Dízel erősítés a Fabiának - RS és 1,4 TDI menetpróba

Eredetileg Skoda Oldtimereket mentünk próbálni Csehországba -erről hamarosan olvashatnak-, ám meglepetésünkre a rendezvények helyszínei között a Skoda jelenlegi típusaival lehetett közlekedni. A több száz kilométeres utazás során sikerült megismerni a Fabia új csúcsmodelljét az RS-t is.

Első pillanattól látszott, hogy ez az autó más lelkületű, mint a korábban megismert Fabiák. Mélyre húzott orrspoiler, elöl és oldalt több nyílás teszi izgalmassá az új lökhárítót. A hatalmas levegőnyílás sejteti, érdemes a motortérbe is benézni. Ám meglepődhetünk, hiszen az RS jelzésű autót nem benzines, hanem dízel erőforrás mozgatja.

Azért elkeseredni nem kell, hiszen az 1,9 literes PDTDI erőforrás 130 lóerős változata került a kis Skoda orrába. Ami a valódi sportos érzetet generálja az az 1900-as fordulatszámnál fellépő 310 newtonméter. Ezt az erőt hatsebességes kéziváltó közvetíti az első kerekek felé.

Hátul sem maradt érintetlen a Fabia külleme, új lökhárító és kis tetőspoiler gazdagítja az RS megjelenését. Ám az igazi tuningelem a krómozott ovális kipufogóvég, amely mögött egy kétcsöves dob kapott helyet. Az Octavia RS 16 colos felnijeivel megegyező kerekeken gördül, ezekre 205/45 gumikat szereltek. Mögöttük a Skoda versenyszínében pompázó zöld féknyergek feszítenek.

Új az autó futóműve is, keményebb hangolású lengéscsillapítók és új rugók jelentik a változást. Az RS Fabia 15 milliméterrel alacsonyabban van, mint hagyományos társai.
Kellemes benyomást kelt a Fabia utastere is. Háromküllős bőrborítású kormány és váltógomb, egyedi műszerfal, fekete-fehér sportülések, alumínium pedálsor és RS logóval díszített szőnyegek fokozzák a jó kedvünket.

Kíválóan gyorsítja a dízel erőforrás az RS-t, ehhez persze az is kell, hogy a fordulatszámot a 2000-4000-es tartományban tartsuk. Odafigyelve a váltásokra, folyamatosan 1900-as fordulat felett tartva a fordulatszámot, sportosan autózható a csúcs Fabia.

Autópályán elemében van a kis autó, könnyedén gyorsul magasabb sebességről is, ebben segít a 6. fokozat. Az autó végsebessége 204 km/h, míg gyorsulása 9,6 másodperc 0-ról százra. A kanyargós, rövid egyenesekkel tűzdelt útszakaszok sem hozzák zavarba az RS-t, sőt ez az igazi vadászterülete.

Totalcaros kollegával Szekeres W. Stevie-vel nagy élvezettel használtuk ki a futómű adta lehetőségeket a Csehország Prágától délre fekvő dombos részein. Nagyon barátságosan viselte az autó próbáinkat, végig jóindulatú maradt. Jól irányítható az autó, de direktebb kormányzás előnyére válna. Nem így a fék, amely tökéletesen teljesített, jól adagolható, és rendesen megfogja az autót, ha arra kerül a sor. Nem gond a gyors kanyarsebesség sem, a karosszéria nem dől be túlságosan, a vezetőt és utasát pedig rendesen tartják a sportülések.

Másodikként általunk Poloból ismert 1,4 PD TDI erőforrással szerelt Fabia-t próbáltuk ki. A 75 lóerős erőforrás kívülről hallgatva kissé ketyegős, míg az utastérből inkább az 1,2-es háromhengeresre emlékeztet.

Nagyon érezhető az autón a turbó jelenléte, a maximális töltés alatt ugyanis gyengécske a motor. Így 2200-tól indul el a kocsi. Emiatt sűrűn kellet a váltó után nyúlni és folyamatos pörgetést igényelt a motor. Ez persze csak azért, hogy sportosan autózhassunk az 1,4 TDI-vel. Városban maximum harmadikban lehet autózni, de 50-nél akkor is igen alacsony fordulatszám mellett. A váltó rövid utakon gyorsan kapcsolható, a kuplungpedál igen hosszú úton jár.

Ezen az autón sem okoz gondot a gyors megállás, igen jól haraptak a fék, pedig a típuson hátul dob fékek dolgoznak. 130-as tempónál szinte tökéletesen a 3000-es jelzésen pihen a fordulatszámmérő mutatója, így az autó, még innen is jól gyorsul.

Ez az autó természetesen jóval lágyabb futóművel készül, mint az RS, így nem meglepő, hogy kanyarokban jobban bedől. Ám ez nem komoly, az autó kis gumivisítás mellett az orrát tolja ki. Hosszú utakon kényelmesen utazhatunk az autóval, nem zajos, az ülések kényelmesek.

Négy színben vehető meg az RS, fekete, piros, sárga és ezüst. 4 990 000 forintért juthatunk a kis fogyasztású sportos kisautóhoz. Az 1,4-es motorral szerelt Fabia-t még nem árazta be a hazai importőr.