A legmodernebb klasszikus - Az új Renault Magnum

A legfeltűnőbb változtatást a modern, de mégis klasszikus megjelenésű fülke homlokfelületének “átszabása” jelenti. Az új tervezésű lámpatestben a fényszórók jellegzetes, függőleges elrendezése továbbra is megmaradt, ám ezúttal közös egységet képez a távolsági és a tompított fényszóróval, a helyzetjelzővel, az irányjelzőkkel, valamint a fényszórómosóval.

A polikarbonát alapú műanyagból készült, áttetsző külső borítás a hagyományos üvegburánál sokkal ellenállóbb a sérülésekkel szemben. A megvilágítás minősége főleg a tompított fények esetében javult. Az ezüstszínű, kompozit alapanyagú hűtőrács nem csupán kiemeli az új fülkearculat karakterét, hanem kedvezőbb áramlástani kialakítása révén mintegy tíz százalékkal növeli a hűtőrendszer hatékonyságát. Az alsó homlokelem anyaga maradandó sérülés nélkül vészeli át a kisebb ütközéseket. A központi elem a szélvédőtisztítás esetére lépcsőfokként szolgáló légnyelő nyílást, és a ködlámpákat is magában foglalja.

A fülketető módosított vonalvezetése a légellenállás szempontjából jó kialakítást eredményezett, így a Magnum üzemanyag-fogyasztása akár 0,3-0,6 literrel is csökkenhet száz kilométerenként.

A fülke új kialakítása főleg a sofőrök életét kívánja könnyíteni, egy és kétvezetős üzemben is. Belső elrendezését tekintve igyekeztek elkülöníteni a munka teret a pihenő tértől.

A szögletes külsőtől eltérően gömbölyű formavilágú műszerfal a Premium sorozat tagjaiból már ismerős. A LED-kijelzővel kiegészített fordulatszámmérő pedig a takarékos vezetést szolgálja. A középen elhelyezett LCD-kijelző számos hasznos információt mutat. A DIN szabványnak megfelelő méretű, praktikusan elhelyezett tachográf kezelése egyszerű. Az elektronikus tempomat a jármű sebességét tartja, amelynek állandóságát lejtmenetben a lassítófék működtetésével biztosítja.

A 180 fokban elfordítható utasülés kényelmesen elérhető a vezető oldaláról és kívülről is. A kartámaszokkal és lábtartóval is ellátott ülés kényelmes pihenést biztosít. A kétrészes függöny a bal oldali ruhásszekrény előtt lóg, míg az elhúzható rész a vezető és a pihenőteret választja el egymástól.

Újdonság a fülkehátfalra erősített, egyszerűen felállítható asztal. Az asztalnál – akár menet közben is – a hátsó lehajtható ülésen foglalhatunk helyet. A vezető mögötti hasonló ülés csak parkoló helyzetben használható. Két nagyméretű oldalsó rakodónyílás található a vezetőülés mögött, amelyek közül a felső kifejezetten alkalmas tévékészülék elhelyezésére is. Az alapkivitelhez tartozó egyetlen nagyméretű ágy felül helyezkedik el, ami felhajtható. Szükség esetén teljes értékű alsó fekhelyhez jutunk a jobb hátsó ülés átalakításával.

Az említett felszerelések négy különböző csomagban rendelhetők meg: a Duo csomag lényegében az alapkivitellel egyezik meg, azzal a különbséggel, hogy a forgatható utasoldali fotel helyén egy légrugós ülés található. Ez a felszereltség a folyamatosan két vezetővel közlekedő szerelvények számára ajánlott.

A Storage csomag ezzel ellentétben inkább az egyedül közlekedő vezetők részére készült. Az utasülés helyén két, igen nagy méretű, esztétikus rakodódoboz helyezkedik el. A felső ágy itt extraként rendelhető.

A Freedom csomag a belső tér egyénibb kialakítását célozza. A fülkében ekkor növelt űrtartalmú hűtőszekrényt, pihenőteret és számítógéptartót találhatunk. A felső ágyat itt is külön kell megrendelnünk.

A Classic csomag esetében a fülke hátsó része a korábbi Magnum E-Tech kivitelével egyezik meg. Az ágy egy nagyméretű tárolódobozon helyezkedik el, az utasülés pedig a hagyományos, állítható kialakítású. A Classic csomag rendelhető kétágyas kivitelben is.

A fülke hátsó felfüggesztésében, a keresztirányú tartó eltűnt, a merev karokat pedig lengéscsillapítókkal helyettesítették, kiegyensúlyozottabb lengéskényelmet biztosítva az új Magnum utasai számára.

Nagy hangsúlyt fektettek az alacsony saját tömeg elérésére. A motorfelfüggesztés keresztirányú karja, valamint a lendkerékház az új modellekben már alumíniumból készül. A gyártó tájékoztatása szerint a Magnum 2001-es változata kategóriájában jelenleg a legkönnyebb vontatónak számít.

A tervezés során figyeltek az akár -25 fokos igénybevételre is. Speciális melegítő és melegen tartó funkciók gondoskodnak az egyszerűbb hidegindításról, a fülke gyorsabb felfűtéséről és a beltér hőmérsékletének szinten tartásáról álló motor mellett. A kabin hátsó homlokfala ennek érdekében vastag hőszigetelő burkolatot kapott.

Az úgynevezett “hideg fal” effektus megakadályozásával nem csupán a belső tér hőmérséklete tartható magasabb szinten, de elkerülhető a hideg falfelületeken lecsapódó kellemetlen vízpára. A Cold csomag részeként előmelegítő berendezést rendelhetünk, amely segíti a későbbi startot. A fékrendszert pedig fűtött féklevegő-szárítóval és az esetleges eljegesedés esetére biztonsági szeleppel látják el.

Az új Magnum hajtásláncának élén a már ismert hathengeres, 24 szelepes E-Tech erőforrások állnak, 400, 441 és 480 lóerős teljesítménnyel. A motorok szabályozó rendszere miatt az olajcsere periódus akár 100 ezer kilométer is lehet.

A Magnum fékrendszere szériakivitelben négy tárcsaféket tartalmaz. Az egyes tengelyekre vezérelt fékerők nagyságát összehangoló, a vonó jármű és a pótkocsi közötti optimális fékerő elosztásért, valamint a betétek kopottságát felügyelő rendszerek az alapfelszereltséghez tartoznak.

Ezek a műszaki fejlesztések igazolják, hogy a tíz éve bemutatott, síkpadlós építési mód kiállta az idők próbáját, az innovatív újdonságok pedig egyre inkább “lakhatóbbá” teszik az egykor újdonságnak számító konstrukciót.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi októberi számában olvashatja.