A Nemzetközi Közúti Szállítók Egyesülete (IRU) levélben fordult az európai kormányfőkhöz, köztük Orbán Viktorhoz,  az áruszállítás zavartalan biztosítása érdekében. A szervezet felhívja a figyelmet, hogy a schengeni övezetben felállított határellenőrzések miatt az árufuvarozóknak naponta, több órán keresztül, kilométeres sorokban kell rostokolniuk a határátkelők előtt.

Éppen ezért az IRU arra kéri az Európai Unió tagállamait, köztük Magyarországot, hogy jelöljenek ki úgynevezett “zöld sávos határátkelőket” a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) mentén. Az ajánlás szerint a zöldsávos határátkelőhelyeknek minden áruszállító jármű számára nyitva kell állniuk, függetlenül attól, hogy milyen árut szállítanak.

Segít a Waberer’s

Mint ismeretes, a Waberer’s a koronavírus járvány miatt arra kényszerült, hogy leállítsa járműveinek nagy részét. Az operatív törzs mai sajtótájékoztatón ugyanakkor bejelentették, hogy a cég kiemelt logisztikai támogatást nyújt a koronavírus-járvány miatti védekezésben. Ennek eredményeképpen tegnap 82 kijelölt kórházba végeztek szállításokat a Waberer’s kamionjai a Kínából behozott egyéni védőfelszerelésekből. Ezek a szállítások a mai nap is folytatódnak. A védőfelszerelések egyelőre még az egészségügyben dolgozók védelme érdekében kerülnek leszállításra.

Fontos cél, hogy a határátlépés során alkalmazott ellenőrzés és egészségügyi vizsgálat ne tartson sokáig egy jármű esetében. Ezen a téren az Európai Bizottság jelenleg legfeljebb járművenként 15 percet javasol, az IRU szerint azonban még ez is túl sok. Meglátásuk szerint, ha egy kamion ellenőrzése csak 2-3 percig tart, akkor is előfordulhat, hogy napokig kell vesztegelniük a határátkelők előtt, ami nagymértékben megnehezíti az élelmiszerek és egészségügyi felszerelések célba juttatását.

Az IRU emellett azt is kéri a tagállamoktól, hogy biztosítsák a szükséges védőfelszereléseket a teherautó-sofőrök számára és kérésükre tegyék lehetővé a díjtalan koronavírus-tesztek elvégzését. Javasolják továbbá, hogy az ellenőrzések során ne tegyenek különbséget a szállított áruféleségek között, illetve a sofőröktől ne kérjenek a jogosítványon és nemzetközileg elismert igazolványokon kívül más, kiegészítő dokumentumokat.

E cikk születésének pillanatában a csanádpalotai határátkelőnél a kilépő oldalon, valamint Rajkánál és Hegyeshalomnál pedig a belépő oldalon alakult ki több mint 5 kilométeres torlódás.