A készülő új uniós mobilitási csomag akár 20 százalékkal is megdrágíthatja az élelmiszereket. Ilyen és ehhez hasonló kijelentések hangzottak el a NiT Hungary tegnapi sajtónyilvános ülésén. Mindez azzal magyarázható, hogy a szállítmányozás esetleges drágulása a termékek árában is jelentkezhet. A drágulást pedig az új uniós jogszabályok hozhatják el.

A 2017 májusában beterjesztett törvénycsomag nehezítené a fennmaradást a hazai és a kelet-közép-európai fuvarozók számára. A változtatások között szerepel, hogy amennyiben a szállítmányozó vállalkozások nemzetközi fuvart végeznének, akkor a dolgozókat egy bizonyos időn túl kiküldött munkaerőként kezelnék.

Jelenleg éppen ez okozza a konfliktust a tagállamok között, egyre több nyugat-európai ország kezdte ugyanis megkövetelni a piacaikon jelen lévő külföldi fuvarozóktól, hogy sofőrjeiknek az adott országban érvényes minimálbért fizessék meg. Ezzel lényegében kiküldött munkavállalóiként kezelik őket a hatályos az EU-fogalmak szerint.

Ha ez a fajta gyakorlat a fuvarozásban az EU teljes területén érvényes lenne, akkor az adminisztrációs terhek növekedését jelentené a vállalkozások számára. A NiT Hungary állásfoglalása szerint ezt sok magyar kisvállalkozó a tőkeszegénységből adódóan nem tudná kigazdálkodni.

Jelenleg az EU-tagországok GDP-jének 2 százalékát teszi ki a fuvarozás és a hozzá kapcsolódó logisztika. Hazánkban 6 százalékos ez az arány, míg Bulgáriában az iparág a nemzeti össztermék 15 százalékát teszi ki. Tehát a készülő jogszabálytervezet jelentős hatást gyakorolhat egyes tagállamok gazdaságára. Az új mobilitási csomagot már nemcsak a közép-kelet-európai tagállamok, hanem a skandináv államok, illetve Írország is kritikával illette.

Forrás: NiT Hungary