Az elektromos városi buszoknál – csak úgy mint a személyautóknál – örökké kérdés, hogy vajon egy-egy típus mennyit tud megtenni egy feltöltéssel. Van olyan gyártó aki ezt kerek-perec megmondja, van aki pedig egy minimumot közöl, “biztos, ami biztos alapon” vagyis azt az értéket, amit biztosan meg fog tudni tenni az autóbusz, ha csurig van az aksija. Az MAN Lion’s City 12E városi busznál ez az érték 200-270 kilométer között mozog. A gyártó azonban úgy döntött, hogy megpróbálja kihozni a 480 kWh kapacitású akkumulátor csomagból a lehető legtöbbet. Persze, csak kísérleti jelleggel. 

Ehhez természetesen szüksége volt egy olyan üzemeltetőre aki maximálisan partner volt ebben, de egy hiteles minősítő intézet nélkül ez mit sem ért volna. Az MAN partnere a müncheni városi közlekedési vállalat (MVG) lett, talán nem véletlenül, hiszen az MAN Truck&Bus székhelye is itt, Bajorország fővárosában található. Az MVG a 176-os és az X80-as viszonylatot javasolta a kísérlet végrehajtásához. Az MAN semmit sem bízott a véletlenre, ugyanis olyan buszsofőröket ültetett a Lion’s City 12E kormánya mögé, akik még az üzemanyagtakarékosságot szem előtt tartó MAN ProfiDrive képzéseket is részt vettek korábban. 

Rekordot döntöttek egy elektromos busszal 1

Leplombálták a töltőcsatlakozót.

A teszt előtt a TÜV Süd, vagyis a hivatalos minősítő intézet szakemberei leplombálták és leragasztották az autóbusz töltőcsatlakozóját, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy még csak egy gyorstöltést sem kap az autóbusz a különleges próbafutás ideje alatt. Az autóbusszal végül 24 órán keresztül közlekedtek a Karlsfelder Straße, illetve Moosacher és a Puchheimer metró állomás között. Ez idő alatt az MAN Lion’s City 12E 550,8 kilométert tett meg, vagyis jóval többet hoztak ki belőle, mint amennyi hatótávval a gyártó eredetileg számolt. 

Rekordot döntöttek egy elektromos busszal 2

Tesztsúlyokat is alkalmaztak.

Rekordot döntöttek egy elektromos busszal 3

A teszt hivatalos eredménye az átlagsebességgel, a megállások számával, illetve az energiafelhasználással.

A teszt megvalósítása során a szakemberek törekedtek arra, hogy a valós felhasználási körülményeknek megfelelő eredmény szülessen meg. Vagyis a próbafutások során minden megállóban megálltak, kinyitották és becsukták a busz ajtajait, emellett az utasterében tesztsúlyokat is elhelyeztek. Igaz, ezekből nem minden ülésre került, de mégsem üresen tette tehát meg ezt a távot az MAN Lion’s City 12E típusú autóbusz. A végeredmény pedig több mint biztató, hiszen az MAN számításai szerint az üzemeltetők 98-89 %-a nem megy többet egy busszal napi 300-400 kilométernél. 

Az egy feltöltéssel megtett 550,8 kilométer ugyan nem világrekord, mivel azt az amerikai Proterra tartja, de ettől függetlenül az MAN szempontjából ez mindenképpen házi rekordnak tekinthető. Ennyit még hivatalosan nem tett meg MAN elektromos busz. A típus egyébként részt vesz a hazai zöld busz programban is, könnyen lehet tehát, hogy az MAN legújabb eredményeiből még akár a magyar üzemeltetők is profitálhatnak majd egyszer.