Chevy Corvette C5 - Múlt és jövő között

Közvetlen elődével ellentétben a C5 pályafutása nem indult rázósan Ahogy illik, Detroitban mutatták be az autót, majd megkezdődött az értékesítés. A Corvette ötödik generációja az 1997-es az észak-amerikai autóshow-n debütált.

Egyetlen elemből áll a sportautó váza, ami igen merevvé teszi a kocsit. A C5 a hagyományokhoz hűen megmaradt a műanyag karosszériánál. A karosszérián végigfutó kardánalagút merevíti is az autót. A kupéváltozat kivehető teteje magnéziumból készül, ami roppant drága, de nagyon igényes megoldás.

A szériagyártású autók világában a mostani Corvette-tel jelent meg a Head Up Display. Ez az újdonság jó játék és biztonságosabbá is teszi a vezetést. A rendszer a szélvédőre, a vezető elé vetíti a fontosabb adatokat. Leolvasható például a sebesség, a fordulatszám, vagy az olajnyomás. A Head Up Display előnye, hogy a vezetőnek nem kell az útról a műszerekre fókuszálni szemével vezetés közben.

Már a C4-ben, az előző generációban is volt elektronikus futóművezérlés, a jelenleg futó típusban jóval fejlettebb az elektronikus lengéscsillapító-szabályozás. A lengéscsillapítókban lévő hidraulikus folyadék apró fémrészecskéket tartalmaz. A kerekekben, a kormányszerkezetben és a fékeken elhelyezett érzékelők jelzik, hogy mikor kell megváltoztatni a lengéscsillapítást.

Mágnestekercsekbe juttatott elektromos impulzusokkal a létrejövő, vagy megszűnő mágneses térben csökken, illetve nő a folyadék sűrűsége. Ezzel párhuzamosan keményebb vagy lágyabb lesz a lengéscsillapítás. Másodpercenként ezerszer változtatható a lengéscsillapítás keménysége. Ezzel főleg rossz úton és vegyes borítású útfelületen javul az úttartás és a lassulás.

Defektmentes gumikat kap a Corvette. A teljesen lapos kerekekkel is megtehető 160 kilométer, maximum 90 km/órás tempóval. Nem veszett ki a modellből a légnyomás-mérő sem. A szelepekbe szerelt érzékelők azonnal jelzik a vezetőnek, ha az egyik kerékben alacsonyabb vagy magasabb a légnyomás az előírtnál.

Igényes konstrukcióval van dolgunk a futóműben is. A felfüggesztés elöl-hátul alumínium trapézlengőkarokból áll. A kettős keresztlengőkaros futóműnek ez a változata nem véletlenül népszerű nagy teljesítményű sportautókban.

Jelenleg az LS1 jelű motor dolgozik a Corvette-ekben. A V8-as erőforrás teljesítménye 261 kW/356 lóerő. A Corvette motor irdatlan nyomatékot ad le. A nyomatékcsúcs váltótól függően 488 és 543 newtonméter között változik. A nyolchengeres erőgépek kis fordulaton is elemi erővel húznak, de régebbi társaikkal szemben a pörgetést is jól viselik.

Akinek volt Ladája, az meghitten konstatálhatja, hogy kézi váltóval a mai Corvette is 5600-as fordulaton adja le maximális teljesítményét, mint a jó öreg Zsigulik. A legnagyobb nyomaték 4400-nál jelentkezik.

Sportautókhoz illően a sebességváltó közös egység a differenciálművel. A váltó így a hátsó tengelynél található. A transaxle építési mód javítja a súlyeloszlást és a vezethetőséget.

Álló helyzetből 4,7 másodperc alatt gyorsul százra a C5. A kupé és kabrió karosszériával kapható Corvette-ek közül a kupék kicsit gyorsabbak a nyitott modelleknél. A kupék végsebessége 281, a kabrióké 274 kilométer óránként.

Igen potens a mostani Corvette hifije is. Az autóhifi 252 wattos. A berendezést a Bose szállítja. A CD-váltó 12 lemezt kezel a szokásos hat helyett.

Z06-nak hívják a mostani sorozat csúcsmodelljét. A 411 lóerőre emelt teljesítményű kupé már a szupersportautók közé tartozik. A klasszikus sprintet nulláról hatvan mérföldre 4 másodperc alatt letudja a Z06. Rövidebb áttételezése miatt a 275 km/órás végsebesség alacsonyabb a gyengébb Corvette-eknél.

A C5-tel utolsó részéhez érkezett a Corvette történelmet bemutató sorozatunk. A C1-es széria műanyag karosszériájával hozott újat. Idővel a sportautóhoz illő V8-as motorok is megjelentek az első generációban. 10 év után, 1963-ban kijött a második generáció Ebből a típusból már Sting Ray modell is létezett.

Négy év elteltével újra modellváltás következett. A C3 talán a legismertebb Corvette az öt sorozat közül. A C3 pályafutása volt a leghosszabb, mivel csak 15 év után váltotta fel a negyedik széria.

Egyszerű vonalvezetést és igényes technikát kínált a C4. A sallangmentes vonalvezetésű autóban már elektronikus futóművezérlés és guminyomás érzékelő is volt. A csúcsmodell motorját a Lotus fejlesztette ki.

Napjainkig nagyjából 1,2 millió Corvette készült. A megbízható technikára épülő sportautók fele még ma is működőképes. A Chevy Corvette rajongótábora pedig egyre nő. A márkatalálkozókon idén mi más lehetne a téma, mint az amerikai sportautó ötvenedik születésnapja.

Új fejezetet a C6 nyit majd, amelyet 2004 első felére ígér a Chevrolet. David C. Hill, a Corvette vezető fejlesztőmérnöke szerint nem egy modellfrissítésről lesz szó, hanem teljesen új autó készül. Formája a C5-re hasonlít majd, de karosszériája nem lesz ennyire terebélyes. Szériában jár majd hozzá a Magnetic Selective Ride Control. A teljesítmény még nem dőlt el, de várhatóan 400 lóerő fölé nő a jelenlegi 350-ről.