A xenon-lámpa pozitív tulajdonsága abban rejlik, hogy színhőmérséklete nagyjából egyezik a napfénnyel, így természetesebb és mellette erősebb fényt is biztosít, mint a hagyományos halogén izzók. Emellett nem elhanyagolható, hogy élettartama legalább duplája egy normál halogén izzóénak, és sokkal jobban bírja a gyűrődést hagyományos társainál.

Teherautóhoz is van

Teherautóhoz is van


Persze ennek megvan az ára. Egy új xenon-lámpa 300 ezer forint körüli áron kerülhet autónkba, ami magában foglalja a fényszórómosó berendezést, és az automatikus magasságállítást is. A koszos lámpán megtört vagy magasra világító fény rendkívül zavaró a szemből érkezőknek, ezért kötelező a mosó és az automatikus szintszabályozó. Bár a szemből érkezők néha csak azért is reflektorral büntetik a xenon-lámpást, ha már nekik nincs, a másik szenvedjen.

Utólag is lehet

Mivel a xenon-lámpa nemcsak hasznos, de divatos is, egyre többeket kezdett foglalkoztatni az utólagos beszerelés gondolata. A jó nevű márkák mellett manapság kínai gyárak százai ontják magukból a xenon-lámpákat, amikhez a gyári rendszerek árának töredékéért lehet hozzá jutni.

Ezek a termékek sokszor kőkorszaki módszerekkel készülnek, így minőségben és élettartamban nem szabad egy gyári Hella-rendszerhez hasonlítani. Alacsony áruk mégis versenyképessé teszi őket.
 
A gyári xenon-lámpákkal megegyező elven működő rendszerek mellett, számtalan egyéb xenont imitáló izzó is kapható, ezek között muszáj különbséget tennünk.

Mit szabad és mit nem?

Vizsgán beleköthetnek az utólagos xenonba

Vizsgán beleköthetnek az utólagos xenonba


A jogszabályok szigorúan rendelkeznek a jármű fényforrásairól, így szigorúan tilos mindenféle kiegészítő világítás (pl.: kék színű LED), amit előszeretettel aggatnak egyesek az autóra. Az utólagos xenon-lámpák hivatalosan nem vizsgáztathatóak le, de olyanról nem tudunk, hogy utcán büntetnének érte.

Egy neve elhallgatását kérő vizsgasori dolgozó szerint sok máshoz hasonlóan ez is elintézhető, de olyat is hallottunk, hogy kenőpénz nélkül is átengedték a kínai xenont. A hagyományos izzók helyére szerelt LED-ekkel nincs gond, feltéve, hogy azok a gyáriakkal azonos színűek.


Kék festék és Superman

Xenon utánzat

Xenon utánzat


A legolcsóbb megoldás a kékre festett halogén izzó esete, ezekért nem érdemes pénzt adni. A Xenon-Izzó munkatársai szerint ennél igényesebb megoldás az általuk kínált krypton/xenon gázzal töltött izzó. A Superman filmekből ismert zöld cucc ellenére ezen izzókban már maga az izzószál is kékesen világít, nemcsak a burát festik ilyen színűre. Választható több színhőmérsékleti értékkel, ára 5000 Ft/pár. A normál halogén izzók helyére gond nélkül beilleszthetőek.

Tényleg van 25 ezerért is? Lapozás után rögtön kiderül


Igazi xenon-lámpa 25 ezerért

A noname gyártók termékei 25 ezer forinttól indulnak felfelé. Ennyiért egy komplett szettet kapunk, ami tartalmazza az izzófejet valamint a nagyteljesítményű trafókat is. Utóbbiakat pofon egyszerűen oda lehet fogatni belül a doblemezhez vagy a lámpatesthez, így vállalkozó kedvű autósok viszonylag könnyen maguk is beszerelhetik. Műhelyben 6-12 ezer forintért applikálják be nekünk. A gyári rendszerekkel ellentétben ehhez nincs automatikusfényszórómagasság-állító, valamint fényszórómosó sem jár.

A bi-xenon-rendszerek ( ahol a reflektor is xenon) nagyjából 10 ezer forinttal drágábbak a sima xenonnál, ezek 40 ezer forint körül indulnak. Amennyiben az izzók megadják magukat, darabonként 10 ezer forintért cserélhetőek. Ezekből érdemes a minőségre szavazni és Osram, GE, vagy Philips márkát választani. Az olcsóbb bi-xenon izzók nagyjából 18 ezer forintba kerülnek.

Mi az a xenon-lámpa, miért jó?
Míg a hagyományos halogén izzókban egy izzószál a fényforrás, addig axenon-lámpákban egy nemesgázokkal töltött burában elektromos ív adja a fényt egy nagyfeszültségű transzformátor segítségével.

A napfényhez hasonló a színe

A napfényhez hasonló a színe


A xenon-lámpa körülbelül háromszor erősebben világít a halogén izzónál, élettartama pedig legalább duplája, minimum 2000 óra. A technológiából adódóan jobban bírja a rázkódást is, így off-roadozásra vagy egyéb autósportokhoz kiválóan megfelel.

A xenon-lámpa színét annak színhőmérséklete határozza meg, ezt Kelvinben fejezik ki. A mostani gyári rendszerek 4200 K körül mozognak, a szabvány +/- 600 K eltérést engedélyez. Minél magasabb az érték, annál kékesebb a fény, de ezzel együtt csökken az erősség is

Az utólagos xenon-lámpáknál megpakolt állapotban vagy emelkedőn alkalmazzuk a gyári manuális állítást, mert erős fénye elvakíthatja a szembe jövő autósokat.

Gyárit ne a kereskedésből

Utólagos bi-xenon

Utólagos bi-xenon


Amennyiben a gyárilag xenon-lámpával szerelt autónk világítása mondja fel a szolgálatot, jobban tesszük, ha nem rohanunk egyből a márkakereskedéshez. A gyárival egyező, vagy ahhoz hasonló minőségű izzófejek töredékáron is kaphatóak.

A Villányi úton lévő boltban megfordult már olyan hölgy is, aki a márkakereskedésben100 ezer forintért kapott olyan izzót négykarikás autójába, amit a boltban 10 ezerért árultak. Ezeket a több évet megért xenon-izzókat érdemes párban cserélni, mert az új fényesebb lesz, és a még működő darab sem fogja sokáig húzni.

LED – a csodafegyver

LED-es helyzetjelző és féklámpa

LED-es helyzetjelző és féklámpa


Az első fényszórók kivételével minden egyes izzó helyettesíthető LED-ekkel az autóban, legyen az féklámpa, helyzetjelző, index, tolatólámpa vagy belsőtér-világítás.  A LED minden szempontból jobb a hagyományos izzóknál. Élettartama sokszorosa, áramfelvétele pedig töredéke.

Erősebb fényt bocsát ki, és gyorsabban villan fel. Utóbbi tulajdonsága miatt féklámpánál előszeretettel használják, mivel 100 km/órás sebességnél már 3-4 méteres különbség érhető el megállásnál a gyorsabb reakcióidő miatt. Egy féklámpa/helyzetjelző helyett alkalmazott LED-es fényforrás több LED-et tartalmaz, amelyek egymástól teljesen függetlenek. Így ha egy elromlik közülük, nem kell azonnal cserélni. Áruk 1400 forinttól indul, de nem kerülnek többe 4000-nél.