Gyorsasági OB, Hungaroring 1

Gyorsasági OB, Hungaroring

Ezen a hétvégén állt rajthoz a legtöbb külföldi induló a hét hétvégés idei gyorsasági bajnokságban. Igen sokan jöttek Szlovákiából, illetve az Osztrák Túraautó Bajnokság (ÖTC) és az osztrák Histo-Cup sorozat résztvevői is indultak Mogyoródon.

A hungaroringi versenyek hangulata más, mint a hegyi felfutásoké. A nézők és a versenyzők között jóval kevésbé intenzív a kapcsolat, ráadásul ugyanannyi néző elveszik a hatalmas lelátókon, amennyien a hegyi pályákon nagy hangulatot teremtenek.

A rendező a Főnix Autósport Egyesület volt. A futamok híre elég kevés emberhez jutott el, legalábbis erre következtettünk a nézők alacsony számából. A Gyorsasági OB hungaroringi versenyeire nincs belépő.

A csekély hírverés azért is szomorú, mert az elmúlt hétvégén veterán pályaautók is rajthoz álltak a Histo-Cup Austria futamain. A Histo-Cupban 1946 és 1976 között gyártott GT és túraautók indulnak, köztük második szériás, irgalmatlanul kiszélesített Ford Escortok, 02-es BMW-k, Lotus Elan roadsterek, és egy BMW 3.0 CSL, az Alfák közül egy Giulia Sprint GTA, valamint egy Mini Marcos is.

Utóbbi a teljes mezőny legfurcsább autója volt. Műszaki alapjait az Issigonis-féle Mini adta. A Mini Marcos egyik motorja 848, a másik 1275 köbcentis, utóbbi a 77 lovas Cooper változatból jött. Az 1965-ben bemutatott 2+2 üléses mini sportautó túraautó versenyeken is meglepően sikeres volt, 1965-ben Le Mans-ban az első 15 között végzett. A mogyoródi ringen kevésbé jól szerepelt a Marcos, az első napon utolsó lett.

A hétvégi versenyen a H és az F, illetve az A és az N-csoport autói indultak egyszerre, tehát nem az 1600 köbcenti alatti kis és az ennél nagyobb hengerűrtartalmú nagy túraautók. A különbségek főleg a H-s és az F-csoportos autók között nagyok. Például Barta Gábor 1,4 literes Opel Corsája Brachna László, Rácz István vagy Bódis Kálmán Porsche GT3-asával egy futamban megy, nem is szólva Turán Frigyes BMW-jéről.

Szombaton a legerősebb autók között rosszul rajtolt az első helyről induló Andrej Studenic, így Rácz István és Brachna László (mindkettő Porsche 911 GT3) is elhúzott mellette. A következő körben azonban egy motorhiba miatt olaj került a pályára, a rajtot meg kellett ismételni.

Az új rajtnál Studenic ismét rosszul jött ki az Audi A4 quattróval, Rácz és Brachna el tudtak menni mellette. Herther Gusztáv a Turán Frigyeséktől bérelt BMW-vel kiesett, Pólya Ádámmal együtt. Zengő Zoltán a Mercedes-Benz 190-nel szintén feladni kényszerült a versenyt, műszaki hiba miatt. Később Pólya Miklós (BMW E36) is kénytelen volt kiállni. A Zengő Motorsport másik Mercedesével Herczog Péter a hatodik helyen ért célba, az élen Studenic (Audi A4), Rácz (Porsche) és Brachna (Porsche) zárta a futamot.

Vasárnap több minden történt a pályán a H és az F csoport futamában. Studenic nem indult, a rajttól Rácz jött el a legjobban, mögötte szorosan következett Pólya Ádám, Bódis Kálmán, Pólya Miklós és ötödikként Zengõ Zoltán. Zengő Zoltán motorhiba miatt nem tudta befejezni a versenyt, hozzá hasonlóan kisesett Pólya Ádám és Butyka György (mindketten BMW E36). A versenyt Bódis Kálmán (Porsche) nyerte meg. Csapatfőnökét Rácz István engedte maga elé, Bódis ugyanis idén nem indul több hazai versenyen, Rácz pedig gyakorlatilag már megnyerte a bajnokságot. Barta Gábor a Spindler tuningos Vauxhall Novával (Opel Corsa A) annak ellenére meg tudta nyerni géposztályát, hogy az utolsó körben a hátsó sikán előtti tumultusban leszorult a pályáról.

