Nem Szlovákia, nem Románia, nem Lengyelország
195 milliárd Ft befektetéséről van szó
195 milliárd Ft befektetéséről van szó

Miért pont Kecskemét?

Miért pont Kecskemét?

195 milliárd Ft befektetéséről van szó
Egy vagy két típus készülhet itthon, valószínűleg egy SUV lesz a befutó
2012-től indul a sorozatgyártás
2 helyett 4 kompakt autót kínál majd a Mercedes
Nem az állami támogatás miatt jön hozzánk a Mercedes
Nem vesznek el a német munkahelyek, az itthoni gyár a növekedést szolgálja
Akár 12-15 ezer új állást jelent a gyár
Homály fedi a kecskeméti Mercedest
Megnő a B-osztály utódja
Fontosak a kompakt modellek a Mercedesnek
A mai Mercedes B-osztály. Egyik utódja hazai lesz
Talán egy új szabadidő-autó készül Kecskeméten
Tavaly a Suzuki és az Audi 288 996 autót gyártott
Mörszédesz Benz
Fotó megosztása:
195 milliárd Ft befektetéséről van szó

195 milliárd Ft befektetéséről van szó

195 milliárd Ft befeketetéséről van szó


Mostantól a fütyülős barackpálinka és a Szórakaténusz játékmúzeum mellett egy autógyár is eszünkbe juthat Kodály szülőhelyéről. A kecskeméti Mercedes-Benz autógyár váratlan siker.

Az utóbbi pár évben Szlovákia sorra nyerte el az autóipari befektetéseket, de a Felvidék a Kia, a Peugeot új gyára és a VW-konszern pozsonyi üzeme mellé nem bírt volna el még egy ilyen beruházást. Hazánk vetélytársa Románia és Lengyelország maradt, mivel Szerbia korábban kiesett.

Autógyártás Magyarországon
Tavaly a Suzuki és az Audi 288 996 autót gyártott

Tavaly a Suzuki és az Audi 288 996 autót gyártott

Tavaly 288 996 autó készült hazánkban


Hazánkban jelenleg a Suzuki a nagyobbik autógyártó. A Magyar Suzuki Zrt. tavaly 232 480 autó gyártott, idén a Splash és az Opel Agila darabszámával 300 ezerre nő a termelés. 2007-ben Győrött 1,9 millió motor mellett 56 982 Audi TT kupé és roadster illetve A3 Cabriolet készült.

Idén komoly ugrás várható az A3 kabrió felfutásával. Szentgotthárdon 1992 tavaszán jött le a szalagról az első Opel Astra, közel 90 ezer Astra F és 4000 Vectra A gyártása után 1999 novemberben leállt az autó-összeszerelés az Őrségben. A motor- a sebességváltó- és a hengerfejgyártás azonban él és virul.

Egy vagy két típus készülhet itthon, valószínűleg egy SUV lesz a befutó

Egy vagy két típus készülhet itthon, valószínűleg egy SUV lesz a befutó

Egy vagy két típus készülhet itthon


Romániában tavaly kevesebb autó készült, mint itthon (234 ezer a 289 ezerrel szemben), de nemrég a Ford ott vett gyárat és szomszédunk bérszínvonalban olcsóbb. Lengyelországban a Fiat, a GM (Opel, Daewoo, Chevrolet) és a Volkswagen gyárai 661 ezer járművet köptek ki tavaly, ott működik a Toyota motor- és váltógyára, plusz a 38,5 milliós belföldi piac is tényező.

Szó sem volt Kecskemétről

Mégis Kecskemét lett a befutó, bár az elején szóba sem jött Magyarország. A magyar államigazgatás érintettjei mindent megtettek, hogy hazánk mégis képbe kerüljön a Daimlernél. “Többhavi hátrányt kellett behoznunk. A helyzet ahhoz hasonlít, mintha a 100 méteres síkfutásban mi akkor startolnánk, amikor az ellenfelek már 30-nál tartanak” – mondja Kilián Csaba, aki a beruházásösztönzéssel foglalkozó ITD Hungary befektetési igazgatójaként a projektgazda volt.

Nem az állami támogatás miatt jön hozzánk a Mercedes

Nem az állami támogatás miatt jön hozzánk a Mercedes

Nem a szubvenció miatt jön a Mercedes


“A Daimler rendkívül precíz partner. A döntésben 50-60 tényező játszott szerepet különböző súlyozással, az infrastrukturális adottságoktól a munkaerő képzettségén, minőségén át a szakszervezetek erősségéig” – tudtuk meg Kilián Csabától. A Daimler tanácsadócégek hadát foglalkoztatta, minden információt több csatornán ellenőriztek.

Jó fekvés, minőségi munkaerő

A versenyben nem a szubvenciók, sem a szakszervezetek gyengesége vagy a lengyelországi 7 euró helyett ötre becsült helyi órabérek döntöttek. A Mercedes-Benz összességében itt tudja a legkedvezőbb költségekkel gyártani az autót a tőle elvárt minőségben.

