Norvégiában 90 százalék körül alakult a tisztán elektromos járművek részesedése a 2024-es eladásokból. Az okok egyszerűek: az aktuális kormányzattól függetlenül régóta és következetesen ragaszkodnak ahhoz az irányelvhez, hogy magas adókkal sújtsák a belső égésű motorral szerelt autókat, míg a villanyautókra sem vámot, sem áfát nem kell fizetniük a norvégoknak.

Mivel az északi országnak nincs autóipara, lobbi sincs, ami megtámadná ezt a megközelítést, ráadásul hatalmas mennyiségben és nagyon olcsón áll az ország rendelkezésére megújuló forrásból származó elektromos energia. Arról nem is beszélve, hogy az ország belsejében, a hegyeken át csak alacsony átlagsebességgel lehet haladni, a távolságok pedig nagyok, tehát az autós közlekedés inkább rövidebb távokon jellemző, nincs olyan mértékű hosszú távú ingázás, mint például Németországban.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 53

Mini Countryman

Így már érthető, miért szervez a motor.no magazin minden évben téli körutat egy csomó elektromos tesztautó számára, hogy megállapítsák, hogyan befolyásolja a hideg a hajtáslánc üzemi hatásfokát. Mifelénk persze sem a domborzati, sem a hőmérsékleti viszonyok nem olyan szigorúak, mint Norvégiában, és a fogyasztók jelentősen kisebb hányadát érintik kritikusan ezek az információk, mégis jó látni a számokat, mert igazolják, amivel a tudatos fogyasztók egyébként is tisztában vannak: hogy igenis nagy különbségek lehetnek villanyautó és villanyautó között – akár nagyobbak is, mint amivel a belső égésű motorral szerelt járművek körében találkozhatunk.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 54

BMW i5 Touring

Míg a távolsági adatokat műholdas jeladóval pontosítva mérték, a fogyasztást az autók saját fedélzeti visszajelzései alapján állapították meg. A BYD és NIO modelleken nem hívható le a megtett útra vonatkozó fogyasztási érték, ezért az érintett típusokra nem lehetett meghatározni az átlagos energiafelhasználást. A Hongqi EHS-7-esben és a Peugeot e-3008-ban az autó műszaki hibája okozta az adatvesztést. Hat modell (ezeket csillag jelöli a táblázatban) nem ment fel az útvonalba beiktatott meredek kaptatón, mert annak kezdeténél túlságosan alacsony volt a hátralévő hatótávolság értéke. Amennyiben teljesítették volna a kapaszkodós tesztet, vélhetően magasabb energiafelhasználást és rövidebb hatótávolságot regisztráltak volna náluk.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 55

Polestar 3

A hatótávolság minden egyes autónál alacsonyabb volt a vártnál, nagy volt azonban a különbség az eltérés mértékében. Két modell 10%-on belül maradt, volt viszont három, amelynél 25 százaléknál is nagyobb volt a visszaesés.

Az energiafogyasztás dolgában három típus is kellemes meglepetést okozott, minimális mértékben, de takarékosabbnak bizonyultak. Szintén örömteli, hogy egyik autó túlfogyasztása sem haladta meg a 12%-ot – ez olyan, mintha egy 7,0 liter /100 km-re mért autó a valóságban 7,8 litert fogyasztana –, ennél jellemzően sokkal rosszabb eltérésekhez vagyunk szokva a belső égésű motorral szerelt autóknál.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 56

Volvo EX30

A töltési teljesítmény dolgában már nagyobb volt a szórás. A maximális töltési sebesség több típusnál is 20%-ot meghaladó mértékben maradt el az ígért érték mögött – az egyik legrosszabb értéket pont az a Polestar 3 mutatta fel, amely minden más téren brillírozott. Arra is volt ugyanakkor példa, hogy egy autó valamivel nagyobb csúcsteljesítménnyel vett fel energiát, mint amire papíron képes volt.

A töltés időtartama a töltési sebességtől, az akkumulátor kapacitásától és a rendszer üzemi feszültségétől is függ, az azonban feltűnő, hogy vannak típusok, amelyeknek 20 percnél kevesebb, másoknak 40 percnél is több idő kell a 10-80%-os töltéshez.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 57

Mini Countryman

Típus Mért hatótávolság, km
(eltérés WLTP- értéktől)
Mért energia-felhasználás, kWh
(eltérés WLTP- értéktől)
Töltés időtartama 10–80% Mért max. töltési teljesítmény, kW
Polestar 3 537 (-4,1%) 18,9 (+8,7%) 32 190
Tesla Model 3 536 (-23,6%) 14,0 (-12,0%) 32 226
Porsche Taycan 504 (-14,8%) 18,8 (-9,9%) 19 287
Kia EV3 504 (-14.5%) 15,9 (-3,2%) 31 122
BYD Tang 479 (-9,6%) n.a. 43 178
Audi Q6 e-tron 477 (-22,5%) 19,0 (+2,1%) 22 279
Hongqi EHS-7 450 (-16,7%) n.a. 25 199
Hyundai Ioniq 5 440 (-19,4%) 18,0 (-7,1%) 20 256
Volkswagen ID.7 GTX Tourer 434 (-24,0%) 18,9 (-11,8%) 26 201
Ford Explorer 430 (-18,1%) 17,5 (-4,2%) 25 187
Lotus Emeya 429 (-14,2%) 22,4 (-4,7%) 16 331
Porsche Macan 429 (-22,3%) 20,9 (-5,0%) 21 278
Xpeng G6 429 (-22,0%) 19,4 (-8,6%) 20 281
BYD Sealion 7 429 (-14,5%) n. a. 31 185
BYD Seal U 418 (-16,4%) n. a. 42 142
NIO EL8 414 (-17,6%) n. a. 21 184
BMW i5 Touring xDRIVE40* 387 (-22,1%) 21,0 (-11,7%) 33 203
Mercedes-Benz G-osztály* 378 (-14,6%) 30,1 (-7,5%) 33 196
Volvo EX30 368 (-22,0%) 17,5 (-2,3%) 28 158
Peugeot e-3008* 364 (-28,6%) n. a. 46 126
Peugeot e-5008* 353 (-27,6%) 19,0 (-6,1%) 38 138
Mini Countryman* 357 (-10,5%) 17,7 (+4,3%) 29 125
Smart #3* 341 (-17,8%) 18,0 (-2,3%) 31 142
Voyah Dream 340 (-29,4%) 27,2 (-4,6%) 42 121

Más mérések szerint ennél is radikálisabb hatással van a tél a villanyautók használati értékére: