesebb helyre találunk majd oda önállóan és szép lassan elfeledkezünk a papírtérképek ismeretéről is.

Idegenben, a helyiekkel folytatott sokszor reménytelen párbeszédek varázsa is oda lesz, amikor megpróbáljuk elmagyarázni, mit is keresünk. De az önálló, sikeres navigáció élménye feledteti ezeket.