Bűzlik 100 kilogramm rothadó krumplihéj annyira, hogy azzal egy sportautó 100-as tempóval tud haladni? Igen! A furcsa autóiról híres svájci Rinspeed készített egy sportkocsit, amely biogázzal megy. Az Advantige R1 gyorsuláskor éppen annyi széndioxidot ereszt a levegőbe, mint amennyit a komposztáló berendezés az erjesztésnél felhasznál.

Az Advantige az első nulla CO2 kibocsátású sportautó a világon. Hogyan megy egy ilyen öko-járgány? A beszállás fárasztó, hiszen nincs ajtaja, így fentről kell becsusszanni a szűk sofőrülésbe. Külső tükör beállítás? Nem lehetséges, mert nincsen tükör, ehelyett videokamera segítségével lehet hátrapillantani. Indítás egy fekete gomb segítségével. Az 1,8 literes, négyhengeres, 120 lóerős motor életre keltésekor a hang valahonnan ismerősnek tűnik: az alapautó a Lotus Elise.

A 750 kg önsúlyú autó 5,9 másodperc alatt éri el a 100-as tempót. Az Advantige jól fogja a kanyar íveit, de kormányzása nehézkes, mert szervo nélküli. A műanyag karosszéria kanyarokban minimálisan nyöszörög és ropog kissé.

Az egyenesekben bátran lehet a négyszelepes hajtóművet 6000 fordulat fölé is kergetni. Az “öko-kivitelből” semmi nem érződik. 97 centiméterrel az aszfalt felett az ember olyannak érzi az országutat, mintha egy igazi versenypályán autózna. Valószínű, hogy ezt az érzést a középre helyezett üléspozíció is erősíti.

75 km/órás sebesség felett valóban furcsává válik az autózás, mert a dinamikus sofőrülés automatikusan, kb. 30 cm-rel mélyebbre csúszik, azért, hogy a vezető még többet lásson a pályából. Vagy talán azért, hogy még több bogár repüljön a szemébe, mivel a puritán kivitelű Advantige esetében az első szélvédőt megspórolták. Mindemellett a pilóta pulpitusa, mint egy motorkerékpár, úgy dől be a kanyarba. Ahelyett, hogy az ember benyomódna az ülésbe a Roadster bedönti a sofőrt a kanyar íve felé, mintha hullámvasúton utazna. A gáztöltésű lengéscsillapítás és a 19 colos felniken feszülő 255/40-es gumik gondoskodnak arról, hogy az egész utazás, még egy szűk kanyargós útszakaszon se menjen át fickándozásba. Így aztán minden egyes apró gázadásban örömét leli az ember.