Megsaccoljuk, mennyi állami támogatást kaphatott a projekt és szó lesz a kecskeméti autóról is a lapozás után


Kecskemét közel van a megcélzott piacokhoz, a kelet-európai beszállítókhoz és Zalaegerszeggel, a másik ajánlott helyszínnel szemben jó az infrastruktúrája. Az M5 autópályán kívül a vasút legalább ennyire fontos, mert a kocsikat mind Kelet-, mind Nyugat-Európába innen szállítják, tehát nem viszik ki német logisztikai központba.
Akár 12-15 ezer új állást jelent a gyár

Akár 12-15 ezer új állást jelent a gyár

Akár 12-15 ezer új állást jelent a gyár


A felállás ebben is különbözik a győri Audi TT-összeszereléstől. Bár a motorok Németországból érkeznek, Kecskeméten valódi autógyár létesül, nem csupán a kész karosszériaelemeket szereltetik össze.

2500 munkahely, és még mennyi?

Az elmúlt 10 év legnagyobb zöldmezős beruházásával közvetlenül 2500 munkahely jön létre, de az autóipari beszállítók általában a gyári dolgozói létszám öt-hatszorosát alkalmazzák. Az ökölszabállyal kalkulálva további 12-15 ezer embernek nyújthat állást a projekt.

Kérdés, hogy van-e a Kecskeméten működő autóipari cégek (pl. a Bosch, a Knorr-Bremse és Phoenix-Mecano) mellett ennyi álláskereső. A Daimler szóvivője szerint itt sokkal jobb a helyzet, mint Nyugat-Magyarországon. Szempont volt, hogy az itt dolgozó külföldiek akár a 85 kilométerre, autóval jó esetben 45 percre lévő Budapestről is ingázhatnak.

2011-re lesz kész

2 helyett 4 kompakt autót kínál majd a Mercedes

2 helyett 4 kompakt autót kínál majd a Mercedes

2 helyett 4 kompakt autó lesz a kínálatban Mercedes


Még nem tudni, milyen autó vagy autók születnek majd Kecskeméten. Mert nem biztos, hogy kétféle autó készül Bács-Kiskunban a várhatóan 2011-re elkészülő gyárban. Florian Martens, a Daimler szóvivője a 2012-es sorozatgyártás mellett a maximum két típust hangsúlyozta.

Őt épp Rastattban értük utol, ahonnan a jelenlegi A- és B-osztály kigördül. A helyszín nem véletlen, mert a munkahelyeket féltő német sajtó ugyanúgy rárepült a témára, mint a magyar. Ezért szól a gyári közlemény második mondata arról, hogy a német üzem teljes kihasználtságát 600 millió eurós beruházással biztosítják. A Mercedest szétszedte volna a kinti sajtó, ha a hazai gyártóbázist feladja egy olcsóbban működő keleti kedvéért.

A BMW visszautasította a Mercedest

Homály fedi a kecskeméti Mercedest

Homály fedi a kecskeméti Mercedest

Homály fedi a kecskeméti Mercedest


Mivel az A- és közeli rokona, a B-osztály szendvicsszerkezetű padlólemeze túl drága, ráadásul önálló motorcsaládot igényel, a Mercedes-Benz új technikára építi a következő generációt. A Mercedes szívesen átvette volna a BMW-től a MINI padlólemezét, de ebből nem lett semmi.

Az új modellekről keveset tudni. A gyár a jövőben négy modellre bővíti kínálatát a kompaktok között, ezért a kecskeméti autókat ne helyettesítsük be a mai A- és B-osztállyal! Szó lehet egy szabadidő-autóról, egy sportosabb 3 ajtós és egy kupésított ötajtós modellről. Az új B-osztály tágasabb lesz a mostaninál, mert a konkurensek nagyobbak. Még spekuláció, hogy az SUV kerülhet hozzánk.

Adóforintok támogatásként

Fontosak a kompakt modellek a Mercedesnek

Fontosak a kompakt modellek a Mercedesnek

Fontosak a kisebb autók a Mercedesnek


Lényeges kérdés, mennyivel járul hozzá a magyar állam a beruházáshoz. A német fél nem nyilatkozik, szerintük ez a magyar állam feladata, de a miniszterelnök és a gazdasági tárca is hallgat a konkrétumokról.

Tudomásunk szerint az EU előírásai a teljes beruházási érték feléig engedélyeznek támogatásokat, esetünkben a 800 millió eurós tétel fele mai árfolyamon 97,5 milliárd forint. Gyurcsány Ferenc azt állítja, hogy mindhárom pályázó megadta a maximális támogatást, tehát a pénzbeli közvetlen szubvenciókon túl az oktatásfejlesztésre, a vasúti és közúti létesítményekre meg sok másra elköltött összegek a több évre adott adókedvezményekkel együtt megközelíthetik a 100 milliárd forintot az évek során.

És végül. Íme az első fotó a Kecskeméti Merciről:

Mörszédesz Benz