Vasárnap egy szűk órára elcsendesedett a Hungaroring. Ebben az időszakban a már hagyományos RS kupa keretein belül a görkorcsolyázók versenyeztek a pályán.

A Mobil1 Opel Astra Classic Kupa versenye most is nagyon izgalmas volt. Az egymásra a megszólalásig hasonlító autók vezetői közül szombaton Jánosi Sándor és Brachna László volt a leggyorsabb. Harmadik Krecz Zsolt lett, aki a legjobb eredményt érte el a Zengő Motorsport versenyzői közül. Az első két helyezett között mindössze 68 század volt a különbség, az utolsó körben is vezető Brachna ugyanis a célegyenesben elengedte csapattársát, mivel Jánosinak nagyobb szüksége volt a bajnoki pontokra.

Az astrások között a Média Kupában Wéber Gábor (Autó-Motor), Czollner Gyula (RTL Klub) és Pataky Tibor (Fradi TV) volt a sorrend. A versenyzők mindegyikének meg kellett küzdenie a rekkenő hőséggel. Akinek melegedett a motorja, annak természetesen a fűtést is rá kellett húznia a nyárias napsütésben.

A vasárnapi futamon kivételesen látványos versenyt vívtak a sorozatban indulók. A helyezések percről percre változtak. A rajtot követően egy ötfős csoportban Szabolcs Róbert, Brachna László, Krecz Zsolt, Gál Szabolcs és Jánosi Sándor került az élre. Az első négy sorrendje körről körre módosult, a futam leintésekor Bracha László, Krecz Zsolt és Jánosi Sándor futott be a dobogós helyeken.

Szinte minden körben kiesett valaki, Bíró Géza, a 630 lovas Corvette tulajdonosa még rögtön az elején, a tavalyi bajnok Gál Szabolcs a hetedik körben kényszerült kiállni.

Az újságírók vetélkedésében ugyanazok mentek a legjobban, akik szombaton is. A Média Kupában Wéber Gábor, Czollner Gyula és Pataky Tibor maradt az első három helyezett. Krecz Zsolt, a Zengő Motorsport éllovasa azt mondta a verseny után, hogy amióta ő megy, nem volt még egy ennyire izgalmas verseny, mint a szeptember nyolcadikai futam. A tizedik futam eredménye még nem végleges, mert a győztes Brachna Lászlót műszaki okok miatt kizárták a versenyből. Brachna fellebbezett, a nem végleges sorrend így Krecz Zsolt, Jánosi Sándor, Szabolcs Róbert.

A formaautók szombati futamát az első körben meg kellett szakítani, mivel Gyenis Bálint monoposztójának motorja felrobbant, olajjal borítva be a célegyenes aszfaltját. Az első napon Chanoch Nissany nyerte az E 2,0 géposztályt, E 1,6-ban Balatincz Zoltán volt a leggyorsabb. Az ötfős mezőnyben vasárnap ismét ők bizonyultak a két kategória legjobbjának.

Az Osztrák Túraautó Bajnokságban sok nálunk is népszerű típus szerepelt. A 147-es és 156-os Alfák, a remek kiállású Toyota Celica és Honda Integra mellett például egy új Seat Ibiza PD TDI-t is láthattunk. A turbódízel Seat meg is szorította a szívó benzines konkurenseket, a bajnokságot vezető Herbert Karrer szombaton és vasárnap is második lett. A győzelmet mindkét napon Sascha Plöderl szerezte meg a mutatós Honda Civic Type-R volánjánál. Az osztrák bajnokságban ennek ellenére a dízel Seat maradt az élen.

A Gyorsasági Országos Bajnokság utolsó futamát szeptember 28-29-én a Hungaroringen rendezik. A belépés ingyenes. Ez a hétvége is sok izgalmat ígér, mert a legtöbb kategóriában még nyitott a bajnokság.