Japánban első ízben fordult elő, hogy biztonsági pilóta nélküli önvezető autó bonyolult városi környezetben manőverezhetett.





A Nissan Serena kisbuszba beépített technológia a Nissan házon belüli fejlesztése, és a remények szerint hamarosan megkezdődhet az éles bevetése. A cég 2025 és 2026 során egy mintegy húsz autóból álló demonstrációs flottát kíván felállítani Yokohama városában, majd 2027-től megkezdődhet a kereskedelmi szolgáltatás, amelynek keretében a helyhatóságok és a tömegközlekedési vállalatok üzemeltethetik a járműveket, amelyek távoli felügyelet mellett szállítanák utasaikat.
A Serena alapú tesztjárművet tizennégy kamerával, kilenc radarral és hat (!) lézeres Lidar-szenzorral szerelték fel. Ez utóbbi rengeteg: napjaink fejlett önvezető autói mindössze egy Lidart alkalmaznak, a különbség pedig jól szemlélteti, mennyivel bonyolultabb dolog a 4. szintű önvezetés, mint a jelenleg elérhető, 3. szintű autonóm mobilitás.
A korábban alkalmazott tesztjárművek (leginkább Leaf) helyett azért esett a Serenára a projektvezetők választása, mert így magasabbra helyezhették a szenzorokat, és azok sokkal nagyobb területet tudnak lefedni.
A vezérlést mesterséges intelligenciával támogatták meg, ami a szabályszerű vezérlés mellett képessé teszi az autót a forgalom résztvevőitől várható viselkedés előrejelzésére, a helyzetek kielemzésére és a döntéshozatalra. A tervezők beépítettek egy azonnali vészmegállító funkciót, valamint számos redundás rendszert, elejét véve a műszaki hibából adódó meghibásodásnak.
Hasonló önvezető kísérletek a világ minden részén zajlanak, Japánban azonban különösen nagy a fejlesztés tétje: vészesen öregszik a társadalmuk, beleértve az autóvezetőket is, így záros határidőn belül nem lesz elég taxisofőr, aki szállítsa az utasokat. A robotpilóta, az önvezető jármű ezért létszükséglet a szigetországban.