Mercedes-Benz Axor – Új csillag 1

Mercedes-Benz Axor - Új csillag

Az Axor a gyártó tájékoztatása szerint a középtávú távolsági fuvarozásban jó. A 350–430 lóerő közötti teljesítménykategóriában a 2002-es modellév során két tengelytávval megjelenő új típus 4×2-es hajtásképletű nyerges vontatóként, kétféle fülkekialakítással kerül majd a kereskedőkhöz. Egy igazi újdonság is bemutatkozik, az úgynevezett lassítófék.

Az Atego sorozatból ismerős vezetőfülke harmonikus egységet alkot az alépítménnyel. A kizárólag hosszított változatban kapható kabinok közül a normál tetőmagasságú változat is 1510 milliméteres belmagassággal rendelkezik, míg a magastetős kivitelben a fülke belső magassága 1910 milliméterre növekszik.

A csúszásmentes, kivilágított lépcsőkön, valamint a 90 fokban nyíló ajtókon keresztül kényelmes és biztonságos út vezet a kormánykerék mögé. A belső térben szintén az Atego családból ismerős, jól áttekinthető műszerfal tárul elénk. A széles műszeregység közepén elhelyezett kombinált kijelző a jármű üzemének összes fontos jellemzőjéről tájékoztat. A kürt ennél a típusnál is a bal oldali kombinált kapcsolón kapott helyet, ami megszokást igényel. A fűtés forgókapcsolói jól elérhetően a műszerfal középső részének a vezetőhöz közelebb eső oldalán kaptak helyet. A két sorban elrendezett billenőkapcsolók a számtalan extra- és kényelmi felszerelés működtetésére szolgálnak. A dupla, DIN-szabványnak megfelelő méretű rádiókonzol igényes audioberendezésnek adhat helyet.

Az Actrosokból ismert, hat irányban állítható légrugós ülésben, illetve a kormányoszlop négyirányú állíthatósága révén kényelmes üléspozíciót alakíthatunk ki. A jól formázott és szintén kényelmes jobb oldali ülések szériakivitelben légrugózás nélkül, három irányban állíthatók.

A fülkék alapkivitelben egy 645 milliméteres ággyal rendelkeznek, ám kívánságra a magas tető alá felső heverő is beépíthető. A motorsátorra egy többfunkciós tárolórekesz is kapható, amely használaton kívül egyszerűen az ágy alá tolható. Ez a látszólag apró figyelmesség a hétköznapi használat során komoly jelentőséggel bír, mivel a sofőrök korábban sok esetben inkább lemondtak az igen praktikus, ám parkoláskor néha útban lévő középső rakodóhelyről a nagyobb mozgástér érdekében.

Az Axor motorja eddig különböző tengerentúli típusokban, elsősorban a Freightliner modelljeiben bizonyította tartósságát és gazdaságos üzemeltethetőségét. Az erőforrás 12 literes, soros (!) elrendezésű, hathengeres. Az európai premierre azonban számos korszerűsítést végeztek a motoron.

A 457-es erőforrás hengerelrendezésétől eltekintve szoros rokonságban áll az Actrosokban már bizonyított 500-as motorcsaláddal. A négyszelepes hengerfej mellett ismerős a hengerenkénti adagolóelemmel egybeépített befecskendező és a Telligent motormenedzsment rendszer is. A kínálat alján a 353 lóerős alapváltozat áll, amely már 1100-as percenkénti fordulatszámnál 1850 newtonméter nyomatékkal rendelkezik. A két erősebb – 401 és 428 lóerős – változat nyomatéka 2000 és 2100 newtonméter. A mannheimi aggregát megfelel az Euro 3-as normának.

A könnyű, kompakt kivitelű, robusztus felépítésű váltó nyolc fokozata mellett egy különösen nagy áttételű mászófokozattal is rendelkezik. Az egyszerű kezelhetőség érdekében az összesen kilenc előremeneti fokozat a már bevált dupla H-séma szerint kapcsolható. Rendelhető 16 fokozatú, felezős csoportváltó is, a már jól ismert Telligent elektronikus kapcsolási rendszerrel felszerelve.

Az Axor létraalváza szintén az Actros modellcsaládból származik. A hátsó felfüggesztések szériakivitelben útkímélő légrugózással készülnek, amelyek tartozéka a Telligent szintszabályzó rendszer is. Ennek segítségével a pótkocsik le- és felkapcsolása kényelmesen és biztonságosan végrehajtható.

Az első felfüggesztésekben korszerű parabolarugókat találunk, ahol a stabilizátor a hátsó tengelyhez hasonlóan egyben vezetőfunkciókat is ellát. A szerkezeti elemek elrendezése egyenetlen úton is megfelelő védelmet biztosít a felfüggesztés számára.

Kívánságra könnyűfémből előállított üzemanyag- és légtartályok, illetve keréktárcsák szerelhetők fel, de rendelhető alumíniumból készült komplett hátsó felfüggesztés is. A szervokormány változó áttételének köszönhetően a középállás környékén jól érezhető visszajelzéseket közvetít a vezető felé, míg a szélső állások felé tekerve a kormányzáshoz szükséges erő folyamatosan csökken, jelentősen könnyítve a manőverezést.

A kétkörös, négy tárcsaféks légfékrendszer szintén az Actrosból származik A fékek a Telligent karbantartási rendszer részeként fékbetétkopás-érzékelővel is rendelkeznek. A rendszer alapkivitelében tartalmazza a blokkolás- és kipörgésgátlót és folyamatosan felügyeli a teljes fékrendszer üzemi adatait.

A fékezési folyamat kezdetén az üzemi fék mellett a lassítófék is automatikusan működésbe lép, átvéve ezzel a szükséges fékezési teljesítmény egy részét, jelentősen kímélve a fékbetéteket.

Az Axor alapkivitelében 80 ezer kilométeres szervizintervallumot ad meg a gyár. A feláras Telligent karbantartási rendszer az üzemeltetési körülmények, a különböző hűtő és kenőanyagok, valamint betétek és szűrők állapotának folyamatos ellenőrzése révén a szervizintervallum elérheti a 120 ezer kilométert.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi októberi számában olvashatja.