Bárkit megállíthatnak, de nem cél nélkül

A rendőr elvileg kénye-kedve szerint kiinthet a forgalomból bárkit, nem kell hozzá kacsázni a sávok között vagy mással okot adni a gyanúra. A korábbi iskola alapján a “gyanúsan viselkedőket” kellett kiszűrni a forgalomból. Információink szerint ma inkább az a feladat, hogy a szabálytalankodókat állítsák meg.

Okmányokat ellenőrzés céljából átadni szíveskedjen!
Okmányokat ellenőrzés céljából átadni szíveskedjen!

Mit kérhet számon a rendőr?

Mit kérhet számon a rendőr?

Okmányokat ellenőrzés céljából átadni szíveskedjen!
Ha akció van, több a megállítás
20 000 forintig terjed a helyszíni bírság
A rendszámtábla is kötelező. Kettő kell belőle, a hátsón érvényesítő matricával
Forgalmi, zöldkártya, biztosítási igazolás
Feljelentés esetén nő a tarifa
Szakmai feladatnak kell lennie a megállítások mögött
Nincs norma rá, kit intsenek ki
Járműkategóriánként eltérőek a kötelező tartozékok
Indításként jogosítvány, forgalmi, személyi
Ha nem fújunk, irány a vérvétel
Fotó megosztása:
Nincs norma rá, kit intsenek ki

Nincs norma rá, kit intsenek ki

Nincs norma rá, kit intsenek ki


Bár nincs külön norma a megállítás elveire, az ellenőrzések mögött szakmai feladatnak kell állnia. A rendőrség rámehet például a műszaki érvényességére vagy az ittas vezetésre, attól függően, hogy a parancsnok mit határoz meg. Ha mondjuk a bűnelkövetők piros kisautóval menekültek el valahonnét, akkor a hasonló autók tulajdonosai számíthatnak célzott megállításra.

Az út szélén akkor intik ki az autósokat, ha közlekedésbiztonsági akció van. Az akciók célpontja lehet az egyre több első rendszám nélküli autós. Ha a tábla hiányzik, elvehetik a forgalmit és a kocsit kivonják a forgalomból. Az újra forgalomba helyezés az utánajárás miatt akkora szívás, hogy a pénzbírságnál is nagyobb büntetés.

Papírok saját magunknak

Okmányokat ellenőrzés céljából átadni szíveskedjen!

Okmányokat ellenőrzés céljából átadni szíveskedjen!

Okmányokat ellenőrzés céljából …


Annak, hogy szabályosan autózzunk, vannak a kocsival szemben támasztott műszaki feltételei és okmányfeltételei is. Közúti ellenőrzéskor fel kell tudnunk mutatni személyazonosításra alkalmas iratokat és egy (nem lejárt) jogosítványt. Azonosításunkra elég a kártyajogsi és a lakcímkártya, tehát ezek mellé elvileg nem kell a személyit vagy az útlevelünket is magunknál tartani.

Elméletileg, de mást tapasztalunk. Az utcán bennünket ténylegesen megállító rendőrök a vezetői engedélyt, a személyi igazolványt és mellé a lakcímkártyát kérik el. A régebbi, nem kártyás személyik lakcímkártya nélkül is megállnak.

Forgalmi, zöldkártya, biztosítási igazolás

Forgalmi, zöldkártya, biztosítási igazolás

Forgalmi, zöldkártya, biztosítási igazolás


Ha lejárt a jogosítvány, akkor az orvosi vizsgálaton kapott alkalmassági papírral pont annyira nem vezethetünk, mint az okmányirodai igazolással, amit az új jogsi kiállításának megkezdéséről kapunk – vázolja a helyzetet Jámbor István rendőr alezredes.

Az előírás az érvényes vezetői engedély, ezért annak lejárata előtt egy hónappal érdemes elkezdeni a megújítását.

