Autó a divat, nézd jól az utat

Autó, lift az irodáig és újra kocsi

Autó, lift az irodáig és újra kocsi


“Persze, mert te ki sem szállsz a légkondiból!” Időnként megkapom a magamét a családtól, arra utalva, hogy napjaim legnagyobb részét a légkondicionált tesztautókban és a fűtött-hűtött irodában töltöm. Valóban így van.

Középiskolásként a 64 ütemű tornagyakorlatok helyett a KRESZ-könyvet memorizálta a társaság, alig vártuk, hogy végre meglegyen a jogsi, a kismotor vagy az álom: egy saját autó, és ne kelljen többé várni a tömegközlekedésre.

Autóval járni kényelmes, örömteli, gyors, és megvan az az előnye, hogy a cipőnk sokáig kitart. Autózni persze drága, világméretekben nem fenntartható és környezetszennyező életforma.

Tokaszalonna

Egyél szentem!

Csipegess csak, szentem!


És kicsit önpusztító is, mert az autózók mindennapjaiból többé-kevésbé kiszorul a mozgás, mi legalábbis ezt tapasztaljuk magunkon és környezetünkben. Észre sem vesszük, és a derekunk köré szalonna vastagodik, az integrált mentőövvel érkezik a tokakezdemény, amit szakállal lehet némileg leplezni.

A kényelemre rámegy az életünk, ha a busz után futást, az aluljárómászást és a megállóig gyaloglást nem pótoljuk sportolással.

Átérezve a mindig és mindenhová kocsival utazók veszélyeztetettségét, összegyűjtöttük az irodai munkát végző autósok fő rizikófaktorait.

Autózni jó, de egészségtelen

Autózni jó, de egészségtelen


A nyavalyák nem különböznek a mozgásszegény életmóddal járó betegségektől. A legkézenfekvőbb veszélyfaktor az elhízás, ami növeli a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri megbetegedések és a cukorbetegség (szövődményeként vakság, végtaglevágás, impotencia) előfordulását.

Traktorozni nehéz

Egy 85 kilós és 31 éves férfinak 1865 kalóriára van szüksége az alapanyagcseréhez, ennyiből tudja üzemeltetni a szerveit és fenntartani a testhőmérsékletét. Ehhez jön minden egyéb tevékenység energiafelvétele, mert a fekvéshez és az üléshez sem elég mélyet szippantani a levegőből.

Úszás, futás, traktorozás: jön a kalóriaigény a következő oldalon


Háztartásunk tápanyagtáblázata szerint a különféle járművek irányítása nem egyformán terheli meg az embereket. Egy tehergépkocsi-sofőr napi 2611 kalóriából megoldhatja a feladatot, egy traktoristának jóval nagyobb az energiaszükséglete: 4000 kalóriát éget el.

Úszás, futás, gyaloglás: bármi jó

Biciklin elégetünk akár 450 kcalt is óránként

Biciklin elégetünk akár 450 kalóriát is


A könyv az autószerelést a nehéz fizikai munkákhoz sorolja, ezért az aranykezű szakiknak 6714 kalóriát engedélyez. Ahhoz viszont, hogy elhajtsunk az irodáig és ott lenyomjuk a műszakot, még annyi energiára sincs szükségünk, mintha egész nap vezetnénk.

Elhízás ellen ezerszer jobb sportolni valamit, mert a mozgás öröm, szemben az étkezések megszigorításával. Egy óra úszással megszabadulhatunk óránként 550 kalóriától, a futás ötszáz kalóriát olvaszt le rólunk, a tenisz eredménye 400, a sétáé 150-250 kcal mínusz.

Edzés az autóban
Áprilisi számában sajátságos testedzési módszerről ír az osztrák Autorevue. A szerző egy BMW 635d-ben végzi a napi átmozgató edzést a következőképpen. Emeljük fel egyenként ujjainkat a kormányról. Ismételjük 3-szor. A jobb lábat gázadással trenírozzuk: padlógáz, hét ismétlés.

Automata váltós autókban a bal láb elsatnyulásának ellenszere a lábujjkörzés, végezzünk belőle 10-et az óramutató járásával megegyező irányba. A mellkas edzése satufékkel történik, a vérellátást a 6,3 másodperces 100-ra gyorsulás átélése javítja.

És az utasok?

Utasnak lenni sem könnyű

Utasnak lenni sem könnyű


Ne feledkezzünk meg az autóban a többiekről sem! A vezetőnél nagyobb megterhelés éri a hátsó utasokat, ha szűk a hely. Tartósan lefelé lógatott lábbal ugyanazok a veszélyek merülnek fel, mint távolsági buszon vagy repülőn.

A beszorított utazó vénáiban a minimális mozgás miatt lelassul a véráram, leválhat egy rög, ami eltömíthet létfontosságú ereket. Főként a viszértágulatban szenvedők, a dohányosok, a fogamzásgátlót szedő nők és a túlsúlyos emberek vannak trombózisveszélyben.

A rizikót súlyosbítja az izzadás és a kávéfogyasztás, mert sűrűbbé teszik a vért, ezért autózás közben döntsünk magunkba óránként fél liter folyadékot, és lehetőleg kényelmes pamutgúnyát és lapos sarkú dorkót viseljünk. Az ADAC német autóklub kétóránként 3 percnyi helybenfutást javasol, a pihenők során billenjünk át a sarkunkról a lábujjainkra és vissza, jöhetnek a térdhajlítások is.

Sokaság az utakon

Ennél csak többen leszünk az utakon

Ennél csak többen leszünk az utakon


Rossz megoldás a keringésünket idegbeteg vezetési stílussal fokozni, bármennyire sokan vagyunk is az utakon. Aki eljátszik a gondolattal, hogy a fogyatkozó és elöregedő társadalmakban később több tere lesz közlekedni, az ne reméljen.

Az ADAC felmérése alapján még akkor sem csökken a forgalom, amikor a lakosság fogyni kezd. A jóléti társadalmakban az idősebbek egyre mobilabbak, jólétben élnek, ezért az apadó lélekszám ellenére is rendesen nő majd az utak terhelése a következő évtizedekben. Megtörhetetlen lesz az igény az egyéni mobilitás iránt, így marad az autózás és annak összes hátulütője is.