Hóban, ezerrel


Már évtizedekkel a motoros szánok megjelenése előtt is készült hómobil a Ford T Model-ből. Az első népautóból utólagos készletek megvásárlásával lehetett lánctalpas, sítalpakon csúszó járművet eszkábálni.

Az első igazi motoros szánt valószínűleg Joseph-Armand Bombardier-re vezethetjük vissza, aki 1937-ben szabadalmaztatta ötletét.

Sarkkutatók és a zord északon élők társából a motoros szán sporteszközzé avanzsált az évtizedek során. Akiknek nem elég a kószálás végtelen hómezőkön, gondosan kialakított utakon, többféle módon kiélhetik szenvedélyüket.

Fontos verseny a Snow King nevű hegyre való feljutás az amerikai Wyomingban. Az út végén közel 45 fokos, azaz majdnem 100 százalékos emelkedővel kell megküzdeniük az indulóknak. Aki itt visszacsúszik, sokkal lejjebb találja magát néhány pillanat múlva.

1993-ban az ESPN nevű médiabirodalom egyik vezetője versenyt kívánt szervezni az extrém sportokat űzőknek. Az első viadalt két év előkészületet követően 1995-ben tartották, nagy sikert aratva.

A következő évben Extreme Games helyett már X Games néven írták ki a rendezők a bajnokságot. Az első téli versenyt 1997 elején rendezték Kaliforniában a Nagy Medve tónál.

Ekkor többek között jégfal-mászásban, snowboardozásban és kerékpározásban versengtek egymással a nagyon bátrak. A Winter X Games sportágai közé azóta belépett a hómobilozás és az extrém sízés több ága.

A motoros szánokkal nem rámpákon adnak elő akrobatikus mutatványokat, hanem egy nehezen teljesíthető útvonalon kell minél gyorsabban célba érni.

Négy nagy gyártó foglalkozik motoros szán gyártással. Forgalma alapján a Bombardier a legnagyobb. A Bombardier a repülőgépiparban és vasútijármű-gyártásban is érdekelt, ez a cég szállította a kontinentális Európát Nagy-Britanniával összekötő Csalagútban közlekedő szerelvényeket.

A tradicionális gyártó B12 típusát 1945-től egészen 1982-ig gyártották. A szán a postai kézbesítők, teherszállítók és mentőcsapatok társaként állt helyt. 1959 óta a Bombardier a Ski-Doo hómobilokkal van jelen a piacon.

A legkisebb a gyermekeknek szóló, 120 köbcentis motorú Mini Z. A legsportosabb Ski-Doo szánok az MX Z sorozatba tartoznak. Ugyanennél a cégnél Sea-Doo néven jet-ski is készül.

Több mint 40 féle motoros szánnal rögtönzött felmérésünk szerint a Polaris Industries nyújtja a legszélesebb választékot. Az RMK jelű modelleket mély hóra ajánlják, a 2004-es Pro X sorozat gépei különlegesen sportosak.

Kényelmes, egy és kétszemélyes gépeket is gyárt a Polaris, ezek Touring és Classic néven futnak, a nyugodt habitusú emberek minőségi túragépeiként. A Polaris pont ötven éve gyártotta első motoros szánját.

Népszerűek az Arctic Cat szánok is. Sportos modellként töbek között a 900 EFI Sno Pro szerepel a programban. A legerősebb Arctic Cat szánok teljesítménye 140 lóerő magasságában mozog, ami 200 km/óra körüli sebességre teszi képessé őket.

A kilométerórát igény szerint digitális, vagy analóg változatban nézhetjük, mivel gombnyomással kiválasztható a kétféle kijelzési mód. Az Arctic Cat turbómotoros hómobilt is piacra dobott, amit a teljesítményre éhes vásárlók nagyon jól fogadtak.

1968-ban szállt be a versenybe a motoros szánok között a Yamaha. Nemrég nagy dobás volt a japán gyár részéről az RX1 nevű szán piacra dobása, amely hengerenként ötszelepes motorjával és nevével a 180 lóerős Yamaha YZF R1 sport motorkerékpárt idézi. A design is a sportmotorok agresszivitásával vetekedik.

Hazánkban, még ha korlátozott választékban is, de lehet új Yamaha motoros szánokat kapni. A VK 540-es áll a kínálat alján 2,5 millió forintos bruttó árral. Nagy szélvédője, kényelmes üléshelyzete és egyszerűbb kivitele miatt munkaeszköznek ez a megfelelő. Egy túragép is kapható raktárról, a Venture 700 3,5 millió forintba kerül.

Nagyon fontos az ergonómia a túraszánok esetében. A fejlesztésekkel egyre természetesebb testtartásban ülhet a vezető a nyeregben. Lényeges az is, hogy a kormányzott sítalpakkal felkavart hó ne érje a vezető lábát.


A finomítások például az üléshabok anyagára is kiterjednek, vagy az aerodinamikára. A szélvédők fejlesztésével jobban megvédhető a jeges széltől a vezető és a mögötte ülő. Mivel a szánok súlya több száz kiló, tolatni is lehet velük, ami megkönnyíti a lejövetelt a trélerről, a megfordulást benzinkutaknál.

