1995-ben a Bálnának is nevezett Mercedes S-osztály legdrágább kupéja, a C140-es 600 SEC volt az első szériaautó ESP-vel
3 fotó
A közlekedésbiztonság javítása érdekében a német közlekedési miniszter felszólította az autógyártókat, hogy az összes autót szériában szereljék fel menetstabilizáló elektronikával.

Manfred Stolpe hangsúlyozta, hogy az autóipar korán biztosította az autót stabilizáló rendszert, de kijelentette, az autógyártóknak a kiskocsik, a haszonjárművek és a veszélyes anyagokat szállító teherautók esetében többet kell tenniük.

A menetstabilizáló elektronika, mint annyi más újdonság, jórészt a drágább, jobban felszerelt autókból áramlik az olcsóbb és kisebb kocsik felé. Ez a természetesnek mondható folyamat azonban épp egy biztonsági extra esetében igen kedvezőtlen, mivel az olcsó kisautókat jelentős részben kezdő vezetők veszik, akiknek kisebb rutinjuk miatt eleve nagyobb szükségük volna a menetstabilizáló elektronika segítségére.

Mivel ezen autókhoz sokszor nem is rendelhető ESP, a berendezés épp azoknál nem csökkentheti a kisodródás és a kifarolás veszélyét, akiket ez az átlagosnál nagyobb mértékben fenyeget.

Részben jó példával jár elöl a Fiat a Pandával, amelyhez 150 000 forintos felárért legalább rendelhető az ESP. Ám az adott esetben életmentő elektronika csak a Dynamic és Emotion kivitelhez kapható, az olcsóbb Actual és Active modellekhez nem.

Erősen különböző arányban vásárolnak ESP-s autót az európai országok lakói. A Bosch 2004-es évre vonatkozó, becsült adatai alapján a menetstabilizáló elektronika elterjedtsége Németországban 64 százalék, Nagy-Britanniában pedig csak 24 százalék az adott évben értékesített új autók között.

A német piac súlya miatt az EU-országokban 2004-ben újonnan forgalomba helyezett autók átlagosan 36 százalékában van elektronikus menetstabilizáló a Bosch adatai szerint.

Az ESP a blokkolásgátló elemeire építve, egy vagy több kerék célzott fékezésével stabilizálja az autót. Az ESP akkor működik, ha a számos érzékelő jeleiből a vezérlő számítógép arra következtet, hogy az autó nem a kormánnyal kijelölt irányban mozog. Az ESP a motorteljesítményt is korlátozza.