Átverés a fogyasztással 1

Átverés a fogyasztással


Amit a prospektus ígér

Autóvásárlások múlhatnak a szabványos gyári fogyasztási adaton, mert ez a legkézenfekvőbb összehasonlító érték a különböző autók gazdaságosságára. A szabvány egzakt, a mérés hitelesített padon történik, az eredmény legtöbbször mégis fals, legalábbis normál autósként és a benzinkút felől nézve.

Akkor van baj, ha az autó nyomokban sem annyit fogyaszt, mint a katalógus ígéri. Mi állandóan így járunk a tesztautókkal, de erre rá lehet vágni, hogy mit reklamálunk, biztos nyomjuk a gázt.

Pedig nem mindig, és a motorok ilyenkor is többet fogadnak magukba az ígértnél. Budapesten eddig egyetlen tesztautó sem igazolta a városi adat realitását, kivéve a Dacia Logant és a 3,2 literes Alfa Spidert. Utóbbira 19,9 litert adott meg a gyár és ennyi tényleg elég is lehet, ha nem sietünk, ellentétben a teszttel.

Országúton több, városban még inkább

Lakott területen kívül sem járunk jobban. A BMW például egy elég vicces 6,6 litert ad meg a 130i-re, aminek az életben a duplája is elfogyott, mikor nyomtuk neki.

De mi van akkor, ha direkt spórolunk? A Focus TDCI-ben kiderült, hogy 100 km/óra túl merész sebesség a gyári adat reprodukálására, a 4,0 helyett csak 4,3 literre sikerült lemenni.

A cél: 3,9L/100 km

És itt megfogant a kihívás: olyan lassan menni, hogy kijöjjön az ígért érték. A kísérleti nyúl a smart forfour 1.5 cdi, a megcélzott tempó 85 km/h, a tesztút Balatonfüredről Budapestre vezetett. A mérést a fedélzeti számítógép végezte, a forfourral megtett jó 20 000 kilométer alatt láttuk, hogy pontos.

Sokat zabál: pereljünk vagy ne?

Ha autónk lényegesen falánkabb a gyár által ígértnél, akkor bírósághoz fordulhatunk. Itt azonban szügyig merülünk egy ingoványos bizonyítási eljárásba, mert a fogyasztás függ az autó állapotától, az időjárási körülményektől, a közlekedési viszonyoktól és legnagyobb részben a vezetőtől. A bizonyítás nehézsége miatt minimális az esély a pernyerésre, elutasítás esetén az ügyvédi díjtól függően mondjuk 100-200 000 forintos perköltséget is fizethetünk. Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársa elmondta, hogy 5-10 azonos ügyben érkező kifogást követően a hivatal megfontolja közérdekű kereset benyújtását, de túlfogyasztás miatt erre még nem került sor. A károsultak és a ténylegesen reklamálók száma közötti különbség miatt 10 panaszossal is felmerül az autóvásárlók megtévesztése, ami a közérdekű keresetet indokolja.

Légkondicionálás fel sem merült, a ventilátort is kikapcsoltam, ezen is múlhatnak centiliterek. Az egyetlen benzinpazarló megoldás a tompított fényszóró volt, és a zene is kellett, hogy ne váljak zombivá a tempótlan csendben.

Mivel itt nem fogyasztási verseny futott, a tükröt nem hajtottam be és cipőben nyomtam a gázt. Mezítláb állítólag sokkal finomabban adagolható a lendület, ezt egy ki fogyaszt kevesebbet verseny dobogósától olvastam.

3,9 l/100 km: összejön vagy sem? És vajon a gyáriak hogyan csinálják? A titkok nyitja a következő oldalon!


Rosszul indul: 5,4 liter

Induláskor rögtön emelkedő jön, Veszprém felé kaptatva felugrik a fogyasztás 5,4 literre. Sík terepre érve szépülni kezdenek a számok. Most a fogyasztás a lényeg, észre sem veszem ahogy elhúz egy kombi Favorit, tetején biciklikkel.

Huss, mint a madár repülnek tova a nem túl kanos autók. Részemről az első előzésre majdnem Várpalotáig kell várni, egy lakókocsit vontató csotrogány marad le mögöttem.

Kevély ábrázattal ülöm meg a diadalt, majd visszaszorulok a külső sávba, amit a kamionok jól megtiportak. Az autó úgy ráz, hogy normál esetben inkább gyorsabban mennék belül.

Tempomat híján egy ennyire robbanékony (95 LE, 210 Nm) autóban nehéz egyenletesen lassan menni. Gyakorlatilag kevesebb energiába került a vezetés, mint a hajcsattszerű mutatók stírölése.

Le 4 liter alá

Sokan elég furcsán vezetnek, a kanyarokat 70-nel veszik, egyenesben meg nyomják a gázt. Ezzel pont ugyanannyival mennek, mint én, csak kölcsönösen idegesítjük egymást az előzgetésekkel. Az útépítések miatti korlátozások direkt jól jönnek, legalább addig se tartom fel a sietőket.

Csór előtt 4,0 liter jelenik meg a kijelzőn, nemsokára pedig az áhított 3,9 liter/100 km mosolyog rám, a gyári adat. Ez nem lett se több, se kevesebb Budapestig, a 90-et nem túllépve végül sikerült beállítani a szabványos fogyasztást. Ehhez csupán egy nyáron légkondi nélkül, felhúzott ablakkal, egyedül, lassan és nagyon takarékosan autózó ember kellett. Reális, nem?

Így mérnek a nagyok:

A régebben város-90-120 km/órás adatokból megadott gyári fogyasztási értéket leváltotta az Európai Gazdasági Közösség 80/1268-as irányelve szerinti mérési módszer. A cserével reálisabbá váltak a fogyasztási értékek. A mérés során az alapkivitelű autó saját tömegét veszik alapul, amit a többletfelszerelések növelhetnek. A nem egészen 20 percig tartó mérési ciklust nem üzemmeleg motorral indítják. Először 780 másodpercig a városi, majd a 400 másodperces szimulációban a lakott területen kívüli fogyasztást mérik, maximálisan 120 km/órás sebességgel. A ciklusban nincs emelkedő és nem megy a klímaberendezés.