Iratok a kocsihoz

A kocsi papírjai közül kötelezően magunknál kell hordani az érvényes forgalmit, a zöldkártyát és igazolást a kötelező felelősségbiztosítás meglétéről.Ezt többféle dokumentummal is bizonyíthatjuk: a biztosítótól kapott fedezeti igazolással; a biztosítási kötvénnyel; a szerződéssel és a befizetési igazolással, ami lehet a postai csekk vagy banki átutalási bizonylat is. A rendőrök a teljesítményadó befizetését nem ellenőrizhetik, így arról nem is szoktak papírt kérni.

Nincs para az EÜ-dobozzal, de mindig legyen nálunk. De kell-e csereizzó a xenon lámpás autókhoz?


Kötelező tartozékok: a szokásos

A személyautó kötelező tartozékaival egyszerűbb dolgunk van, összesen három tételre kell odafigyelni. Ne induljunk el szabványos elsősegélyláda, elakadásjelző háromszög és izzókészlet nélkül!

Az összes főizzó cseréjére fel kell készülni, tehát legalább 1-1- db tartalék szükséges a féklámpához, az indexhez, a helyzetjelzőkhöz, a tompított és a távolsági fényszóróhoz. Ha nincs, azt a rendőr joggal kifogásolhatja, mert sötét lámpával megsértjük a többi ember biztonságos közlekedéshez fűződő jogát.

Feljelentés esetén nő a tarifa

Feljelentés esetén nő a tarifa

Feljelentés esetén nő a tarifa


Értelmes kitétel, hogy azokhoz az autókhoz, amelyekhez szakszervizben történő égőcserét ír elő a gyártó, a 6/1990-s KöHÉM rendelet szerint nem kötelező magunkkal hordani a pótizzót. Egy xenonlámpás autóhoz tehát nem kell. Több mai autónál a normál izzót sem tudja kicserélni magának az autós, ezért kénytelen szervizbe menni, de a kivétel nem a szerelési nehézségektől, hanem a gyártó előírásától függ.

A fényvisszaverő mellénnyel faramuci a helyzet, mert nem kötelező tartozék, de a viselését előírták. Akkor muszáj hordani, ha éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok között az úttesten, a leállósávon vagy az útpadkán áll az autó és kiszállunk. Mivel az előírás nemcsak a vezetőre, hanem az összes kiszállóra vonatkozik, az utasok számára is célszerű magunknál tartani.

20 000 forintig terjed a helyszíni bírság

20 000 forintig terjed a helyszíni bírság

20 000 forintig terjed a helyszíni bírság


Büntetések: háromezertől felfelé

Ha az autózás ezen feltételei közül valami nincs rendben, az szabálysértésnek minősül, amiért az intézkedő rendőr kiszabhat 3000 és 20 ezer forint közötti helyszíni bírságot. Ha például 3 szabálysértést követünk el egyszerre, mert a forgalmival együtt hiányzik a zöldkártya és az igazolás a kötelezőnkről, akkor a szervek feljelenthetnek.

Ilyenkor a kapitányságon egy előadó dönt az ügyben, a büntetési tételek 10 és 150 ezer forint között mozognak. A szeplőtlen múlt és a gyermekek száma általában mérsékli a díjszabást, de a visszaesés feljebb viheti a tarifát.

Szonda: nem kötelező, de van megoldás

Ha nem fújunk, irány a vérvétel

Ha nem fújunk, irány a vérvétel

Ha nem fújunk, irány a vérvétel


Nemrég a zéró toleranciát sikerült újításként tálalni a tévénézőknek, pedig csak visszaállt a 2004 előtti állapot. Addig a rendőrök ittasság esetén ugyanúgy a helyszínen elvették a jogsit a delikvenstől, függetlenül az alkoholszint mértékétől és a későbbi eljárás kimenetelétől.

Az alkoholszonda megfújására a rendőr nem kényszerítheti az autóst, de nem is kell ezen vitázniuk. Aki a félreálláskor nem hajlandó fújni, azt egyszerűen orvoshoz viszik vérvételre, a fővároson belül a budai Gyorskocsi utcába. “15 éve vagyok rendőr, de eddig egyetlen embert kellett csak lefognunk, hogy a rendőrorvos vért vegyen tőle. A hely szelleme és a rácsok hatni szoktak” – meséli rendőr ismerősünk.