Nehezen találni hasonlóan őszinte sportautót

Nehezen találni hasonlóan őszinte sportautót

Nehezen találni hasonlóan őszinte sportautót


Itthon gyakorlatilag csak akkorra van esélyünk egy középmenő autóra, amikorra halántékunkat ezüstmetálra fényezte az idő. Ám az 5-5,5 millió közötti használtak világában érdemes körülnézni sportkocsik után.

Jó új autót kapnánk ennyi pénzért, például egy dízel Ford Focust vagy egy gázolajos Kia Cee’det. Racionális döntés lenne, de mennyivel jobb érzés ugyanennyi pénzért egy Mazda RX-8-at vagy egy Jaguart hajtani, ami újként csak álom marad.

Honda S2000

Csak remélni merem, hogy Honda S2000 is akad ebben az ársávban, de van több is. Aszkétikus, ősi sportautó, mindössze 8-15 litert fogyaszt és felkavaró élményeket ígér, ötmillió alatt. Az 1000 köbcentiből kihozott 120 lóerős fajlagos teljesítményével még mindig veri az összes Ferrarit, Porschét, M-es BMW-t.

Nem sérülésmentes, de zsigeri élmény

Nem sérülésmentes, de zsigeri élmény

Nem sérülésmentes, de zsigeri élmény


Egy 4.990.000 forintra kiírtat nézek meg a budaörsi Toyota-kereskedésben. Sejteni is, de az értékesítő magától elmondja, hogy az autó törve volt bal elöl. A sárvédő csavarjairól a csere miatt jött le a festék, az alvázán is látni kicsit a húzatópad nyomát, de szépen helyreállították.

Tesztautó volt, első tulajdonosa a Honda-importőr. Míg a finoman járó motor bemelegszik, átnézem a tetőt. A vászon ép, a motoros tető másodpercek alatt lenyílik. A szervizkönyve megvan, a sportautó épp a 60 ezres átvizsgálás előtt áll.

Nagymama rétegvastagságmérővel

Importőri tesztautó volt, ehhez képest egyben van

Importőri tesztautó volt, ehhez képest egyben van

Importőri tesztautó volt, ám egyben van


Ezt megspórolta a tulaj, de az irányárból pár százezret engednének, amibe belefér a szervizelés. Az értékesítő elmondja, hogy mindenki alkuszik és sokan jönnek rétegvastagságmérővel. Nemrég egy nagymamának ők mutogattak végig egy autót, mert kérte – meséli Magyar Péter. Itt tudom meg, hogy a mérést állítólag át lehet vágni a gittbe kevert fémforgáccsal.

A Honda-roadsterrel nekünk kell megküzdeni, nincs ESP, csak mechanikusan önzáró difi. Minden a vezetésről szól, a motyómat csak a lábtérbe tudom lepasszolni, amikor cserélünk az értékesítővel. A fék, a futómű rendben, a motor nem füstöl, és végre átélhetem azt az érzést, ahogy hét és kilencezer közötti fordulaton az S2000 motorja túllép a normalitáson.

Nem BMW, Alpina

1344 darab készült a B10-es sportlimuzinból

1344 darab készült a B10-es sportlimuzinból

1344 darab készült a B10-es sportlimuzinból


Szintén ötmillióra tartanak egy Alpina B10-est, amiről illik tudni, hogy nem BMW.  Az eredetileg olaszországi autót a kereskedő hozta be egy barátjának három éve. Az illető városban járt a B10-zel, autópályán inkább a B12-es Alpinával ment, mert “ez is megy 300-at, de idegesebb a nagyobbnál.”

Nemrég a tulaj autót váltott és az Alpinát beadta Attihoz az Üllői úti telepre. Nincs túl sok érdeklődő rá, bikázni kell, hogy beinduljon. “Megmondom a frankót, hét gömb alatt ilyet nem hozol be, de hatért már az új kasztnisat is megkapod kis motorral. Erre meg azt hiszi a prosztó, hogy egy kétmilliós öreg ötös” – magyarázza az autóvásárlás pszichológiáját a kereskedő.

Megette az M5-öt

Aki prosztó, azt hiszi, ez egy kétmilliós régi 5-ös

Aki prosztó, azt hiszi, ez egy kétmilliós régi 5-ös

A prosztók azt hiszik, ez egy kétmilliós 5-ös 5-ös5-ös


Aztán jönnek a sztorik: “Autópályán megettük vele a 400 lóerős M5-öt, meg odavertünk egy Cayenne Turbót. Na, az nagyon nem értette, hogy egy régi szar ötös mitől nyomja le.” Engem pont az vonz benne, hogy az autóbuzikon kívül nem tudják róla, mi rejlik benne.

Ahogy a próbaúton elszabadul a 480 Nm és a 347 lóerő, mindhárman lehidalunk. A V8-as hangja már önmagában eladja az autót. Az Alpina B10 annyira feltüzel, hogy kiiktatom tudatomból a sárgán világító motorvisszajelzőt, a csúnya húzást a bal első lökhárítón és a helyből cserés fékek meg a gumik horribilis költségét. A 164 000 kilométer, ami az órában van, reálisnak tűnik 6 évesen, de a szervizkönyv véget ért évekkel ezelőtt.

