Porsche World Roadshow: Az álom 1

Porsche World Roadshow: Az álom

Általában a legtöbb férfi az autók közül a különlegességeket, a legeket kedveli. Többnyire ez egyet jelent a leggyorsabbal. Autókártyás gyermekkorban én is sokszor álmodoztam arról, hogy egyszer Lamborghinit vagy Porschét vezetek majd. Ez az álom vált valósággá a Porsche hungaroringi rendezvényén.

Nyolc típust hozott el a Porsche a gyártott 3 modell 14 alapváltozata közül. Volt itt 911 Carrera, 4S, Cabrio, Targa, Turbo, GT3, Boxster S, Cayenne S és Cayenne Turbo. (A távol maradók: 911 Carrera 4, Cabrio 4, GT2, GT, Boxster).

Megérkezésünkkor már a parkoló autók látványa sokat ígért. Két sorban álltak a csodálatos erőgépek. Alul a Boxsterek és Carrerák sora, míg felettük egy dombon, mintegy őrködve, a Cayennek figyeltek. Szinte mindegyik autó hordozott valami különlegességet. Nem az autókiállításokról, illetve gyári fotókról ismert szériaautókat hozta el a Porsche. Egyedi felnik, különleges kivitelű bőrborítások, egyedi spoilerek tették még izgalmasabbá az amúgy sem unalmas autókat.

Azt hinné az ember, egy valódi sportkocsi nem mutathat szépen fehér színben. Erre cáfolt rá a jelenlévő Carrera 4S. Természetesen a Turbótól kölcsönvett ruhája alapjaiban agresszívvá tette az autót, amit a színre fujt felnik csak tovább fokoztak. Belül olyan elemek fokozták a hangulatot, mint a gyári krómozott bukócső, a GT2-ből származó versenyülések és a hatpontos vörös biztonsági övek.

Ugyanilyen különleges volt a GT3-as öltözetben pompázó “sima” 911 Carrera is. Az első és hátsó lökhárítók és a hatalmas szárny mind azt a látszatot keltették, mintha egy GT3-at látnánk.

Ez a kis ismerkedés kellően megalapozta a jókedvemet egész napra, de a jobb lábamban előtörő bizsergést alig bírtam türtőztetni. Legszívesebben azonnal beugrottam volna a legközelebb álló Carrerába. Erre azonban várnom kellett még, először ugyanis a gyár versenyzői, illetve tesztpilótái a helyes ülés és kormány pozícióról tartottak előadást.

Elsőként egy Porsche Boxster S-t próbálhatunk ki a Mansell kanyar előtti egyenesben kialakított szlalompályán. Ezt az autót sem nevezhetjük éppen hagyományosnak. Sárga felnijei és övei, illetve a bukócsövek mögötti áramvonalas műanyag borítások még testvéreinél is előnyösebb megjelenést biztosítottak neki. Csapatunk résztvevőivel előbb német vezetőnk, Herby tett egy-egy kört, majd jött az ismerkedő bemelegítő kör és két mért futam.

Már alapjáraton is elképesztő a 3,2-es boxermotor hangja, de 3000-es fordulat felett csak az igazi. Mélyről jövő fémes hörgés, fujtatás, minden, ami kell. Mindez persze az ember háta mögül, frenetikus élmény. A műszerfal közepén természetesen a fordulatszámmérő trónol, 9 órától kezdődik és 3-ig tart a 8000-es skála. Eleinte kissé tartottam a Porschétól, amit a Herby melletti utazás még tovább fokozott, ám az autót nagyon egyszerű vezetni. Nyoma sem volt a régi Porschék hírhedt rosszindulatúságának.

Elképesztően stabilnak mutatkozott a középmotoros roadster a szűk egymást követő íveken. Az utasnak rendesen kell kapaszkodnia, mert az egymást váltó bal-jobb oldalterhelések ide-oda dobálják az ülésben. A kormányzás direktsége közel van egy gokartéhoz, szinte magától értetődően követte a 260 lóerős Porsche az általam kigondolt ívet.

A teszt végére már kissé túlmelegedetek az autó gumijai, ami miatt csökkent az autó stabilitása. A kanyarokban előbb az orrát kezdte tolni, majd csak ezután akart megindulni a fara. Ezt azonban csírájában fojtotta el a Porsche Stabilitás-ellenőrző Rendszere, a PSM (Porsche Stability Management).

Fájó szívvel, de tovább mentünk a következő, ugyancsak ígéretes program helyszínére. Itt két Cayennel, a 340 lovas S-sel és a 450 lóerős Turbóval lehetett terepezni. Szinte elképzelhetetlen, hogy lesz olyan elvetemült tulajdonos, aki ilyen helyre megy Porschéjával, ám mi mégis kipróbáltuk, mint bír a terepjáró. Egyelőre elektronikus differenciálzárak teljesítenek szolgálatot az autóban, de jövőre már érkezik a valódi off-road csomag.

A jelenlegi fékekkel működő rendszer megfogja a túlpörgő kereket, és a másik kerékre teszi át a nyomatékot, ha az jobban tapad. Az új rendszer azonban a klasszikus terepjárók mechanikus zárjával működik. Ebben a csomagban benne lesz a stabilizátor rudak oldhatósága is, ami lehetővé teszi, hogy terepen teljesen függetlenül mozogjanak a kerekek. Nem csak a légrugós futómű segítette a terepezést, hanem a hegymeneti és lejtmeneti segédeszközök is.

A lejtmenetvezérlő, eltérően más modellektől, nem egy állandó sebességű haladást engedélyez, hanem figyeli az autó mozgását, és ennek megfelelően, választja meg, hogy éppen 1,2,3 km/órával haladjunk. Erős emelkedőn, ha leveszzük a lábunkat a gázról, a fékek automatikusan fognak, mindaddig, amíg újabb gázadással nem hozzuk mozgásba az autót. A kemény terepen való helytállást is bizonyították az autók, még az sem okoz gondot, ha az átlós kerekek kerülnek gödörbe.

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, A MÁSODIK RÉSZHEZ KATTINTSON IDE