A svéd gyártó nagy teljesítményű dízelmotorját 1969-ben mutatták be. “Úgy gondolom, hogy a V8-nak határozottan van jövője. Ha megnézzük, hogy milyen volt tíz vagy húsz évvel ezelőtt, akkor azt látjuk, hogy ugyanúgy nézett ki, mint most, volt nyolc hengere és nyolc dugattyúja. Az elmúlt húsz évben eljutottunk az Euro III-tól az Euro VI károsanyag-kibocsátási normáig. 580-ról 730 lóerőre növeltük a teljesítményét és jelentősen csökkentettük az üzemanyag-fogyasztását, azonban még mindig úgy néz ki, mint egy V8-as” – jegyezte meg a V8-as motorok főmérnöke, Andrers Gau. 

A szakember szerint ezt az erőforrást alapvetően a nehéz rakományok szállítására tervezték, így megfelelő szolgálatot nyújthatnak az erdészeti és bányaipari alkalmazások terén. Anders Gau úgy látja, hogy még húsz év múlva is szükség lesz ilyen nagy teljesítményű, erős V8-as blokkra a fenti feladatok ellátásához. Érdekes módon a downsizing ezt a blokkot is elérte, a teljesítmény növekedés ellenére. 2017-ben ugyanis nyolcvan kilogrammos fogyókúrát hajtottak végre rajta Södertaljéban. 

A főmérnök szerint a hálózatba kapcsolhatóság nagy hatással lesz ezen erőforrás jövőjére. A V8 már most kompatibilis a Scania által ezen a téren kínált szolgáltatásaival. „Az intelligens hajtáslánc segít megfelelő fokozatot választani és tudja, hogy mi történik majd a következő három kilométeren, így a járművezető számára lehetővé teszi a tehergépkocsi mozgási energiájának kihasználását. A rendszer már a dombtető elérése előtt elveszi a gázt, hagyja szabadon átgurulni, majd lefelé gyorsulni a járművet, és az így szerzett mozgási energia segítségével feljutni a következő emelkedőn”  – jegyezte meg a szakember. 

A gyártó közleményében Jonas Nordh,  Scania fenntartható megoldásokért felelős igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a V8-ra még sokáig szükség lehet, igaz ő árnyaltabban tekint a kérdésre. “Fenntarthatósági szempontból támogatom a V8 fejlesztését. Ha 2030-ig nem terjed el széles körben az elektromobilitás, akkor addig valami másra lesz szükségünk, ez pedig az energiahatékonyság. A szén-dioxid-kibocsátás mintegy 25 százalékos csökkenésének az energiahatékonysági megoldásokból kell származnia” – hívta fel a figyelmet a szakember.  

Jonas Nordh szerint számításba kell venni a bioüzemanyagokat is. Véleménye szerint hegyvidékeken, bányákban, 70-80 tonnás alkalmazásoknál szükség van a dízelmotorra. Ebben az esetben szóba jöhet a hidrogénezett növényi olaj (HVO) és bioetanol alkalmazása, hogy teljesíthetővé váljon a 2030-ra előírt 30%-os szén-dioxid kibocsátás csökkentés a teherautóknál. Az építőipari szegmensben ugyanakkor nem szokatlan az elektromos hajtáslánc alkalmazása, a BYD  adott el  500 dömpert, egy svájci cég pedig már 2017-ben elektromossá alakított egy 65 (!) tonnás teherbírású bányadömpert. 

Forrás: Scania
Kapcsolódó címkék: haszonjármű. Scania King of the Road