Más-más jármű ideális kiépített utakra és egészen mély hóra, porhóba. Rossz érzés, ha át kell szállni a 10 000 dollárért megvett gépről egy szűz hóban is elboldogulóra, ezért a fejlesztők célja a megfelelő összhang minden talajon.

Általában motorkerékpár erőforrásokkal működnek a szánok, amely motor lehet két- és négyütemű is. A hómobilokat is lehet tuningolni, például a rugózást és a lengéscsillapítást, de csökkenthető a súly is, mondjuk az ülés könnyítésével.

Elterjedt fogás a sportkipufogó beépítése, ami erős ellenérzést válthat ki. A motorizáció őskora óta vannak, akik azt hiszik, a nagyobb zaj automatikusan nagyobb teljesítményt is jelent. Egy jó sportkipufogóval tényleg gyarapodnak a lóerők, de a minőségi sportkipufogók megfelelnek a zajelőírásoknak.

Sokak szerint a hangos, esetenként felelőtlenül gyorsan vezetett és környezetszennyező motoros szánoknak semmi keresnivalójuk a természetben. A motorbőgés miatt gyakori az összeütközés a környezetvédők, a sífutók, kirándulók és a motoros szánozók között.

Valószínűleg sok támadás éri a szánosokat, mivel Amerikában képesek voltak megmérni, hogy egy ember 10-szer, egy lovas 16-szor nagyobb nyomást gyakorol a talajra, mint egy hómobil. Utóbbiak így kevésbé károsítják a növényzetet, mondják.

Szintén a tengerentúlon több éves vizsgálatokban mérik a motoros szánozók vadállatokra, például szarvasokra és üregi nyulakra gyakorolt hatását. Az eredményeket aztán a környezetvédők és a hómobilozás szerelmesei eltérően értelmezik. Állítólag az állatok nem a mozgó motoros szántól félnek, hanem az embertől, aki rajta ül.

Büszke sasként jó száguldani a motoros szánokkal, de a hómobilon ülőnek vannak ellenségei. Ilyenek mondjuk a hó alatt megbújó fatönkök, hóval takart sziklák, mélyre belógó ágak. Előre kialakított utakon nincsenek alattomos akadályok, aki viszont toronyiránt beszánt az erdőbe hadd lobogjon a hajunk alapon, azt kellemetlen meglepetés érheti.

Nagyon sok párhuzam van az autós közlekedés és a motoros szánok vezetése között. Észak-Amerikában, hol máshol, évente nemzetközi hómobil biztonsági hetet szerveznek.

Oktatással próbálják tudatosítani a veszélyhelyzeteket, például a jég vastagságát illetően, ha tavon, folyón kel át a csapat, vagy az időjárásban beálló változásokat. Ugyanúgy érvényes az “Ön dönt, iszik, vagy vezet!” szlogen.

Más tekintetben a hómobilozók a nyeregben didergő motorosokkal vannak sorsközösségben. Nagyon hasonló kiegészítőkkel védik magukat a metsző szél ellen. A szánok legtöbbje rendelkezik markolatfűtéssel, meleg levegőt fújnak az utasok lábára is. Kapható fűthető sisakplexi is párásodás ellen.

Motoros szánkózáshoz nem elég a jégeralsó és a gyapjú zokni, nyakvédők, vállig érő símaszkok, szemüvegek, kantáros nadrágok, kesztyűk, sisakok, csizmák teszik kényelmesebbé a hosszú túrákat a hómobilon.

Ezek nem kis részben divatcikkek, egy eltérő fényezésű modell megvásárlásakor sokan új kellékekről is gondoskodnak, a harmónia végett.

Persze meg van a maga közönsége a meztelen motoros szánkázásnak is. Nyilván nem kevés műfaji nehézséggel jár, ha valaki egy téli sportot pucéran akar űzni, de hóolvadás idején, napsütéses órákban ők is hódolhatnak szenvedélyüknek.

Egy jobb évben 260 000 hómobil is gazdára talál a világon, a 2003-as 190 000 darab nem számít jónak. Ebből nem egészen 20 000 kelt el Észak-Európában a snowmobile.org adatai szerint. Európán belül csak a skandináv országokban népszerű ez az eszköz, ahol 345 000 bejegyzett motoros szánt használnak.

Azt hallottuk, hogy Magyarországon évente átlagosan 3-5 szán kel el hivatalos forrásból, de szürkeimportban is beérkezik néhány. A rövid szezon miatt a gépek élettartama igen hosszú, általában csak az aszfalton vagy köves úton gyorsan elszakadó hernyótalpat kell pótolni.

Legtöbben munkájukhoz vesznek motoros szánt, például mobilszolgáltatók adókarbantartáshoz és vadászok vadetetéshez. Közúton a rendszám nélküli masinákat tilos használni.

Külföldön a turizmus fontos ága a motoros szánozás. A Hómobil Egyesületek Amerikai Tanácsa szerint a motoros szánozók évente csak Észak-Amerikában 9 milliárd dollárt (1693 milliárd forint) költenek erre az időtöltésre, amiben a járművek, kiegészítők forgalma mellett a vendégéjszakák is benne vannak.