Személyautós bemutatkozásuk után nem sokkal a közös nyomócsöves adagolórendszerek a kishaszonjárművekben is bizonyították kiváló tulajdonságaikat. Napjainkban ez a korszerű megoldás már a 15 tonna feletti súlycsoportban, a távolsági fuvarozásra szánt típusokban is megtalálható. A Renault Premium nyerges vontató volt az első common rail motoros nagyteherautó.

A Renault Premium típuscsalád a nehézkategória különböző szállítási feladataira szakosodott változataiban vásárolható meg: a Premium Disrtibution elsősorban áruterítési feladatokra ajánlott, míg a Premium Route a távolsági fuvarozás eszköze.

Nyergesvontatónk (Premium 420 dCi) ez utóbbi feladatkörre készült, magastetős fülkével. A néhány éve a műszerfalon végrehajtott fazonigazítások, valamint a jobb fogású négyküllős kormánykerék alkalmazása vidámabbá, otthonosabbá tették a többi márkához képest korábban kissé puritán hangulatú belső teret. Ráadásul a négy légrugós felfüggesztésen nyugvó fülke minden menethelyzetben kielégíti a legmagasabb kényelmi igényeket is.

A megvilágított lépcsőfokokon keresztül könnyen és biztonságosan juthatunk fel az állítható kormány mögé. A Premium fülkéje ezen a járműosztályon belül nem nevezhető a legtágasabbnak, ám néhány módosításnak köszönhetően komfortosra és biztonságosra sikeredett a kétszemélyes kabin: ezúttal a jobb- és a baloldalon is légrugós ülésekben foglalhatunk helyet, amelyek fejtámasszal egybeépített háttámlája egyben a biztonsági övek felső pontját is tartalmazta. A korszerű megoldás előnye, hogy az övmagasság az itt ülő testméreteihez állítható, s ez az ülés menet közbeni rugózása közben is változatlan marad.

A fülke átjárhatósága nem a legjobb, azonban a vezetőt és utasát bőven kárpótolja a magastető kínálta bőséges fejtér. Még egy kosarazó alkatú személy is könnyedén kiegyenesedhet ülése előtt, azokat hátratolva pedig tágas hely áll rendelkezésre. A kabin jó átjárhatósága nem szerepelt a legfőbb tervezői szempontok között a Premium fülkéjének átszabásakor. A Renault felmérései szerint ugyanis még a távolsági fuvarokhoz használt nyergesvontatók is főként váltósofőr nélkül közlekednek, vagyis egy személy kényelmének megfelelően alakították át a fülkét.

A kétszemélyes fülke belső terének is majdnem minden részében ötletes rakodóhelyek sokaságát fedezhetjük fel, s a fekhelyek alatti nagyméretű tárolódobozok mellett egy 22 literes hűtőszekrény is a vezető kényelmét szolgálja.

A kipufogófék automatikus lezárásával működő bemelegítő és melegen tartó rendszer a motor hidegindításakor, illetve tartós alapjárat esetén jut fontos szerephez. A motor az indítást követően lényegesen gyorsabban éri el üzemi hőmérsékletét, csökkentve kopását és üzemanyag-fogyasztását. Mindez persze a kabin gyors felfűtésében is szerepet játszik: gyári adat szerint mínusz 15 fokról 20 fokos hőmérsékletre nagyjából 10 perc alatt melegszik fel az igen nagy légterű fülke, az eddigi 20 perccel szemben.

A DIN szabványnak megfelelő méretű tachográf ötletes megoldásként a műszerfal alján, a kormányoszloptól balra kapott helyet, így könnyen elérhető akár a vezetőülésben ülve, akár a fülke mellett állva.

A dCi-11 jelű erőforrás magas befecskendezési nyomása természetesen alacsony fordulatszámokon is jelen van, amikor leginkább a levegőhiány jellemzi az égési folyamatot, jelentősen csökkentve a füstölést ebben a tartományban. Újdonság a progresszív hűtőventilátorvezérlés, amely a maximális menetsebességnél -a korlátozónak köszönhetően ez 85 kilométer/óra -csökkenti a ventilátor teljesítményfelvételét, ami jótékonyan befolyásolja a motor üzemanyag-fogyasztását és zajszintjét.

