



Az első igazán nagy előrelépés az autók behozatalának szigorításában 1996-ban történt, amikor kikötötték, hogy csak olyan autót lehet behozni, amelyik teljesíti az Euro II-es környezetvédelmi normát. Ettől azt várták, hogy megállítható lesz az a roncsautó dömping, ami hazánkba áramlott 1996 előtt. Sajnos ez a szabályozás sem bizonyult tökéletesnek, mert továbbra is számos olyan gépjárművet vámoltattak el, ami lehet hogy teljesítette ezt a követelményt, de túlkorossága miatt pár éven elteltével biztosan a roncstelepen kötött ki.
Ezt követően a vám és más illetékek árát emelték fel, azt remélve, hogy így kevesebb (öreg) autót akarnak majd behozni. Ez sem bizonyult jó megoldásnak azonban, mert a használt autók importja továbbra is jó üzletnek számított.
2003. január elsejétől azt a jogszabályt léptették életbe, miszerint 1996. január elseje előtt forgalomba helyezett autót tilos behozni az országba. Korábbi híresztelésekkel szemben egyedül ezt a jogszabályt módosították. Tehát a vám, illetve más illetékek, járulékok összege nem változott.
Az évkorlátozással azt akarják elsősorban elérni, hogy a már említett közlekedés biztonsági, illetve környezetvédelmi normákat valóban teljesíteni lehessen. Ennek feltétele a jobb műszaki állapotú autók. Ezáltal tulajdonosaik többet tudják használni autójukat a végső megsemmisítés előtt. Az illetékesek legnagyobb szívfájdalma a rossz műszaki állapot mellett ugyanis az volt, hogy a nyugati országok roncsai nem náluk, hanem Magyarországon kerülnek megsemmisítésre. Ez felesleges terhet ró az amúgy is rossz hírű környezetvédelmünkre.
A Közlekedési Főfelügyelet Járművizsgálati osztályától megtudtuk, hogy 2002-ben összesen 72 476 autót hoztak be az országba, amely jelentős növekedés a 2001-es 57 231-hez képest. Továbbá, félve a híreszteléstől, miszerint több ponton is szigorodik az autók behozataláról szóló jogszabály, az utolsó három hónapban jelentősen emelkedett az import mennyiség.
Egyes autókereskedők már arról beszélnek, hogy később ezt a hét évet még lejjebb csökkentik, ami jócskán szűkíti a behozható autók számát, és növeli az alapárakat. Így az országon belüli öregebb autók könnyebben eladhatóvá válnának, mert utánpótlás már nem érkezik.