A várható költségek és a 16 literes átlagfogyasztás ellenére is botrányosan vonzó autó: bivalyerős, elegáns, Alpina-kék, ráadásul kényelmes és a navigációtól a motoros kormányállításig minden van benne. Fájnának a költségei, de egy gyenge pillanatomban elhoznám alkudozás után.


Jaguar kéne

Hasonló lelkesedéssel megyek egy Jaguar XK után is, de egy ötmillió alattit csak később nézhetnék meg, mert a kormányszervo épp ereszti az olajat. Egy 5,6 millióra tartottat kivitt a kereskedésből a tulaj, ezért marad egy kabrió, 6,1 milliós irányáron.

Amerikából ered ez az XK, az oldalfény elárulja

Amerikából ered ez az XK, az oldalfény elárulja

Amerikából ered, az oldalfény elárulja


A lökhárító oldalsó fényein látni, hogy Amerikából beseftelt autó. Nem ígér sok jót, 18 colos gumija nem gyári méretű, a zárt csomagtérfedél mintha nyitva volna. A kereskedő úgy fogalmaz, hogy egy Jaguart speciális igényű emberek vesznek. Nehéz nem kihallani ebből, hogy szerinte csak a hülyék viszik a Jaguart.

Belül nincs lezuttyanva, csak az ülésmozgatás panelje jön ki a fotelből, mihelyst megfogom. Az XK sem úszta meg a Fordtól átvett kapcsolókat, az ablak egy előző Focusban is ugyanilyen gombbal mozgott. Az autó el van barikádozva a telepen, ezért kipróbálni sem lehet, pedig a kompresszoros V8-as izgalmas lenne.

A murvás placcokon árult Jaguarok évek óta nem láttak márkaszervizt, mert a rendes karbantartás drága volna. A legolcsóbb XK kupéba vagy kabrióba csak az szeressen bele, aki bírja az olcsón vett és elhanyagolt luxusautó életben tartásának költségeit.

Lexus IS 200: menő, de ésszerű

3,6 millió az ára, amiből nincs engedmény

3,6 millió az ára, amiből nincs engedmény

3,6 millió az ára, amiből nincs engedmény


Megcélzok egy kevésbé villantós, de vonzó autótípust: a Lexus IS 200-at. A járókelők Kiának is nézhetnék, de aki érti, tudja mennyire kifinomult technika van benne. A hirdetések közül a pesti Mazda-kereskedésben beszámítottnak megyek utána, mert itt egy ígéretes RX-8-at is kínálnak 4,7 millió forintért.

Az ötéves Lexus korrekt állapotú. Olaszországból jött be évekkel ezelőtt, most 116 000 kilométert mutat az órája. A hátulja kapott egy pofont, amit helyreraktak, nem is ez a gond vele, hanem az automata váltó.

A soros hathengeres hangja és a kézi váltó precizitása is lenyűgöző, amiből az egyik elveszik. Vezetés közben kiderül, hogy az autó nincs agyonütve, nem húz félre, a váltója finoman kapcsol. A 3 590 000 forintos fix ár reális érte, de most izgalmasabb autóra vadászunk.

3 év, 62 000 km és az új ára felét sem éri

3 év, 62 000 km és az új ára felét sem éri

3 év, 62 000 km és az új ára felét sem éri


Egy mutatós Mazda RX-8

Ha vevő volnék, a 4,7 milliós RX-8 vételárát kicsit lejjebb tudnám faragni. Alig futott többet 60 000-nél, vezetett szervizkönyves, szinte újnak néz ki háromévesen. Mivel a 231 lóerős verzió, ezért ennek hatfokozatú a váltója, ami mérsékli kicsit a szénné forgatható Wankel-motor étvágyát.

Meglep, hogy a keretösszegből ennyire friss sportautót találni, de az értékesítő szerint az RX-8 is divatautó volt. Mindenki a legelsőt akarta belőle, 4-5 festett hajú idősebb papa vett is tőlük pirosban a fiatal szőke bige mellé. Aztán elmúlt a varázsa, legalábbis az új autók között.

Melyiket venném meg?

XKR: féltávon a Yaris és a Cayenne között

XKR: féltávon a Yaris és a Cayenne között

XKR: féltávon a Yaris és a Cayenne között


Nálam a Jaguar XK8 esik ki elsőnek. Ötmillió környékén csak lepukkantakat kapni, én viszont nem szívni, hanem autózni szeretnék. A legkevesebb kiadást a három japán okozná. Az IS egyben van, egy alap Kia Cee’d áráért jó vétel, de automata váltóval nem olyan nagy szám. Az áránál többet ad és mutat, de mégsem.

Az RX-8 igazi különlegesség, ráadásul a legfrissebb autó és szervizköltsége sem vészes, csak olajat és benzint zabál rendesen. Szürkében nem az igazi, de dobogós: villantós, jó vezetni és kiszámítható vele az élet.

A Honda S2000 és az Alpina B10 4,6 V8 volt messze a legnagyobb élmény, de ezen és irányárukon túl semmi másban nem hasonlíthatók össze. Egyiknél sem olyan magas az élmény/praktikum/megbízhatóság-hányad, mint a Mazdában, de holtversenyben így is megosztott első hely a világ egyik legjobb sportautójának és sportlimuzinjának.