Az eddigi ütközésbiztonsági tesztek csak az autók passzív biztonsági eszközeit vizsgáltak, az aktív biztonsági eszközök működésére nem terjedtek ki. Pedig az aktív biztonsági eszközök legalább olyan fontosak, mint passzív társaik.

Az aktív eszközök (például a blokkolásgátló vagy a menetstabilizáló elektronika), abban játszanak szerepet, hogy az autó vezetője elkerüljön egy esetleges balesetet. A passzív eszközök csak akkor jutnak szerephez, ha a baleset már bekövetkezett, és ekkor az utasok védelme a cél. Ilyenkor kell, hogy jól működjenek a különböző légzsákok vagy az övfeszítők, és természetesen a karosszéria ütközésvédelmén is sok múlik. Az eddigi törésteszteken ezeken a tulajdonságokat, az eszközök működését többé-kevésbé sikeresen tudták megítélni és pontozni. Az aktív, a baleset elkerülésében fontos szerepet betöltő eszközök szerepét azonban nem vizsgálták.

Az aktív biztonsági eszközök működését vizsgáló tesztet az angliai Transport Research Laboratory szorgalmazza. A kutatócsoport vezetője, Dr Brian Chinn reméli, hogy olyan rendszert sikerül kidolgozni, melyek eredményei összemérhetők lesznek az EuroNCAP töréstesztjeivel. Chinn szerint az EuroNCAP remekül ösztönözte a gyártókat, hogy látványos fejlődést érjenek el az utasok és most már a gyalogosok védelme érdekében. Itt az ideje azonban, hogy a baleset elkerülése is szóba kerüljön.

Az újfajta teszt kidolgozása már elkezdődött, ám 2005 előtt nem valószínű, hogy élesben is bevetik. A teszt során vizsgálnák a jármű fékezési tulajdonságait különböző sebességről nedves és száraz úton, de emellett sok más paramétert is figyelembe vesznek a végső értékelésnél. Fontos szempont lesz például az autó átláthatósága, hogy mennyire tud a vezető körbe kitekinteni az autóból.