Az Iveco tegnap bejelentette, hogy forgalomba állt a közutakon az az S-Way, amelyet a PlusDrive önvezető rendszerrel szereltek fel. A mérföldkőnek tekinthető esemény szigorú vizsgálatok után valósulhatott meg, amelyeket a német TÜV Süd hajtott végre. Vagyis, mielőtt kiengedték volna a közúti forgalomba a szerelvényt, először zárt pályán tesztelték, illetve kielemezték a korábbi tesztelések során rögzített adatokat. Mindemellett a tesztsofőrök is átfogó kiképzést kaptak, illetve a szakemberek tesztelték a vezetésbiztonsági asszisztenseket is.

A mesterséges intelligenciát használó PlusDrive hozzájárulhat a balesetek csökkentéséhez, gazdaságosabbá teheti a kamionok üzemanyag-felhasználását, illetve segíthet megoldani a kamionsofőr hiányból fakadó problémákat. Örömmel emeljük új szintre az önvezető rendszerek fejlesztésével foglakozó Plus startuppal való együttműködésünket” – jegyezte meg a teszttel kapcsolatban Marco Liccardo, az Iveco Csoport Technológiai Fejlesztésért és Digitalizációért felelős vezetője.

Az S-Way-t az önvezető PlusDrive rendszer optimális működése érdekében lidarokkal, radarokkal, illetve külső kamerákkal szerelték fel. A vezérlőszoftver az ezekből az eszközökből érkező információk alapján, valós időben dönt a gyorsításról, a lassításról, a  fékezésről, valamint a kormányzásról. A kínai Plusszal való együttműködés egyébként nem új keletű, hiszen az Iveco már 2021-ben biztosított egy S-Way-t a strartupnak, de akkor még csak Kínában tesztelték a PlusDrive önvezető rendszert. (Az ezzel kapcsolatos cikk ezen a linken érhető el.)

A közúti tesztelések több hónapot ölelnek fel Németországban, a pontos útvonalat azonban egyelőre nem tették közzé. Érdekesség, hogy nemcsak a németeknél, hanem Franciaországban, Olaszországban, Svájcban és a szomszédos Ausztriában is ki fogják próbálni ezt az egyelőre még a párját ritkító S-Way-t. Vagyis, az önvezetés egy lépéssel közelebb jött hazánkhoz.

A próbafutások során azt fogják demonstrálni, hogy az eredetileg a kamionsofőrök által végrehajtott manővereket, így például a sávváltásokat, vagy a forgalmi dugókban történő araszolást is képes biztonságosan kezelni a PlusDrive önvezető rendszer.

Bár az évtized elején mintha egy kicsit leült volna a téma, idén egymást váltják az önvezetéssel kapcsolatos hírek. Tavasszal a DAF tartott egy bemutatót egy önvezető kamionnal kapcsolatban, június elején pedig autonóm módon közlekedő Kamazok álltak forgalomba Oroszországban.