Jungheinrich ETV216i: a világ első tolóoszlopos integrált lítiumion akkumulátoros elektromos targoncája

Teljesen természetesnek vesszük, pedig a kortárs ipar egyik legnagyobb csodája az a fejlődés, amin az akkumulátortechnológia keresztülszáguldott az elmúlt egy-két évtizedben. Az egyre nagyobb energiasűrűséget, a töltési szokásokra érzéketlen, üzembiztos működést, a tartósságot elsősorban a fogyasztói elektronikai ipar, különösképp a mobiltelefónia igényeinek megfelelően érték el a gyártók, de a kis, kézben hordozott akkumulátoros eszközök mellett ma már jobban figyel a világ az olyan jóval nagyobb szerkezetekre, mint az elektromos autók. Vagy az elektromos targoncák!

Erről a szóösszetételről a 40 felettieknek (hacsak nem dolgoznak a logisztikai szektorban) valószínűleg a Balkancar nevű bolgár csoda ugrik be, ami nálunk sokáig legalább úgy hozzátartozott a vasútállomások képéhez, mint a V43-as mozdonyok vagy a zöld műbőr ülés.

Ez volna az: a Balkancar elektromos targonca. A magyar pályaudvarokon főként narancssárgában lehet találkozni velük, mind a mai napig. (Kép: Wikipedia Commons)

Ma már alig látni itt-ott ezekből a csattogó, lassú, ólom-sav akkus csodákból, de azért elgondolkodtató az elektromos kerekes szerkezetek megbízhatóságát illetően, hogy bizony a mai napig dolgoznak ilyen gépek itt-ott!). Az “akkumulátoros targonca” kifejezésről mindenesetre ma már egészen más ugrik be az embereknek. Valami ilyesmi:

A lítiumion akkumulátoros emelővillás targoncák gyártói közül is kiemelkedik a német Jungheinrich. Részben azért, mert ők gyártják a legtöbb ilyen gépet, de az is egyedülálló, hogy náluk a teljes technológia házon belül van. Mivel pedig nem csak az anyagmozgató gépet, de az akkumulátort és a töltőberendezéseket is maga tervezi és készíti a hamburgi központú cég, bátran vállalhatnak öt év teljesítménygaranciát az akkumulátorra!

Egy ilyen gazdasági biztosítékkal is ellátott korszerű elektromos targoncáért már könnyű szívvel kifizetheti a beruházó azt a felárat, amit a hagyományos ólom-savas technikához képest a li-ion-akkuért kell adni (az arány kb. 1:3-hoz). Mert az újabb technológia előnyei igen meggyőzőek:

  • hatékonyabb energiafelhasználás;
  • rövidebb töltési idő (egy ólom-savas targoncaakku 8 óra, a lítium-ion akku másfél óra alatt feltölthető);
  • nincs szükség külön szellőztetéssel rendelkező akkumulátortöltő helyiségre, mivel nem kell cserélni az akkumulátort;
  • biztonságosabb: mivel nincs szükség akkucserére, nem merül fel az ezzel kapcsolatos baleset kockázata;
  • hosszabb akkumulátor-élettartam;
  • összességében az ólom-savas technikánál nem rosszabb TCO.

Jungheinrich EFG 216i: csendes, gyorsan tölthető, költséghatékony

Az elektromos targoncák használatának előnyei a belső égésű motoros gépekkel szemben (főleg beltérben, nyilvánvalóan) már régóta ismertek a felhasználók előtt. A lítiumion-technológia viszont kiküszöböli az eddig elterjedt ólom-savas akkumulátorok hátrányait is, és további lökést ad a zaj- és károsanyag-emisszió nélküli anyagmozgatás terjedésének.

További információk a Jungheinrich Li-ion-targoncáiról.

Forrás: Jungheinrich