A “Hülye vagy, te ostoba”-boltban élőben is szemügyre vettem a G25-öt, majd koppantam egyet, amikor az árára pillantottam. A cikk végéig megpróbálom bebizonyítani, hogy megéri az 50 ezer forint körüli összeget, remélem az asszonynak is megesik majd rajtam a szíve.

Nagyjából két hétig, újra gyerek voltam

A számítógépet játékra találták ki

A számítógépet játékra találták ki


Az importőr az első megkeresésre készségesen tálalta a tesztterméket, én pedig hónaljig gipszelt kezem ellenére sem haboztam, hogy a kipróbálást azonnali hatállyal megkezdjem. Csak a bal kezemről volt szó, kit érdekel az a váltásnál? Van otthon egy másik kormányom, de az nem jó, már ócska. Sajnos a rajongás az ilyen kütyük iránt sokak életét meghatározza. Persze nem csak a játékvezérlőkre kell gondolni, minden technikai újdonság alattomosan belemászik az ember fejébe. DVD, fényképezőgépek, mobiltelefonok, számítógép alkatrészek, GPS -navigációk… Mindennek csak a pénz szab határt, a józan ész már kevésbé.

Nekem most éppen ez az agymenésem. A menő szimulátorosok már rég nem billentyűzettel nyomják a játékokat, persze nem a Need For Speed féle utcán száguldozósra kell gondolni, arra elegendőek a nyilacskák. Egymást érik az egyre élethűbb szimulátorok. A fanatikusok online bajnokságokba szerveződve, egymás ellen küzdenek hétről hétre. Én a GTR2, és a Race – The WTCC Game játékokkal próbáltam a cuccot. Utóbbit egyébként kétezerért vettem és

Jocó keményen nyomja

Jocó keményen nyomja


ez roppant jó vételnek bizonyult. A témában jártasabb barátom az rFactort, valamint a Live For Speed játékokat nevezte még meg, amik alkalmasak az otthoni versenyzésre. Különös, hogy ezek nem annyira népszerűek mint a tuningos, utcán repesztős, úgynevezett arcade játékok, pedig az igazi versenyzéshez sokkal több közük van.

Itt bizony nem fogunk értelmes köridőket autózni, amíg az autót be nem állítjuk szakszerűen, és nem megyünk vagy 30 kört egy-egy pályán az ideális íveket kutatva. Rengeteg gyakorlás szükséges tehát és fel kell készülni az Esc/restart funkciók sűrű alkalmazására is.

Ott kezdődődik igazából az agymenés, hogy a kormány megvétele még nem állítja meg a kiadásokat. A játékoknak egyre nagyobb a gépigényük, új videokártyára és több memóriára van szükség. A boltban aztán leforráznak, hogy a Windows Vista miatt úgyis új gépet kéne vennem, ha két éves gépem van. Az már ócska, dobjam ki. Na hagyjál már, akkor inkább játszom 640×480-as felbontással, csökkentett módban.

Jocó így nyomja otthon:


A kormányról

Semmi politizálás, ennek a kormánynak nincs köze Feriékhez. A kicsinek nem nevezhető, sokat megjárt dobozból előhalásztam a darabkákat. Nem volt veszélyes az összeszerelés, minden pöcöknek megvan a párja. Talán annyi a szokatlan, hogy ettől aztán elfelejthetjük a hagyományos számítógép-kezelést, gépelni, egérrel kattogtatni nehéz lesz,

Tiszta, mint a versenyautókban

Tisztára olyan mint a versenyautókban


ha fent hagyjuk. A hátsó burkolat és a rögzítőelemek műanyagból vannak, amitől egy kicsit béna, lötyögős felszerelés előtt, de a kormányt rögzítve már teljesen elhűlve pislogtam. Elképesztően masszív és félelmetesen jól lehet vele a sikánokban a rázókövön áttolni az autót. A bőr varrás és a fém belső keret mellett, a 900 fokos (két és fél fordulat) kormány, a kuplung és a H-váltó mind azt mutatják, hogy itt valamit nagyon komolyan gondoltak a fejlesztők.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy gyorsabban nem fogjuk tudni teljesíteni a köröket, ha kuplungolunk és a váltóval kapcsoljuk a sebességeket. Itt igazából a vezetési élményről van szó, ami mostantól 100%-os. Még egy apró észrevétel a kormány rögzítésével kapcsolatban. Bizony az asztalból ki tud harapni darabkákat, ha nem annyira jó minőségű fából készült, vagy a széle nincs jól megragasztva. Hát ez van, majd veszünk abból is újat.

A pedálsor

Itt biztosan stabil lesz

Itt biztosan stabil lesz


Az erőhatások itt is közelítik a valósághű érzetet. A fék a legkeményebb, a kuplung egy fokkal lágyabb. A pedálok fémből vannak, így szerintem butaság zokniban nyomni. Azt mondjuk nem javasolnám senkinek, hogy cipőben üljön le játszani, mert az mégiscsak fura. Valami erősebb pacsker megteszi. A tökéletes tapadásért is mindent megtettek, szőnyegen például meg sem fog moccanni, de a gurulós szék a konyhakővel nem ideális a számunkra.

A váltó

Az 1, 2, 3, 4, 5, 6 kapcsolgatása H-módszerrel nekem személy szerint nem annyira nagy élmény. Könnyű melléváltani, mert kis úton jár a váltó. A szekvenciális pakolhatóság már sokkal inkább tetszett. Ez ugyan nem számít újításnak, korábban már volt rá példa, de még mindig ez jött be legjobban. A belsőkamerás felvételeken is mindig ezt élvezem a legjobban.

Szimulátorból a versenyautóba
2005-ben történt meg az az eset, hogy egy ügyes kezű szombathelyi fiatalember péppé verte az egész online szimulátoros mezőnyt. Szerencsére az egyik hazai pályaautó-sorozat csapatának a vezetője is a vert mezőny tagja volt, akiben felmerült, hogy a fiú igazi autóval is bizonyíthatna. A bizonyítás annyira jól sikerült Kiss Norbertnek, hogy a PROEX-csapat tagjaként előbb az Astra -kupa mezőnyében ért el sikereket, majd a Clio-kupában verte el a kétszeres bajnok Wéber Gábort. Az ebben az évben depütált SEAT Leon-márkakupa nyitóversenyein sem bízta a véletlenre a dolgot, rögtön kettős győzelemmel nyitott, nehogy a végén legyen szoros.