Úgy tűnik, a Škodánál sem akarnak lemaradni a nosztalgiavonatról. Ennek jegyében egy olyan koncepcióautót álmodtak meg, amivel több mint három évtizedet ugrik előre az időben a cseh gyártó népszerű rendszerváltás-korabeli modellje, a Favorit.
Ljudmil Szlavov, a Škoda formatervezője a szabadidejéből körülbelül 120 órát szentelt annak, hogy az eredeti, Bertone-féle koncepciót ötvözze a márka jelenlegi, „Modern Solid” stílusirányzatával. Ennek eredményeként a Favorit – a mai trendekhez igazodva – crossoveresítve született újjá, és bár a korábban szögletes éleit lekerekítették, nemcsak belevalóvá vált, de megőrizte a letisztultságát is.
A képre kattintva galéria nyílik:




Érdekesség, hogy a tervezőasztalnál valamennyire mégis szakítottak a hagyományokkal, amiről különösen az orr kialakítása árulkodik. Tudatosan kerülték a Škoda mostani szériamodelljeire jellemző, úgynevezett Tech-Deck megjelenést, helyette teljesen egyedi módon rajzolták meg az autó elejét, ami így inkább az 1987-ben bemutatott Favoritot idézi meg.
A lámpák és az ajtókilincsek viszont mind formájukban, mind elhelyezkedésükben eltérnek a rendszerváltás környékén megszokottaktól. Az utóbbiakat „elrejtették” a karosszériában, de az első és a hátsó kilincseket is a B oszlophoz igazították, így a hátsó, ezáltal hátrafelé nyíló ajtókat csak öngyilkos ajtókként emlegetik. Azt talán mondanunk sem kell, hogy amennyiben valósággá válna ez a tanulmány, elektromos hajtással reinkarnálódna.
Ljudmil Szlavov, a Škoda formatervezője és a régi Favorit. (Fotó: Škoda)
A régi és az új. (Fotó: Škoda)
Meghatározó volt a Škoda történetében a Favorit, és nemcsak azért, mert először ennél jelent meg az orrközépmotoros kialakítás, de ez volt az utolsó típus is, amit még a Volkswagen-csoporttól függetlenül dobott piacra – a német konszern négy évvel később, 1991-ben vásárolta fel a márkát.
Rendszerint 1,3 literes, négyhengeres motorral szerelték, ami 54-67 lóerős teljesítményt ad le. Több ráncfelvarrást is kapott 1994-ig, aztán megérkezett az utód a Felicia képében, azonban a hétéves időszak alatt – a különböző, kombi, pick-up és haszongépjármű változatokkal együtt – több mint egymillió példány gördült le a gyártósorról.