A bevált hajtáslánc a Premium 420 dCi motorral szerelt, 40 tonna össztömegig terhelt szerelvényét a gyakorlatban is igen könnyen vezethetővé teszi. A szinte minden fordulatszám-tartományban nyomatékgazdag, ennek következtében pedig igen rugalmas motor még hosszú emelkedők esetében is megelégszik a legfelső fokozat lefelezésével, vagyis nem igényel sűrű váltást.

E korszerű erőforrás kiváló példa arra, hogy a nagyobb motorteljesítmény és nyomaték jótékonyan befolyásolhatja az üzemeltetési költségeket. A kedvezőbb munkapontokon működő aggregát fogyasztása lényegesen alacsonyabb lehet, míg a fuvarozás átlagsebessége a megengedett sebességhatárokon belül is jelentősen növekedhet. Ebben persze igen nagy jelentőséggel bír a korszerű lassítófék is, amely elsősorban a tartós lejtmenetekkel tarkított útszakaszokon teszi lehetővé a magasabb átlagsebességű, biztonságos haladást.

Mint tesztünk során tapasztaltuk, a sebességváltónak gyakran munkát adó városi vagy országúti szakaszok is könnyen teljesíthetők a hagyományos, 16 fokozatú, kézi üzemeltetésű, ám a SERVOSHIFT rendszer segítségével könnyen és finoman működtethető ZF váltóművel. A pneumatikus rásegítés a gyár tájékoztatása szerint felezi a sebességváltás műveletének erőszükségletét.

Az opcióként rendelhető hidraulikus lassítófék a V-MAC III rendszer segítségével automatikus üzemmódban is használható. Ekkor a gázpedál felengedése fokozatosan működésbe hozza a különböző fékszinteket. Tartós lejtmenetek alkalmával igen jó szolgálatot tesz a kormánykerék melletti kézikarral több fokozatban szabályozható hidraulikus szekunder retarder.

A tesztelt Premium fékberendezése a jelenleg legmodernebb rendszerek kombinációja. A négy tárcsafék számára az elektronikus fékerő elosztó rendszer alakítja ki a megfelelő rendszernyomást, ezen keresztül tehát a fékerőt. A fékkopás-szabályzó (WCS) rendszer a vontató tengelyei között egyenlíti ki a fékbetétek kopását. Minden féknyergen egy-egy kopásérzékelő szenzor dolgozik, amelyek jelei alapján a számítógép az adott tengelyre egy átlagos kopásértéket állapít meg, s ennek egyenletes szinten tartása mellett határozza meg a pillanatnyi fékerő nagyságát.

A vontató és a pótkocsi közötti fékerő-kiegyenlítésért felelős rendszer (CFCS) folyamatosan ellenőrzi a szerelvény terhelését és lassulását. A jól adagolható fékezés különösen a 40 tonna össztömegig kiterhelt szerelvény esetében ad biztonságérzetet. A hagyományos légfékrendszerek kellemetlen tulajdonságait szinte teljes mértékben nélkülöző fékberendezés mindemellett a nagyobb járműflották különböző vontatói és pótkocsijai összekapcsolásakor is jó szolgálatot tehet, a fékhatás kellemetlen változásainak kiküszöbölésével.

A jármű felsorolt ellenőrző rendszerei a flottaüzemeltetők számára az INFOMAX rendszerben egyesíthetik adataikat. Ennek segítségével a járművek elektronikus memóriájában tárolt működési és üzemelési adatok közvetlenül kiolvashatók, így egy teljes járműflotta üzemeltetése is viszonylag egyszerűen optimalizálható. A fogyasztás, és a járművek igénybevételének elemzése útján meghatározhatók a legésszerűbb útvonalak vagy akár az egyes járművek speciális üzemeltetésük szerinti karbantartási műveletei.

A Renault Premium 420 dCi típusa összességében egy korszerű és kiforrott teherautó, amely a távolsági fuvarozás során érezheti igazán elemében magát. Modern technikája és gazdag felszereltsége mellett a vontató vételára versenyképes a kategóriában. Ráadásul a jármű kedvező üzemeltetési és szervizparaméterei hatékonyan gondoskodnak arról, hogy a fuvarozás a 420 dCi-vel hosszú távon is gazdaságos vállalkozás maradjon.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi szeptemberi számában olvashatja.