Szinte senkinek nem tetszik, mégis jobb, mint a zajos traktor

Szinte senkinek nem tetszik, mégis jobb, mint a zajos traktor

Szinte senkinek nem tetszik, mégis jobb, mint a zajos traktor


Ha már az elkövetkezendő napokon mindenféleképpen illik temetőbe menni, megpróbáltuk összekötni a látogatást némi munkával. Szétnéztünk, milyen járművekkel indulhatunk az utolsó útra.

Amint sikerült átverekedni a fejhangon “koszorút ezerért, krizantémot öccázért” szöveget kiáltók és a mécsesmaffiák szekértáborán, majd a főkapun is, a garázsok felé tartva rögtön egy klasszikussal találtuk szembe magunkat. Féltérdre ereszkedve, lapos gumikkal, kissé hiányosan, de meglepően jó színben egy Skoda busz áll az épület mellett. Ezt a változatot bő húsz esztendőn keresztül használták, utoljára a kilencvenes évek közepén volt szolgálatban. Most arra vár, hogy végre múzeumba szállítsák és ott pihenje ki a több évtizedes fárasztó munkát.

Temetőjárat 3


Ezeket, és más különleges kivitelű Skodákat, – mint például a menőautóknak szánt darabokat – állítólag az év végén gyártották a csehszlovák üzemekben, miután október környékén leálltak a “hagyományos” kivitelek összeszerelésével. A tíz évvel ezelőtti végső búcsújuk főként a sok panasz miatt vált elkerülhetetlenné. A zaj és a kipufogógázok keserítették tovább az autó után ballagók amúgy sem felhőtlen hangulatát. Helyüket modernebb, illetve elektromos-hajtású járművek vették át.

Háromféle komfortfokozat

Temetőjárat 4


Attól függően, hogy mennyi pénzt szánnak a hozzátartozók az utolsó autós kalandra, háromféle kategóriából lehet kiválasztani a legmegfelelőbbet. A legolcsóbb megoldást a magyar gyártmányú Puli kínálja, majd egy osztállyal feljebb érkezik a Fiat Scudóból itthon berendezett jármű, míg a csúcskategóriát a Mercedesből épített változatok jelentik. Utóbbiak több temetőt is ellátnak, alkalmanként vidéki helyszínekre is bérbe adják a legpuccosabb Merciket.

Érdekes, hogy halottaskocsinak nem a temetőben látható járműveket nevezik, hanem azokat, amelyekkel a kórházba, vagy lakáshoz mennek az elhunytért. A temetéskor használt egyszerűbb autókat szertartáskocsinak hívják, az igényesebb darabokat pedig pompakocsinak illik nevezni.

Színes szertartáskocsik

Temetőjárat 5


Bár elsőre mindenkinek fekete autó ugrik be, ha temetési menetről van szó, szín szempontjából mégis van választási lehetőség. A fekete mellett ezüst, és sötétkék járművek is vannak az autóparkban, így mindenki megtalálhatja a neki tetsző konzervatívabb, vagy esetleg a kevésbé lehangoló színváltozatot.

Kutyafalka a sírok között

Pulikkal meglehetősen jól állnak a temetők, hiszen 33 darab teljesít náluk szolgálatot. A magyar gyártmányú járgányokat a hódmezővásárhelyi gyárral közösen fejlesztették ki, az alapból kétszemélyes kiskocsiból. A zártszelvényekből készülő alvázkeretre üvegszálas műanyag felépítmény kerül. A fék, kormánymű, az ajtózár szerkezete, valamint a lámpatestek pedig különféle, főként a volt keleti-blokk által készített modellről lehetnek ismerősek. Így Trabant, Skoda, Polski, és Zuk elemeket is felismerhet a figyelmes szemlélő.

Következő oldalon jönnek a tarifák, feltűnik a szépség és a szörnyeteg és írunk a temetői büntetésmunkáról is.


Hangtalan hajtásáról 7,4 kW-os villanymotor gondoskodik, amit eredetileg tíz darab 6 V-os 240 amperórás Perion akksi táplált, majd a gyár megszűnése után átálltak a 12V-os Varta akkumulátorok használatára, amiket napi 2-3 temetés mellett nagyjából kétévente kell lecserélni. A kisautó töltése egyszerű, csupán az autó elejében megbúvó elektromos csatlakozót kell a konnektorba dugni.

Szervizelésébe olyannyira belejöttek az itt dolgozó szakemberek, hogy a még üzemelő kórházi, illetve magántulajdonú járművek javítását is itt végzik. Alkatrészekből nincs hiány, a szervizben az évek során megtanulták, miket kell raktáron tartani.

Mentőautó alapokból

Temetőjárat 6


A következő kategória képviselője a Fiat Scudóból készült jármű. Ez már nem annyira ijesztő látvány, mint egy Puli. Eredetileg mentőautónak készültek, a gyárból kikerülő üres hátsó résszel érkező kocsit itthon látták el a koporsószállításhoz szükséges extra felszerelésekkel. Itt már minőségi anyagokat is látni, feltűnik a bársonyborítás és a rozsdamentes acél is. Sajnos ezt a modellt az olaszok nem tudták automatikus váltóval szállítani, így maradt a temetői körülmények között kényelmetlen manuális megoldás.

A legszebb és a legcsúnyább

Temetőjárat 7


A legutolsó autós úthoz talán a legstílusosabb választás a Farkasréti temetőben talált fekete Mercedes lehet. Igaz, hogy nem ez a legújabb, nem is elektromos hajtású, de messze ez a legelegánsabb, bár ez az utasoknak már valószínűleg nem sokat jelent. Hasonlóan a modernebb márkatársaihoz ez is automatikus váltót kapott, így könnyen lehet vele lépésben haladni a menet előtt.

Találkoztunk azonban szörnyű teremtményekkel is, ilyen a szintén magyar gyártmányú, golfkocsikat idéző jószág is. Ezekkel leggyakrabban a Margit szigeten találkozni, ahol fagylaltoskocsiként használják, de sétakocsikázáshoz bérelni is lehet őket.

Temetőjárat 8


Sajnos a gyár a temetők igényei miatt nem volt hajlandó változtatni a miniautó szörnyen ostoba első kialakításán. Így annak ellenére, hogy műszakilag remek lenne temetői munkára, a hozzátartozók heves tiltakozása miatt mégsem használják temetéseknél. Helyette büntetésből szemétszedésre, mindenféle lim-lom szállítására használják a platóval felszerelt járművet, amire remekül bevált. Jóval csendesebb, mint a korábban használt traktorok, így kevésbé zavarják a temetőlátogatókat.

Tarifák

A legolcsóbb Pulis szállítás 6000 forintba kerül, a Fiat Scudo bérleti díja pedig alkalmanként 10 000 forint. Ha figyelembe vesszük, hogy egy temetés menyibe kerül, akkor a legdrágább, Mercedes-es megoldásért elkért 16 000 forintos összeg sem tűnik annyira rémisztőnek.