Ha egy gyereket megkérdezünk, mi szeretne lenni ha felnő, jó eséllyel hallhatjuk a teherautó-söfőr választ és a homokozóban is gyakran látni mixerkocsival játszó kisfiúkat. Egyeseknél ez az őrület tovább megmarad, így nagy örömmel vettem részt a Scania 8X6-os, illetve 8X4-es teherautóinak rövid menetpróbáján.

Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel

Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel

Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel

Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 25
Meg kell szokni az autó fordulókörét, utána már könnyen állunk be szűk helyekre is
40 tonnával hegynek fel, ez az igazi önbizalomnövelő tréning
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 28
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 29
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 30
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 31
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 32
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 33
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 34
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 35
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 36
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 37
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 38
undefined
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 40
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 41
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 42
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 43
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 44
Fotó megosztása:
Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 45


Már a helyszín is ígéretes volt, a Veszprém melletti katonai gyakorlótéren vártak minket a nagyvasak. Gyermeki mosollyal arcomon másztam fel a kabinba, amely 6×6-os Ural-on, DAC-on szocializálódott lelkemnek kellemes csalódás volt.

Az üléspozíció és a kormány megszámlálhatatlan módon mozgatható, kevés felsőkategóriás személyautóban szabhatjuk ennyire saját ízlésünkre a vezetőülés beállításait.

Változtatható az ülésmagasság, rugózás, háttámla, az egész ülés dőlésszöge. Szintén minden irányban elmozdítható a kormány, aminek beállítását sűrített levegő segíti.Természetesen nem hiányzik a kabinból a légkondicionáló berendezés sem és a kormányon megtaláljuk a tempomat nyomógombjait is. Rengeteg tárolóhely, rekesz van a vezetőülés környékén, mögötte pedig lehajtható ágyon pihenhet meg a munkában megfáradt sofőr.

Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 46


Egyik legnagyobb élményt mégis a 420 lóerős motor elindítása jelentette, aminek 2100 Nm-es nyomatéka is tiszteletet parancsoló. Gyors ismerkedés a nyomógombos felezővel, sorváltóval és már mehetünk is. Már az indulás sem könnyű, hiszen 40 tonnát kell megmozdítani a motornak. A fordulatszámot 1500 és 2000 között tartva azonban gyönyörűen húz a turbós gép. Természetesen nem hasonlítható személyautós gyorsuláshoz, de mégis döbbenetes érzés ekkora tömeggel az ember háta mögött. Az erő velem van!

Döngetés terepen, 18 köbméter sóderrel 47


Amikor már belejön az emberfia az irányításba, akkor jöhetnek a terepi nehézségek. Az izgalmas pályán fák között, emelkedőkön, kőbányában, illetve meredek lejtőn is kipróbáltuk mit tudnak a teherautók.

Hála a gombnyomással kapcsolható hossz- és kereszt-differenciálzáraknak, valamint a több tonnányi sódernek sehol sem kellett attól félni, hogy esetleg elkapar a jármű, pedig voltak olyan helyzetek is, mikor az első két kerék le sem ért a földre.

Személyautókhoz szokott sofőrnek szintén megrázó, amikor lejtőn kell lelassítani ekkora monstrumot. Óvatos fékkezelés, és lassú menet nagyban megkönnyíti a dolgot, hiszen ha ekkora tömeg megindul a lejtőn, azt már nem állítja meg semmi. Éppen ezért, egyszer érdemes lenne mindenkinek kipróbálni egy ilyen gépet, hogy átérezze milyen gondolatok suhannak át egy megrakott teherautó sofőrének agyán, mikor elévágva beleállnak a fékbe.