Opel dízeltanulmány a rekorddöntés 30-ik évfordulójára 1

Opel dízeltanulmány a rekorddöntés 30-ik évfordulójára

1972-ben 20 átlagsebességi rekordot döntött meg turbódízel tanulmányautójával az Opel. Ennek harmincadik évfordulóján az Opel dízel offenzívát hirdet. 2003 végéig négy modern dízelmotor jelenik meg a márka kínálatában, a korszerűtlen dízeleket leváltandó.

A legnagyobb az Isuzutól érkező háromezres lesz, 177 lóerővel. Ez a motor a tesztelt Renault Vel Satisban és a Saab 9-5-ben is megtalálható. A következő Astrába is bekerülő köztes egységekről még nem sokat tudni, a legkisebb azonban egy Fiat motor, amely az Eco-Speedster tanulmányban is megtalálható.

Az 1.3 CDTI Ecotec motor nevében a C-betű újdonság, a közös nyomócsöves (common-rail) befecskendezésre utal. A motor teljesítménye 82 kW-112 lóerő. A tanulmányautó ezzel a motorral 250 km/óra fölötti végsebességre volt képes. Persze ilyenkor többet fogyaszt a szabványos ciklus szerinti 2,5 liternél.

Mindezt kivételesen könnyű és áramvonalas karosszériájának is köszönheti a Párizsi Autókiállításon bemutatkozó Eco-Speedster. A széria Speedster 0,38-as alaktényezőjét 0,20-ra szorították le az Opelnél. A súlycsökkentés legalább ennyire drasztikus, az üres súly 945 helyett 660 kilogramm. A karosszéria szénszálas műanyag.

A motor minden bizonnyal a Fiattól származik, ugyanis az olasz gyár is most adott hírt 1,3 literes új dízelmotorjáról. A közös nyomócsöves Multijet rendszer 1600 baros nyomással juttatja be az égéstérbe a gázolaj permetet. A motor hengerenként négy szelepes, a turbófeltöltő lapátgeometriája változó, így kis és nagy fordulaton is egyenletesen jól tölti a hengereket.

Az Eco-Speedsterrel a dízelmotorokkal az elmúlt harminc évben elért fejlődést szeretné érzékeltetni az Opel. 1972-ben egy turbófeltöltéses, 2,1 literes kísérleti kocsi az állandó padlógáz mellett csak 13 litert fogyasztott százon. Azóta magától értetődővé vált a turbó és a töltőlevegő-hűtő, az előkamrás és örvénykamrás dízeleket kiszorították a közvetlen befecskendezéses konstrukciók, a befecskendezést már második generációs közös nyomócsöves rendszerek végzik, a kipufogógázokat dízelkatalizátorok és részecskeszűrők tisztítják.